Toto je systém, ktorý zatočí s bločkovými podvodmi na Slovensku

  • Od 1. apríla vzniká podľa novej legislatívy novým podnikateľom povinnosť používať pokladnicu eKasa klient, ktorá má zabrániť podvodom pri vydávaní pokladničných dokladov a zjednodušiť administratívu
  • Od 1. júla bude táto povinnosť uložená všetkým podnikateľom
  • Viac ako 77 % slovenských pokladníc je už v systéme aktívnych
  • Podľa najnovších informácií majú podnikatelia, ktorí sa zaregistrujú a objednajú si certifikované zariadenie do 30. júna, až do konca roka nárok na používanie starej registračnej pokladnice bez sankcií
zdroj: Unsplash
  • Od 1. apríla vzniká podľa novej legislatívy novým podnikateľom povinnosť používať pokladnicu eKasa klient, ktorá má zabrániť podvodom pri vydávaní pokladničných dokladov a zjednodušiť administratívu
  • Od 1. júla bude táto povinnosť uložená všetkým podnikateľom
  • Viac ako 77 % slovenských pokladníc je už v systéme aktívnych
  • Podľa najnovších informácií majú podnikatelia, ktorí sa zaregistrujú a objednajú si certifikované zariadenie do 30. júna, až do konca roka nárok na používanie starej registračnej pokladnice bez sankcií

Nové legislatívne nariadenie, zákon č. 368/2018 Z. z., udeľuje od 1. apríla novým podnikateľom, ktorým vzniká povinnosť evidovať tržby v pokladnici, prvýkrát používať pokladnicu eKasa klient. Podnikatelia, ktorých sa to týka, tak musia používať online registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu napojenú na portál finančnej správy. Všetkých podnikateľov sa to bude týkať od prvého júla, ale z dôvodu nedostatku samotných ekás a nastavovania systému však finančná správa nebude do 30. septembra podnikateľov pokutovať. Cena štartovacieho balíčka online registračnej pokladnice, ktorý je potrebné si zaobstarať, sa začína približne na 230 eurách.

Hoci novinky zatiaľ  nevyzerajú lákavo, skôr naopak, systém má sprehľadniť príjmy a výdavky tvojho podnikania a uľahčiť administratívu. Podľa našich skúseností z rozhovorov, ktoré sme absolvovali s ľuďmi štartujúcimi svoj vlastný biznis, je práve byrokracia to, čo najviac sťažuje prácu nielen im, ale aj ostrieľaným podnikateľom. Čo sa na prvý pohľad môže zdať ako byrokracia, však môže byť pri lepšom využití výhoda.

Vďaka online systému platieb ušetríš čas a financie, ktoré by si vynakladal na uzávierky, archiváciu pokladničných blokov a servis pokladníc. S príchodom novej legislatívy pribúdajú aj nové riešenia a na zjednodušení procesu, napojením eKasy na POS terminál pracujú aj banky. „Tatra banka aktuálne pripravuje riešenie v spolupráci s partnerskou organizáciou, ktoré našim klientom bude vedieť sprostredkovať integráciu eKasy do našich POS terminálov,“ vyjadril sa Boris Fojtík, hovorca Tatra banky.

Okrem spomínaného riešenia Tatra banka pravidelne prináša inovácie, ktoré podnikateľom zjednodušujú život. Firemné účty môžu podnikatelia spravovať aj cez mobil a stále pribúdajú nové funkcionality. Pre firmy s väčším objemom transakcií priniesla aplikáciu Business banking, vďaka ktorej získala v minulom roku ocenenie Najlepšia digitálna banka v strednej a východnej Európe od renomovaného magazínu Global Finance.

zdroj: Pexels
 Odpovedá Mária Sameková zo Slovenskej komory daňových poradcov:

To, že nový systém pokladníc ovplyvní podnikateľov už vieme, odrazí sa však zavedenie eKasy aj v živote zákazníkov?

Áno, zavedenie eKasy by malo priniesť benefity aj pre zákazníka. Jedným z pozitív zavedenia eKasy je vyššia ochrana zákazníka pred nespoľahlivými predajcami a podvodníkmi. Zákazník si bude môcť overiť doklad sám priamo na úložisku eKasa na portáli finančnej správy (FS).

Zákazník bude mať možnosť získať z úložiska prehľad realizovaných výdavkov, čím sa mu uľahčí dokazovanie výdavkov napríklad pre banky pri čerpaní úverov, pre poisťovne alebo aj pri uplatňovaní záruky. Podnikateľ zas získa jednoduchú evidenciu dokladov pre účtovné a daňové účely. Po novom bude možné zaslať pokladničný doklad aj emailom, ak o to zákazník požiada, pred vytlačením dokladu a obchodník takúto službu umožňuje.

zdroj: Pexels

Ide podľa vás skôr o pomôcku pre finančnú správu, alebo o zjednodušenie evidencie dokladov pre podnikateľov?

Zavedenie eKasy je jedným z opatrení štátu v boji proti daňovým podvodom. Hlavným cieľom štátu je teda v prvom rade zlepšenie výberu daní (DPH, DZP). Od zavedenia eKasy si finančná správa sľubuje predovšetkým zníženie daňovej medzery na DPH.

Zavedenie systému eKasa však prináša výhody aj podnikateľom. Jednou z hlavných výhod pre nich je okrem prehľadného a automatizovaného systému aj zníženie administratívnej záťaže pri obstarávaní online registračných pokladníc, liberalizácia trhu pre zariadenia eKasa klient  – účely elektronickej registračnej pokladnice po novom splní aj počítač, tablet alebo mobil. Podnikateľom sa znížia tiež náklady na prevádzku, keďže už nebudú musieť robiť uzávierky a odpadávajú aj povinné servisy pokladníc.

Aké starosti podnikateľovi odpadnú?

Systém združuje používateľove príjmy a výdavky a ponúka možnosť pracovať s nimi pre administratívne a daňové účely (daň z príjmov, DPH). Export dát zo systému eKasa by mal podnikateľovi zjednodušiť podávanie KV DPH a daňového priznania. Systém zabezpečí podnikateľovi nepretržitú dostupnosť evidovaných tržieb a to počas celého času archivácie. Odpadá teda aj starosť s archiváciou pokladničných dokladov.

zdroj: Unsplash

V čom sa môj život podnikateľa po zavedení zmení? 

Ak budem ako podnikateľ po zavedení systému evidovať prijaté tržby za tovar a služby prostredníctvom online registračnej pokladnice (ORP) alebo virtuálnej registračnej pokladnice (VRP), všetky doklady sa budú ukladať na centrálne úložisko na FS. Systém mi umožní kedykoľvek zistiť prehľad mojich príjmov, rovnako mne alebo mojej účtovníčke umožní urobiť export dát pre potreby účtovníctva, daňovej evidencie, podanie Kontrolný výkaz (KV) DPH aj daňového priznania.

Ak používam ORP, vystavujem doklad na zariadení eKasa klient, z ktorého sa prostredníctvom internetu odosiela a ukladá doklad na centrálne úložisko FS. V prípade výpadku internetu sa doklad vystaví aj v režime offline a uloží sa do chráneného dátového úložiska pokladnice, odkiaľ sa odošle a uloží na centrálne úložisko FS ihneď, ako bude zariadenie opäť v režime online.

Odpovedá Tereza Molnár, hovorkyňa O2:

Ako na novinky reagujú podnikatelia? Čo všetko so zariadením získavajú?

Kúpou novej pokladnice získava zákazník zároveň záruku na zariadenie. Má tak istotu, že s kúpou nového zariadenia získava najmodernejší systém na trhu s online prístupom, ktorý umožňuje reporting, skladové hospodárstvo a rôzne prehľady. Zároveň je to priestor pre inováciu. Zmena legislatívy umožňuje podnikateľom uvážiť dostupné riešenia, teda – či mu jeho pôvodné zariadenie ešte vyhovuje a má možnosť sa rozhodnúť o zmene za porovnateľné náklady.

Najnovšie video