Kultúrny šok: 40 ročný panic v Japonsku je úplne bežná vec. Samota je obrovský problém

Kristína Kövešová: Strielali po nás a pravidelne ma bijú. Napriek tomu elán nestrácam

Poslankyňa Cigániková: Zastaviť vývoj embrya je humánnejšie ako detský domov

Toto má byť najlacnejší elektromobil v Európe. Dacia Spring sa objaví na trhu budúci rok a jedná sa o “revolúciu“

  • Podľa parametrov nová Dacia Spring ničím nevyniká, no preraziť chce vďaka nízkej cene
  • Jedná sa o vôbec prvé elektrické vozidlo od rumunskej značky
Dacia Spring
Dacia Spring, Facebook/Dacia
  • Podľa parametrov nová Dacia Spring ničím nevyniká, no preraziť chce vďaka nízkej cene
  • Jedná sa o vôbec prvé elektrické vozidlo od rumunskej značky

Dacii Spring sa hovorilo tak dlho, až ľudia mohli mať dojem, že už bola dávno predstavená. Opak je pravdou, pretože Dácia mala veľký deň 16. októbra. Až teraz nadišiel čas na oficiálnu premiéru auta, ktoré chce byť najlacnejším elektromobilom na trhu. 

Dacia, rumunská značka automobilky Renault, predstavila svoje vôbec prvé elektrické vozidlo s názvom Spring. Hlavnou myšlienkou je ponúknuť malý a cenovo dostupný elektrický crossover pre jazdu v meste bez ozdôb, ktorý by mal byť v Európe populárny. Na trh má prísť budúci rok.

Keď už sa hovorí o cene, ako veľmi lacné toto auto bude? To zatiaľ rumunská automobilka neuviedla. Ako však pri premiére Springu konštatovali, cena vraj bude „neprekonateľná“. Predtým sa hovorilo o sume okolo 15 tisíc eur, čo na pomery Dacie nie je až tak málo.

Avšak najmä v kombinácii so štátnymi dotáciami, by cena mohla vyústiť do sumy, ktorá bude skutočne spĺňať parametre potrebné na to, aby sa z modelu Spring stal bestseller. Pre porovnanie, Renault City K-ZE, čo je v podstate to isté auto, stojí v Číne po uplatnení miestnych zliav a daňových úľav 8 700 dolárov.

Vo všeobecnosti, neočakávaj od auta nič prelomové. Ako už bolo spomenuté, Dacia Spring je veľmi podobná modelu čínskeho Renaultu City K-Ze, avšak je o čosi viac prepracovanejšia. Práve s modelom City K-Ze zdieľa Dacia Spring väčšinu vizáže a tiež aj technických prvkov.

Dacia nie je rozmerovo veľká, jedná sa skôr o kompaktné vozidlo. Na dĺžku meria 3 734 mm, na šírku 1 770 mm (aj so spätnými zrkadlami) a na výšku 1 516 mm. V podstate to sú menšie hodnoty ako pri Dacii Sandero. Veľkostne môžeme porovnať rumunskú novinku s ľahko predĺženou a zvýšenou Škodou Citigo.

Výbava auta nie je ničím výnimočná. V cene bude posilňovač riadenia, centrálne zamykanie a elektrické okná. Následne si môžeš priplatiť za manuálnu klimatizáciu, multimediálny systém so sedem palcovým displejom, elektrické zrkadlá, parkovacie senzory a kameru. K dispozícii bude tiež originálne, rezervné koleso.

V prípade interiéru, riešenie je podobné ako pri spomínanom Renaulte. Vnútorný priestor má byť schopný odviezť štyroch dospelých a 300 litrov batožiny v štandardnom usporiadaní. V prípade sklopenia zadných sedadiel sa priestor o čosi zväčší a k dispozícii budeš mať až 600 litrov. Dacia však myslela aj na podnikateľov. Bude totižto ponúkať aj špeciálnu úžitkovú verziu s objemom batožinového priestoru 800 litrov.

Zaujímavosťou je, že dispozícii bude aj bezplatná aplikácia, ktorá dokáže informovať o zostatkovej kapacite batérie, zostatkovom dojazde či stave nabíjania. Umožňuje tiež spustenie klimatizácie, vykurovania a lokalizácie vozidla, ako aj zastavenie nabíjania.

Čo sa týka technickej stránky vozidla, ani tu auto nemá čím ohromiť. Dacia Spring je poháňaná elektromotorom menším ako kedysi ponúkla Škoda 105. Konkrétne sa jedná o výkon 33 kW, čo je 45 koní. Akceleráciu na stovku Dacia neudáva, maximálna rýchlosť je však 125 km/h.

Batéria disponuje kapacitou len 26,8 kWh a zabezpečí kombinovaný dojazd 225 km. K dispozícii bude Eco režim, ktorý zníži maximálny výkon motora na 23 kW a obmedzí maximálnu rýchlosť na 100 km/h. Tým sa dojazd navýši o 10 percent. Palubná nabíjačka elektromobilu Dacia Spring má výkon 6,6 kW. Rýchlo nabíjanie s maximálnym podporovaným výkonom 30 kW bude k dispozícii za príplatok.

V súvislosti s rýchlosťou nabíjania Dacia uvádza, že Spring má niekoľko možností nabíjania. Prvým je spomínaná rýchlo nabíjačka, ktorá auto nabije za menej ako jednu hodinu. Wallbox s výkonom 7,4 kW nabije auto do päť hodín. O niečo dlhšie, približne osem hodín, bude trvať nabíjanie s AC zdrojom, ktorý ma výkon 3,7 kW. Najdlhšie to potrvá bežnej domácej zásuvke, ktorá Daciu Spring nabije za menej ako štrnásť hodín. Dacia poskytuje na svoj prvý elektromobil záruku 3 roky alebo 100 000 km. Na batériu je to 8 rokov alebo 120 000 km.

Síce podľa výrobcov má byť Dacia Spring revolúciou, vzhľadom na technické parametre, dynamiku jazdy a praktické použitie, ide skôr o krok dozadu. Síce je tento model zaujímavý pokus ako na poli elektrických áut preraziť, o úspechu pravdepodobne rozhodne cena.

Zdroje: Autoforum.cz, Teslamagazin.sk, Dacia.sk

Najnovšie video

Najnovší podcast

Kristína Kövešová: Strielali po nás a pravidelne ma bijú. Napriek tomu elán nestrácam

Najnovšie