To, ako ješ, ťa definuje: Čo sa deje v tele, keď zješ jedlo za 5 minút?

  • Za pocit nasýtenia zodpovedá mozog, konkrétne hypotalamus
  • Vieš, koľko času potrebuješ na to, aby si sa najedol zdravo, bez akýchkoľvek vedľajších efektov?
jedlo (1)
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • Za pocit nasýtenia zodpovedá mozog, konkrétne hypotalamus
  • Vieš, koľko času potrebuješ na to, aby si sa najedol zdravo, bez akýchkoľvek vedľajších efektov?

Spočívajú tvoje stravovacie návyky v tom, že zješ jedlo bleskurýchlo? Či sú to už to raňajky, obed alebo večera, opakuje sa to dookola. Jednoducho vyprázdniš svoj tanier za 15 minút. Je to zlý zvyk, ktorý môže mať neblahé následky, uvádza agentúra ČTK a vysvetľuje, čo sa odohráva v tele, keď človek je príliš rýchlo.

Čas potrebuje mozog

Organizmus potrebuje asi 30 minút na to, aby zaznamenal, že už nie je hladný. To všetko sa deje prostredníctvom hormónov v tenkom čreve, ktoré sa aktivujú a posielajú signál do mozgu, konkrétne do hypotalamu. To je oblasť, ktorá okrem iného reguluje pocit sýtosti, vysvetľuje fyziológ Gilles Mithieux. Ak teda zhltneš potravu za desať minút, budete cítiť hlad ešte nasledujúcich 20 minút.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Menšie bolesti žalúdka sú jedným z hlavných dôsledkov takéhoto rýchleho jedenia.

Trávenie začína v etape, kedy jedlo hryzieme,“ hovorí dietetička Laetitia Suissová. Ak si teda nenecháš dostatok času na žuvanie jedla, aby sa potraviny dostatočne zriedili so slinami, je to hneď prvý krok vedľa. Keď sa jedlo dostane do žalúdka zle predpripravené, musí na dodatočnú prácu zmobilizovať viac energie. To vedie k bolestiam žalúdka. Aby sme sa vyhli nepríjemnostiam, je vhodné robiť medzi jedlom prestávky. „Na to, aby sme hovorili alebo sa sami seba pýtali, či sme ešte vôbec hladní,“ hovorí Suissová.

Vstávaš od stola unavený?

Trávenie vždy vyžaduje od tela veľa energie. Preto môžeš vstávať od stola s pocitmi únavy. A keď potraviny prichádzajú do žalúdka v kusoch namiesto toho, aby boli rozžuté, vyžaduje to od organizmu, ktorý ich musí spracovať, ešte viac energie. Únava je teda o to silnejšia,“zdôrazňuje Suissová.

Podľa Mithieuxe závisí kvalita nášho života priamo úmerne od spôsobu, akým sa stravujeme, ale aj od toho, ako potraviny trávime.

Desať percent neurónov nášho tela sa nachádza v črevách, kľúčovom prvku trávenia. Je teda zrejmé, že tento orgán má priame spojenie s mozgom. Ak jeme príliš rýchlo, črevá o tom posielajú signál mozgu. Ten následne pokazí našu náladu. Ak jeme správne a pomaly, pociťujeme pokoj. To, ako jeme, nás definuje. Túto etapu nemožno podceňovať, „uvádza.

Pocit sýtosti dosahuje vrchol približne polhodiny po jedle. Ako sme už spomínali, ak zješ jedlo rýchlo, pocit sýtosti prichádza neskôr a tak v jedení pokračuješ.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Aby sme si náležite vychutnali svoje jedlo, musí od prvého do posledného sústa uplynúť aspoň 20 minút,“ hovorí Laetitia Suissová. Je tiež vhodné začať jedlo polievkou alebo surovou zeleninou.

Tie sú energeticky chudobné, ale naštartujú proces, ktorý vedie k pocitu sýtosti. Je to trik, ako si udržať váhu,“ podotýka Gilles Mithieux. A ďalší nezanedbateľný bod: lepšie je nesadať si k stolu totálne vyhladnutý, pretože vtedy je veľmi ťažké nezhltnúť doslova všetko v priebehu piatich minút. Ideálne je začať jedlo len s ľahkým pocitom hladu, radí Laetitia Suissová.

Teraz, keď poznáš nepríjemné dôsledky rýchlej konzumácie jedla, daj si na čas, aby ste si vychutnal svoje víkendové raňajky.

Zdroj: ČTK

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech