Tradície vs. prázdne bankové konto. Toto je 7 prípadov, kedy automobilky nahnevali najväčších puritánov

  • SUV-čka už majú aj značky ako Lamborghini, Aston Martin alebo Porsche
  • Niekedy išlo o snahu sledovať trendy, inokedy jedinú šancu, ako prežiť
  • Z trhu sa vytrácajú šesťvalce, zadokolky aj poriadny zvuk z výfukov
  • Minimálne jedna značka obľúbená aj na Slovensku má nôž na krku a možno čoskoro prestane existovať
Porsche vs. Ferrari
Porsche.com
  • SUV-čka už majú aj značky ako Lamborghini, Aston Martin alebo Porsche
  • Niekedy išlo o snahu sledovať trendy, inokedy jedinú šancu, ako prežiť
  • Z trhu sa vytrácajú šesťvalce, zadokolky aj poriadny zvuk z výfukov
  • Minimálne jedna značka obľúbená aj na Slovensku má nôž na krku a možno čoskoro prestane existovať

Je len málo odvetví priemyslu, ktoré by inovovali rýchlejšie, ako ten automobilový. Výrobcovia musia prinášať stále úspornejšie a vďaka sprísňujúcim sa emisným normám aj ekologickejšie motory s filtrami pevných častíc vo výfukových plynoch.

Zároveň sa však pracuje na zlepšení pasívnej bezpečnosti, komfortnejších podvozkoch a širšej palete asistenčných systémov, ktoré už dnes pracujú s umelou inteligenciou a v niektorých prípadoch dokážu od vodiča prevziať aj celé riadenie. 

Väčšina značiek však nie je Teslou, Facebookom alebo iným startupom, ktorý svoj život začal dávno po roku 2000. 

Automobilový priemysel (a zákazník) = najväčšia konzerva?

Marketing automobiliek tak pravidelne pracuje so slovami ako „história“ alebo „tradície“. A na príklady narážaš doslova na každom rohu.

Napríklad ikonické Porsche 911, ktoré okamžite spoznáš podľa dvojice kruhových svetlometov alebo rýchlo padajúcej strechy s motorom vzadu už viac než polstoročie. Alebo BMW a jeho „ľadvinky“ v prednej maske, ktoré sú tu, ako upozorňuje Motor1.com, už takmer 90 rokov. 

Dacia má byť lacná a dostupná, Škoda ponúkať tonu praktických riešení od veľkého kufra až po integrovanú škrabku na ľad, pohon všetkých štyroch kolies od Audi musí prejsť všetko a od Citroënu čakáš odvážny dizajn a komfortne mäkké pruženie. 

Nemožno sa preto čudovať, že verní zákazníci niekedy znášajú zmeny mimoriadne ťažko. Väčšinou ide skôr o neznáme technológie – veď koľkokrát si počul, že by si niekto v živote nekúpil dieselový motor, trojvalec alebo hľadá spôsoby, ako navždy vypnúť systém Start/Stop?

Nočná mora však pre manažérov naozaj začína až v momente, kedy treba siahnuť na identitu stáročia budovanej značky.

Niekedy sa nedá inak

Späť k Porsche. Čakáš buď poriadne ostrý superšport, alebo komfortné GT-čko, ktoré dokáže hltať diaľničné kilometre a ponúknuť zábavu v každej zákrute. Ako píše New York Times, už 90. roky boli pre značku ťažké. Keď sleduješ staršie hollywoodske filmy, môžeš mať pocit, že každý úspešný manažér, doktor či právnik v LA alebo na Miami musel jedno vlastniť. 

Lenže na americký trh vtedy zaútočili japonské automobilky, so svojou perfektne prepracovanou, lacnou a robotizovanou výrobou. A hoci dnes Toyotu, Hondu či európske prémiovky vnímaš inak, vtedajšie roky boli rajom pre „lacné“ športiaky ako Toyota Supra, Ford Escort, Toyotu MR2 alebo Acuru NSX, ktorej robil promo aj sám Ayrton Senna.

Porsche v roku 1993 celosvetovo predalo len 14-tisíc vozidiel a niet divu, že sa dostalo na hranicu bankrotu. Značku vtedy zachránil lacnejší model Boxster, píšu NY Times. 

Porsche Cayenne
zdroj: Porsche.com

Po roku 2000 sa však situácia opakovala, spomína Drivetribe. Legende opäť hrozil totálny bankrot. Manažment sa preto rozhodol pre niečo revolučné. V roku 2002 prišlo prvé SUV, model Cayenne, ktorý bol prvým Porsche použiteľným na nespevnených cestách od roku 1963, kedy ešte stuttgartská automobilka vyrábala aj traktory. 

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: Motor1.com, NYTimes.com, Drivetribe.com, AutoCar.co.uk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá