Toto holandské mesto ušetrí vďaka bicyklom až 250 miliónov ročne! Poučí sa niekedy Slovensko?

  • Holandské mesto Utrecht vypracovalo štúdiu, ktorá vyčíslila výhody podpory mestskej cyklistiky.
collage
angelitoursholland.nl / tripadvisor.com
  • Holandské mesto Utrecht vypracovalo štúdiu, ktorá vyčíslila výhody podpory mestskej cyklistiky.

Holandské mesto Utrecht patrí medzi mestá s najrozšírenejšou mestskou cyklistikou. Z jeho 283-tisíc obyvateľov ich každé ráno do práce bicykluje asi 100-tisíc. Z analýzy, ktorú toto mesto vypracovalo, vyplýva, že Utrecht vďaka bicyklom ušetrí až 250 miliónov eur ročne.

Najväčším dôvodom (172 miliónov eur) je to, že ľudia nemeškajú do práce. Okrem toho sú menej nervózni, dýchajú čistejší vzduch (19,8 milióna eur), sú zdravší a teda viac produktívnejší. Mesto vďaka bicyklom ušetrí aj na prevádzke MHD, čo odhadlo na 5 miliónov eur.

96% rodín v Utrechte má aspoň jeden bicykel a polovica domácností vlastní aspoň tri. Mesto je známe aj svojimi obrovskými parkoviskami pre bicykle. To najväčšie má kapacitu 12 500 bicyklov.

foto: idonotdespair.com

Poučiť sa z príkladu Utrechtu môže aj Bratislava. Najsilnejším hlasom za podporu cyklistiky je tu bezpochyby združenie Cyklokoalícia. To okrem prevádzkovania bikesharingu WhiteBikes aj pravidelne kontroluje a pripomienkuje riešenia navrhované mestom. Zároveň navrhuje aj vlastné riešenia systému cyklotrás. No ich aktivity nekončia iba pri bicykloch. Zaujímajú sa aj o efekty spojené s nízkou úrovňou podpory cyklistiky. Medzi nimi aj znečistenie ovzdušia.

Keď sa pozrieme na zábery z bežného dňa v čínskych metropolách a u nás, problém znečistenia sa nám zdá byť minimálny, až žiadny. No aj napriek veľkému množstvu zelene a malému množstvu znečisťujúceho priemyslu sa v našom vzduchu vyskytuje relatívne veľké množstvo tuhých znečisťujúcich látok. Na vine sú podľa Cyklokoalície najmä autá a zle navrhnuté a realizované stavby.

“Mnohí z nás sa upokojujú, že Slovensko je zelená krajina, Bratislava má najviac zelene v pomere k jej rozlohe. Však v takomto prostredí nemôže byť smog a problém s kvalitou vzduchu. Človek nad tým ale začne premýšlať, keď si čistí bicykel, z ktorého jemný prach ide čím ďalej, tým ťažšie zmyť, alebo keď vidí ministrovho šoféra, ako vbieha s akcelerujúcim plynom na električkovú trať pod stanicou a mrakmi prachu zahaľuje čakajúcich občanov na zástavkách MHD,” tvrdí Cyklokoalícia na svojej stránke.

foto: tripadvisor.com

Bratislavský magistrát sa do podpory cyklistiky veľmi nemá. Súčasný primátor vo svojej volebnej kampani prisľúbil „zrýchliť budovanie cyklotrás – vybudovať bezpečné a priame radiály z mestských častí.“ No podľa Cyklokoalície to vyzerá tak, že aj tento sľub sa zaradí ku miliardám nesplnených volebných sľubov.

Aby sme boli úplne féroví, treba spomenúť, že Bratislavský magistrát cyklistiku úplne neignoruje. Minulý rok vznikla významná cyklotrasa cez Starý most a niekoľko menších. No najmä teraz v zime to na niektorých miestach vyzeralo tak, že mesto na svoju povinnosť udržiavať tieto trasy akosi pozabudlo.

foto: angelitoursholland.nl

Utrecht dokazuje, že podpora mestskej cyklistiky nie je iba záležitosťou ideológie. Má to reálny dopad aj na peňaženky a najmä zdravie obyvateľstva. No pokiaľ budú tieto benefity prevážené rizikom zranenia počas cesty bicyklom, nemôžeme v Bratislave očakávať masovú cyklistiku.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech