Tím desaťročných slovenských školákov vyriešil problém každého psičkára

  • Pes si nevyberá. Potrebuje vyvenčiť bez ohľadu na počasie. Často to znamená, že na labkách domov donesie prinajlepšom blato, prinajhoršom... A čistiť to nie je žiadna zábava.
collage
  • Pes si nevyberá. Potrebuje vyvenčiť bez ohľadu na počasie. Často to znamená, že na labkách domov donesie prinajlepšom blato, prinajhoršom... A čistiť to nie je žiadna zábava.

Tím desaťročných žiakov z košickej základnej školy Park Angelinum vymyslel na tento problém riešenie s názvom WashDog. WashDog je v podstate vanička, ktorá je nadizajnovaná tak, aby tvojmu štvornohému spoločníkovi špinavé labky jednoduchým spôsobom umyla a vysušila. Špinavá voda potom odtečie do zásobníka a ty si ušetríš nervy a špinavé uteráky.

Školáci WashDog vymysleli v rámci programu iKid – Innovative Kid Slovakia, za ktorým stojí riadiaci partner KPMG Kenneth Ryan. „Som presvedčený, že treba podporovať mladých ľudí v tom, aby sa snažili konštruktívne zlepšovať existujúci stav vecí. Začať s tým až na univerzite však môže byť neskoro,“ hovorí.

detske-start-upy-to-vedia-dospelym-natriet-13

Program iKid funguje už štvrtý rok a doteraz so doň zapojilo už 250 detí s 1700 nápadmi na podnikanie. Z nich bolo potom vytvorených 44 funkčných prototypov. Okrem WashDog je to napríklad vyhrievaný vešiak od žiakov zo ZŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej alebo samoobslužný stojan pre cyklistov od tímu zo ZŠ M. R. Štefánika v Ivanke pri Dunaji.

V rámci iKid si tímy štyroch až šiestich detí vyskúšajú brainstorming nápadov na riešenie problémov, s ktorými sa stretávajú. Následne spravia prieskum trhu a identifikujú záujem potenciálnych zákazníkov. Po vytvorení funkčného prototypu sa tímy pustia do marketingu svojho produktu a prezentácie pred investormi.

detske-start-upy-to-vedia-dospelym-natriet

Tímy detí sú vedené učiteľmi, no klasické pedagogické praktiky tu nenájdeš. „Učiteľ tím koordinuje, má prehľad, do ktorej fázy vstupuje, koľko by sa jej mal venovať. Ale nehovorí deťom, čo majú robiť. Skôr im kladie otázky, aby deti mali pocit, že na to prišli samy,“ vysvetľuje projektová manažérka KPMG Karin Stankayová.

Učiteľka víťazného tímu Monika Haščáková hovorí, že klasická rola učiteľa, zadefinovaná niekedy v minulom storočí, dnes už stráca svoj význam.Vtedy bol učiteľ tým, kto ponúkal informácie a vedomosti. Dnes si deti vyhľadajú informáciu skôr, ako ju my vylovíme z pamäti.“

detske-start-upy-to-vedia-dospelym-natriet-3

Programy ako iKid ukazujú, že v 21. storočí je omnoho dôležitejšie dať deťom priestor na využitie a usmernenie ich prirodzenej kreativity, než klasické memorovanie suchých faktov. Skúsenosti s riešením reálnych problémov a prípadné poučenie sa z neúspechu budú pre dnešnú generáciu určite cennejšie, ako rok úmrtia Ľudovíta XVI.

Zdroj fotografií: KPMG

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie