Týždeň mobility priniesol do MHD lacnejšie cestovanie. Bude pokračovať aj naďalej?

  • Európsky týždeň mobility 2019 prekonal všetky rekordy a splnil svoj cieľ
  • Okrem rekordných predajov cenovo zvýhodnených cestovných lístkov sa podarilo do verejnej dopravy pritiahnuť ďalších cestujúcich, ktorí ju budú využívať v priebehu celého roka
TASR
  • Európsky týždeň mobility 2019 prekonal všetky rekordy a splnil svoj cieľ
  • Okrem rekordných predajov cenovo zvýhodnených cestovných lístkov sa podarilo do verejnej dopravy pritiahnuť ďalších cestujúcich, ktorí ju budú využívať v priebehu celého roka

Európsky týždeň mobility prekonal očakávania. Ročný lístok na MHD si za zvýhodnenú cenu kúpilo od 16. septembra až 17 466 ľudí. Od 16. septembra 2019 sa znížila cena cestovných lístkov aj v mobilnej aplikácii IDS BK o 10%. Táto úprava je trvalá a prejavila sa v náraste predaja cestovných lístkov cez aplikáciu. Za september bolo prostredníctvom tohto kanálu predaných vyše 186-tisíc lístkov, čo je najviac od jej spustenia.

„Našim cieľom bolo vytvoriť také podmienky pre cestujúcich, aby verejnú dopravu využívali nielen počas jedného týždňa, ale aby natrvalo prestúpili z áut do verejnej dopravy. Na základe dát o rekordnom predaji ročných cestovných lístkov a náraste predaja lístkov v mobilnej aplikácii IDS BK vidíme, že tento cieľ sa nám podarilo splniť,“ uviedla generálna riaditeľka Bratislavskej integrovanej dopravy, a.s. Zuzana Horčíková.

Do MHD ich pritiahli zľavy

Rozhodli sa pre zľavy nielen na ročné lístky, ale o 10 % klesli aj tie v aplikácii. Najviac predplatných cestovných lístkov bolo predaných s platnosťou pre zóny 100 a 101, teda pre celú Bratislavu. Počas trvania akcie ich bolo predaných 16 588. Nárast predaja bol zaznamenaný aj pri ročných lístkoch v regióne a zvýhodnenú cenu využili už napríklad aj cestujúci, ktorí dochádzajú z Trnavy do Bratislavy.

„Umožniť kúpu predplatného ročného cestovného lístka s výraznou zľavou, ako aj ďalšie benefity v rámci Európskeho týždňa mobility, ktoré sme spolu s partnermi pripravili, sa ukázalo ako dobrý krok. Čísla potvrdili, že ľudia všetkých vekových kategórií majú záujem o cestovanie verejnou dopravou. Obrovský úspech zaznamenala kúpa cestovného lístka so zľavou cez mobilnú aplikáciu IDS BK. Tú ocenili aj študenti, ktorí si do nej vo veľkom nahrávajú svoje ISIC karty. Aby sme ľudí motivovali prestúpiť z áut do verejnej dopravy im musíme vytvoriť dostupnejšie a atraktívnejšie podmienky,” povedal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.

StartitUp
zdroj: StartitUp

Bude zvýhodnené cestovné pokračovať?

Aj tieto čísla ukazujú, že ponúknuť cestujúcim zvýhodnené cestovné, vďaka ktorému môžu cestovať verejnou dopravou počas celého roka, je v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, keď mohli počas jedného týždňa cestovať držitelia vodičských preukazov bezplatne, udržateľným modelom podpory verejnej dopravy.

Aj napriek skončeniu zvýhodneného predaja ročných predplatných cestovných lístkov je pre pravidelných cestujúcich stále výhodnejšie kupovať si predplatné cestovné lístky s dlhšou časovou platnosťou. V niektorých prípadoch tak môžu ušetriť aj stovky eur.

„Cieľom tohto pilotného projektu bolo podporiť predaj ročných cestovných lístkov a preveriť záujem cestujúcich o tento typ cestovného lístku. A, samozrejme, aj podporiť prechod ľudí z áut do vozidiel MHD. Teší nás, že Európsky týždeň mobility priniesol zvýšený záujem o kúpu električenky. V každom prípade je to len prvá časť hodnotenia úspešnosti. Rovnako dôležité je, aby lacnejší ročný lístok priniesol aj trvalý nárast cestujúcich do MHD (teda aby títo cestujúci mestskú hromadnú dopravu počas roka skutočne aj využívali). Ak nám to dáta potvrdia, bude to dostatočný dôvod aj na prehodnotenie ceny predplatených cestovných lístkov,“ vyjadril sa pre redakciu Startitup hovorca magistrátu Peter Bubla.

Snahy o systematické riešenia

Za Európskym týždňom mobility stojí Bratislavská integrovaná doprava, ktorá je koordinátorom Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Pri príležitosti Európskeho týždňa mobility pripravila spolu s partnermi v spolupráci s objednávateľmi dopravných výkonov a dopravcami niekoľko marketingových akcií, ktoré mali za cieľ pritiahnuť ľudí do verejnej dopravy.

„K MHD pristupujeme systematicky, zavádzame opatrenia, ktoré ju robia rýchlejšou a komfortnejšou. Teší ma, že Európsky týždeň mobility priniesol aj zvýšený záujem o kúpu električenky. Častejšie a trvalé využívanie MHD je totiž jedinou možnosťou, ako predísť dopravnému kolapsu v meste a urobiť všetkým Bratislavčankám a Bratislavčanom pohyb po meste znesiteľnejším,“ doplnil primátor Hl. m. SR Bratislavy Matúš Vallo.

Zdroj: TS DPB

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá