Tínedžer našiel zásadnú chybu v dátach od NASA

Katarína Zelinková / 31. marca 2017 / Zaujímavosti

zdroj: Alex Cousins

Ani NASA nie je neomylná. Keď šikovný študent našiel vo výpočtoch vesmírnej stanice chybu, vyslúžil si pochvalu a uznanie od významných vedcov.

TimPix Project je unikátny projekt, ktorý študentom aj učiteľom vo Veľkej Británii umožňuje vypracovávať vedecké výskumy s využitím reálnych dát. Na tomto projekte participuje aj Miles Soloman, 17-ročný študent z Sheffieldu, ktorý je podľa všetkého nielen nadpriemerne inteligentný, ale aj veľmi všímavý. Počas práce na výskume, ktorý sa zaoberá vplyvom kozmického žiarenia, objavil zásadnú chybu vo výpočtoch NASA.

Britský astronaut Tim Peake na vesmírnej stanici ISS strávil 6 mesiacov a zároveň pracoval na projekte zaoberajúcim sa dopadom kozmického žiarenia na človeka. ISS za ten čas zozbierala dáta, ktoré sa v podobe hromady excelovských tabuliek dostali do rúk práve Milesovi Solomanovi.

Zdroj: Alex Cousins

Ten spolu s ostatnými študentmi, ktorí spolupracovali na projekte, najskôr roztriedili dáta podľa hladiny energií. „Pozrel som sa na samotný koniec zoznamu, kde boli najnižšie hladiny energií. Všimol som si, že tam, kde nemala byť zistená žiadna energia a žiadna hodnota žiarenia, bola zapísaná hodnota -1. A jasom si pomyslel ‘Veď negatívna energia neexistuje’ a vtedy sme si uvedomili, že vo výpočtoch je chyba,“ vysvetľuje Miles pre BBC Radio 4 v programe World at One.

Soloman spolu so svojím učiteľom fyziky Jamesom O’Neillom  neotáľali a ihneď kontaktovali NASA. Výskumníci z NASA študentom ozrejmili, že o chybe vedeli, no domnievali sa, že táto chyba sa stáva iba raz alebo dvakrát do roka. Soloman však zistil, že sa mýlili. V rozhovore pre World at One vysvetlil, že táto chyba sa opakuje viackrát do dňa.

Fyzik Lawrence Pinsky z Univerzity v Houstone, ktorý taktiež spolupracuje na TimPix Project a podieľal sa aj na monitorovaní kozmického žiarenia na stanici ISS v rozhovore pre World at One celú záležitosť ozrejmil. „Niektoré z algoritmov, ktoré konvertujú zozbierané dáta boli zle nastavené a keď dáta prekonvertovali, vyšlo im aj záporné číslo.“

 

Na otázku, či takéto odhalenie bolo pre NASA zahanbujúce odpovedá s nadhľadom. „Necítili sme sa zahanbene, ocenili sme to. Projekt má študentom priniesť príležitosť nie len pracovať s reálnymi dátami, ale aj objaviť veci ako je táto.“

Ani sebavedomie Milesa Solomana nevyletelo do výšin. „Nesnažím sa dokázať, že NASA sa mýli ani si nemyslím, že som lepší, lebo je jasné, že nie som. Oni sú predsa NASA. A ja pre nich chcem pracovať a učiť sa od nich,“ objasňuje svoj postoj Miles v rozhovore pre World at One.

V rámci TimPix Projectu môžu študenti pracovať aj na genetickom výskume kardiovaskulárnych chorôb, analyzovať atmosféru na Marse alebo sa zúčastniť známeho MoEDAL experimentu. TimPix Project je jedným z niekoľkých projektov, ktoré organizuje IRIS (the Institute for Research in Schools). IRIS spolupracuje s organizáciami ako je CERN, NASA či Wellcome Trust za účelom podporiť záujem a nadšenie detí pre vedu.

 

Zdrojový článok: futurism.com

 

Pridať komentár (0)