Káva Slovákom už nestačí. Firmy sa predbiehajú v benefitoch pre svojich zamestnancov

  • Spoločnosť CBRE uskutočnila prieskum, v ktorom zisťovala, akým výzvam čelia zamestnávatelia
  • 70 % firiem chce viac investovať do technológií
  • 45 % plánuje zaviesť flexibilné pracovné prostredie
zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • Spoločnosť CBRE uskutočnila prieskum, v ktorom zisťovala, akým výzvam čelia zamestnávatelia
  • 70 % firiem chce viac investovať do technológií
  • 45 % plánuje zaviesť flexibilné pracovné prostredie

Okrem technológií a financií vytvárajú pracovný trh aj ľudia, teda zamestnanci firiem a organizácií, ktorých preferencie sa neustále menia. Školy produkujú stále viac špecializovaných absolventov a mnohí talentovaní pracovníci kladú na svoje budúci zamestnanie vysoké nároky. Spoločnosti sa im teda musia prispôsobiť a reagovať na súčasné trendy.

„Na Slovensku sledujeme boj zamestnávateľov o kvalitnú pracovnú silu už niekoľko rokov. Z našich prieskumov vyplýva, že pre slovenských zamestnancov a uchádzačov sú už popri mzde a pozícii stále dôležitejšie ďalšie faktory. Je to napríklad pracovné prostredie, hodnoty firmy, kolektív, v ktorom ľudia pracujú a ďalšie. Vnímame, že je to veľká zmena oproti tomu, čo bolo na našom trhu práce zaužívané napríklad desať rokov dozadu,“ prezrádza výkonná riaditeľka portálu Profesia Ivana Molnárová.

Prinášame ti výsledky prieskumu spoločnosti CBRE, ktorého sa zúčastnilo 180 firiem. Dozvieš sa, aké sú štandardy pri výbere budov, aké sú trendy priamo na pracovisku a urobíš si aj predstavu o službách.

zdroj: Infografika Canva.com/CBRE

Kompletné výsledky si môžeš pozrieť a stiahnuť na stránke spoločnosti CBRE. My ti prinášame prehľad štyroch trendov, ktoré nás najviac zaujali.

V akých budovách chcú Slováci pracovať?

Pri výbere budovy je pre zamestnávateľov dôležitá cena, ale aj dostupnosť, na ktorú kladie dôraz až 86 % z nich a tiež lokalita, na ktorej záleží 74 % zamestnávateľov. Firmy teda chcú svojim zamestnancom uľahčiť prístup do práce a volia oblasti, ktoré sú nielen ľahko prístupné, ale vytvárajú aj príjemné pracovné prostredie.

Dizajn je dôležitý pre 51 % firiem a priaznivé možnosti prenájmu preferuje o čosi viac zamestnávateľov a to až 61 %. Najmenej, a to 30 %, záleží na technológiách, ktoré budova poskytuje.

S rastúcimi nárokmi sa zvyšuje aj ochota firiem zaplatiť za nadštandard. Mnoho nájomníkov pracovných priestorov by si zaplatilo za extra služby ako vysoká kvalita priestorov (60 %) či technologické smart vybavenie (46 %). Už menej im záleží na vybavení priestorov, za ktoré by si priplatilo len 34 % spoločností.

Ktoré budovy sú momentálne „in“?

Medzi najmodernejšie budovy v Bratislave patrí napríklad Twin City, Einpark či Uniq. Presklené priestrasné stavby v blízkosti centra mesta sú pre firmy ideálnym riešením. Okrem špičkovej technológie poskytuje Twin City aj panoramatické výhľady na mesto, strešnú záhradu či obchodné možnosti.

Einpark zase dbá na ekológiu, komfort, ale aj bezpečie a podobne ako v Twin City, aj tu nájdeš zelené strešné terasy. Bonusom budú tiež nabíjačky na elektromobily. Strešnou terasou sa môže pochváliť aj Uniq na Staromestskej ulici a pre zamestnancov pridali architekti aj recepciu pripomínajúcu hotelové lobby s barom.

V Startitup sa tiež snažíme držať tempo s trendami a miesto si to nájdu nielen naši kolegovia, ale aj ich štvornohí miláčikovia. Ak si pri práci potrebujeme prevetrať hlavu k dispozícii máme vlastnú elektronickú kolobežku či firemné bicykle.

zdroj: CBRE

Súčasný trend je, že zamestnanec nemá svoje stále pracovné miesto

Ideálnym riešením priestorov v kanceláriách je spraviť z nich dynamickú a rýchlo meniacu sa plochu. „Väčšina našich klientov, pri určovaní stratégie, ako by malo vyzerať ich pracovné prostredie, v poslednom období upúšťa od veľkokapacitných open space priestorov a uprednostňuje riešenia vo forme tzv. activity based working konceptov alebo agile konceptov. Tie jednotlivcom, alebo celým tímom, umožňujú prácu na tom mieste, ktoré v daný deň potrebujú. V takomto prípade teda firmy neponúkajú fixné miesta na prácu, ale zdieľané pracoviská. Kým v minulosti mali takého progresívne myslenie hlavne nadnárodné firmy, dnes už bežne týmto smerom uvažujú aj slovenské spoločnosti,“  vyjadril sa výkonný riaditeľ CBRE na Slovensku Tomáš Hegedűš.

Veľa moderných spoločností sa snaží prilákať talentovaných ľudí metódou flexibilného pracovného priestoru. Spočíva v tom, že zamestnanec nemá svoje stále pracovné miesto. To sa neustále mení, čím u neho nevzniká pocit, že jeho výkon je fixovaný na nejaké miesto.

Z prieskumu vyplynulo, že až 45 % firiem by chcelo do troch rokov začať aktívne využívať možnosti flexibilného priestoru. Momentálne tak robí 25 % zamestnávateľov. 29 % spoločností vidí tento prístup ako skvelú pomôcku pri testovaní alternatívneho využitia priestoru.

V súčasnosti teda ide skôr o testovací model, ktorý si vyžaduje pozornosť a trpezlivosť zo strany zamestnancov aj zamestnávateľov. Predstavuje ideálny prístup, ak chce spoločnosť v zamestnancoch vzbudiť pocit neviazanosti, slobody a flexibility, ktorý dokáže pracovnú atmosféru nielen odľahčiť ale aj zefektívniť.

zdroj: CBRE

Pracovné prostredie a služby

Koncept „User Experience“ nás učí, ako dokáže prostredie, v ktorom zamestnanec pracuje, ovplyvniť jeho výkon. Pracovník nie je stroj, svoje prostredie vníma všetkými zmyslami a pocitmi a na inšpiráciu či motiváciu potrebuje tie správne podnety. Ani ty by si nedokázal tvoriť v ošarpanej miestnosti s holými stenami, ktorá vyvoláva tak maximálne pocit depresie než nejaký pracovný elán. Rovnako tak sa ti pracuje ťažšie, ak nemáš dobré vzťahy s kolegami a ani nenachádzaš priestor na to spriateliť sa s nimi, či spoznať ich.

Stratégia „User Experience“ kladie dôraz na fyzickú kvalitu prostredia, vybavenie, formovanie komunity aj pracovný proces. Najdôležitejšie pritom bývajú pocit pohodlia a bezpečia (86 %) a vybavenie ako jedlo či fitness (69%). Formovanie komunity ako napríklad firemné akcie, dobrovoľnícke príležitosti či zamestnanecké dotazníky považuje za dôležité 37 % ľudí.

Dostupnosť potrebných nástrojov a ich efektivitu, a teda na proces, kladie dôraz až 67 % zamestnancov. V súčasnosti už existuje aj pozícia User Experience lídra, ktorý dokáže všetky tieto komponenty vniesť do fungovania spoločností, no mnohé firmy sa tejto pozícii zatiaľ vyhýbajú, a takéto stratégie si formujú samé. Oficiálny program má momentálne vytvorených iba 37 % zamestnávateľov a prevláda u technologicky zameraných spoločností (70 %).

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Technológie

60 % spoločností očakáva, že technologické inovácie budú mať vysoký dopad na ich operácie v najbližších troch rokoch. 83 % pritom prikladá najväčší význam práve umelej inteligencii. Vzrastajúci vplyv internetu vidí ako výzvu 56 % a polovica spoločností rovnako vníma aj robotiku a automatizáciu. 70 % spoločností plánuje v budúcnosti zvýšiť svoje investície do technológií, najviac tak pritom chcú urobiť spoločnosti z finančného sektora, a to 77%.

Ak ťa tieto dáta zaujali a chceš sa dozvedieť viac, stiahneš ich na tomto linku.

Najnovšie video