UAVONIC to rozbehol vo veľkom štýle doma, ale aj v zahraničí

  • Na začiatku bola len vízia stať sa aktívnym hráčom segmente s dronmi, a to nielen na slovenskej, ale aj na medzinárodnej úrovni. Ako to so spoločnosťou vyzerá v súčasnosti, nám v rozhovore prezdradil Viktor Mikulášek CEO LAUNCHER-u, Miroslav Melicherčík, CEO a Juraj Dudáš za UAVONIC.
image_1440672572.jpeg
  • Na začiatku bola len vízia stať sa aktívnym hráčom segmente s dronmi, a to nielen na slovenskej, ale aj na medzinárodnej úrovni. Ako to so spoločnosťou vyzerá v súčasnosti, nám v rozhovore prezdradil Viktor Mikulášek CEO LAUNCHER-u, Miroslav Melicherčík, CEO a Juraj Dudáš za UAVONIC.

 

Pred rokom sa projekt Uavonic v podstate rozbiehal. Čo Vám napadne ako prvé, keď sa obzriete o pár mesiacov späť? Aké najväčšie zmeny sa z Vášho pohľadu udiali?

Viktor Mikulášek (VM): Za tých niekoľko mesiacov sme prešli výrazný kus cesty a zaznamenali výrazný posun z viacerých pohľadov. Za LAUNCHER, ktorý celý čas aktívne podporoval a podieľal sa na budovaní UAVONIC-u, môžeme s kľudom skonštatovať, že z máme dnes dobre naštartovaná spoločnosť, so zaujímavým potenciálom, stabilnou organizáciou a manažmentom, skvelým tímom, rastúcimi obchodnými aktivitami v oblasti distribúcie a rozvinutými službami vo viacerých oblastiach. Firma nám medzičasom vyrástla z prvotného štvorčlenného tímu na stabilných pätnástich zamestnancov a spolupracovníkov a tento počet bude ďalej rásť. Podarilo sa nám etablovať na viacerým trhoch , kde už dnes generujeme signifikantné obraty. Teší nás, že sa potvrdzujú pôvodné predpoklady a firma má potenciál osloviť väčší región ako samotné Slovensko a okolie, čo potvrdzuje nedávno založená pobočka spoločnosti vo Veľkej Británii, ktorá je pre nás strategická a kde už máme základ skvelého tímu a dobre rozbehnuté prvotné obchodné a rozvojové aktivity. Ak sme predtým hovorili o očakávaniach a snahe zachytiť aktuálny trend, dnes už hovoríme o kvalitnom základe pre významného medzinárodného hráča na poli distribúcie a poskytovania profesionálnych a komplexných služieb s využitým infraštruktúry UAV.

Miroslav Melicherčík (MM): Do UAVONICu som prišiel v čase, kedy už bolo viac-menej jasné, že potenciál trhu je obrovský. Očakávanie, že zažijem opäť po rokoch nadšenie a príležitosť vybudovať niečo nové, sa potvrdilo. Snom každého manažera je pracovať v tvorivom prostredí plnom náboja a kreativity a nový segment, ktorý budujeme, toto jednoznačne spĺňa.

 

 

Začínali ste v malom počte osôb. Koľko ľudí sa v súčanosti venuje projektu? Máte napr. dostatok pilotov?

MM: Z partie nadšencov, ktorí mali dobrý nápad, je dnes už slušný kolektív 15 mladých ľudí, ktorých oslovila naša myšlienka vybudovať silného hráča v oblasti bezpilotných systémov a neustále sa nám ozývajú ďalší záujemcovia. Piloti tvoria, samozrejme, to zdravé, nevyhnutné jadro a máme momentálne 5 skúsených pilotov. Treba však povedať, že dôležitou súčasťou nášho tímu je aj skupina technických inžinierov, ktorí dokážu namerané hodnoty spracovať a hlavne pripraviť pre našich zákazníkov hodnotné riešenia. Súčasťou našej firmy je aj skupina obchodníkov pre oblasť distribúcie zariadení, ktorá buduje dealerský kanál v 6 európskych krajinách.

 

Expandujete za hranice Slovenska, otvorili ste pobočku spoločnosti vo Veľkej Británii. Čím sa tento trh odlišuje od toho slovenského, stredoeurópskeho?

VM: Trh vo Veľkej Británii je iný, väčší a náročnejší najmä na úroveň poskytovania profesionálnych služieb. Kým v stredoeurópskom regióne sú klienti citliví najmä na cenu, západoeurópsky región je orientovaný skôr na kvalitu, profesionalitu a spoľahlivosť zariadení a poskytovaných služieb. Dôležité sú aj bezpečnosť, servis a samozrejme legislatíva. Čo nás na tomto trhu veľmi potešilo, že sa tam trh s UAV zariadeniami a profesionálnymi službami tiež iba tvorí. Zároveň je to pre nás perfektná príležitosť byť pritom a niečo aj na takomto vyspelom trhu dokázať. Tento rok máme v pláne otvorenie ďalšej pobočky za účelom intenzívnejšieho vstupu na rakúsky a nemecký trh, v čom sme už spravili aj prvé aktívne kroky.

MM: Každý trh, na ktorý sme vstúpili, má svoje špecifiká. Veľká Británia patrí medzi tie, kde očakávame silnú konkurenciu, avšak aj silný potenciál vzhľadom na bonitu a vyspelosť ekonomiky. Sme na to pripravení s našimi vysoko bezpečnými zariadeniami a hlavne kvalitnými službami, po ktorých je dopyt.

 

 

Avizovali ste spolupráce s kľúčovými dodávateľmi s čínskym a americkým dodávateľom. Ako vyzerá vaša situácia v súčasnosti?

MM: Spolupráca so čínskym výrobcom ZeroTech aj americkým 3DRobotics je na vysokej úrovni. Ich výrobky patria k špičke v oblasti UAV zariadení a mi pre nich predstavujeme hodnotného partnera pre náš stredoeurópsky región. Aktívne komunikujeme s nimi na vylepšovaní produktov pre európsky trh a najmä poskytujeme lokálny suport pre dodávky a prvostupňový servis.

VM: Spolupráca a vzťahy sú veľmi dobré. Sme najväčším európskym odberateľom zariadení od oboch výrobcov. Máme nastavenú spoluprácu a jasné zmluvné vzťahy, ktoré nám na niektorých trhoch dokonca zaručujú exkluzivitu. Stále pracujeme na rozširovaní spolupráce a zlepšovaní servisu. Tiež v blízkej dobe očakávame posun v technológiách a nové produkty smerom k hobby segmentu, najmä v prípade ZeroTech, v ktorom tento rok pribudne kvalitný, no zároveň cenovo dostupný dron v troch rôznych verziách.

 

Ako pokračujú projekty s vysokými školami? Vznikli nové zaujímavé iniciatívy?

VM: V tomto školskom roku sme rozbehli dva pilotné projekty. Jeden s Fakultou informatiky a informačných technológií na Slovenskej technickej univerzity (FIIT STU) a druhý s Ekonomickou univerzitou v Bratislave. Práve s projektom s FIIT STU, ktorý bol na tému Integrácie ovládania a vizualizácie dát z UAV pomocou techník VR / Oculus Rift, sme boli veľmi spokojní. Mali sme na ňom možnosť pracovať a viesť tím veľmi šikovných študentov. Určite v tomto chceme pokračovať aj v nasledujúcom školskom roku, pričom naším dlhodobým cieľom rozvoj aktivít tak, aby sme vedeli interdisciplinárne prepájať spoluprácu rôznych univerzít a vyvinúť tak technológie a riešenia v spolupráci s univerzitami tak, aby mali zaujímavý komerčný potenciál.

MM: Uvedomujeme si, že ak chceme stvoriť špičku v segmente, môžeme to dosiahnuť iba vďaka ďalšiemu vývoju užitočných riešení v oblasti bezpilotných systémov. Spolupráca s univerzitami má veľa výhod. Pomáhame pre nich tvoriť zadania a úlohy, ktoré sú pre nich atraktívne z pohľadu možného uplatnenia v praxi a zároveň si aj vytvárame potenciál budúcich odborníkov pre našu komunitu.

 

Vo svete sa stále častejšie hovorí o doručovaní zásielok pomocou dronov. Zaznamenali ste záujem aj zo strany slovenských doručovateľských spoločností o takúto službu?

MM: Úprimne, z môjho pohľadu je doručovanie zásielok dronom v našom regióne skôr reklamný ťah ako reálna potreba. Viem si predstaviť doručovanie dronom v neprístupných terénoch a v prípade urgentných zásahov napr. záchranných zložiek. Sám som zvedavý ktorým smerom sa táto iniciatíva niektorých doručovateľských spoločností vyberie.

 

 

Aké zaujímavé projekty má UAVONIC za sebou? Ktoré by ste vyzdvihli ako tie najúspešnejšie?

MM: Je to ho viac, čo by som chcel spomenúť. V oblasti foto-video určite úspešná spolupráca s Filipom Kuliševom, ktorého úžasné fotografie zhotovené spolupráci s našim pilotom skončili v knihe o Slovensku, ktorú prezident Andrej Kiska daroval pápežovi Františkovi. V oblasti priemyselných aplikácií to je určite úspešne zvládnutý projekt merania objemov tovarov na sklade, kde sme na veľkej ploche dokázali s presnosťou na desatiny percenta spracovať zadanie v rekordnom čase.

Naše riešenie v 3D modelovaní kultúrnych pamiatok a archeologických objektov ako aj ich identifikácia pomocou termo kamery rovnako patrí ku špičke v tejto oblasti služieb. V štádiu testovania je aj projekt snímania povrchov pomocou multispektrálnych senzorov a ich využitie v rôznych segmentoch priemyslu.

 

Stále viac sa v médiách skloňuje bezpečnosť súvisiaca s používaním dronov i ochrana súkromia. Aká je legislatívna situácia na Slovensku?

JD: Aktívne pôsobíme ako zakladajúci členovia v asociácii bezpilotných prostriedkov (UAVAS) a spolu s Dopravným úradom sme našli spoločnú reč aj v oblasti legislatívy. Treba si uvedomiť, že ide o novú oblasť, kde legislatíva nebola pripravená na súčasný boom vo využívaní dronov na hobby či komerčné účely. Našli sme na úrade ochotu a snahu situáciu riešiť a verím, že proces, aj z pohľadu európskej legislatívy postupne nadobudne štandardnú formu, ktorá bude dostatočne chrániť súkromie a bezpečnosť a zároveň umožní tomuto nezastaviteľnému segmentu bezpilotných zariadení úspešne napredovať.

 

Ako je na tom bežný používateľ, ktorý si od Vás kúpi dron? Musí mať skúšky? Čo musí dodržiavať?

JD: Samozrejme, iné pravidlá sú pre hobby užívateľov a iné pre komerčných poskytovateľov služieb na našich zariadeniach. Podrobné informácie poskytujeme prostredníctvom našej webovej stránky a pripravujeme aj hodnotné informácie pre webovú stránku asociácie. Dopravný úrad taktiež na svojej stránke sumarizuje legislatívne potreby pre komerčných poskytovateľov. V prvom rade však chcem zdôrazniť, že každému vieme poskytnúť zaškolenie a prípadne aj kompletnú pilotnú akadémiu pre profesionálov, ktorých pripravíme na teoretické aj praktické skúšky na leteckom úrade.

 

Môžeme priblížiť trochu viac svete dronov a spomenúť v číslach (rozmery, cena) najmenší, najpredávanejší a najväčší dron?

MM: Rozmer dronov je zaujímavý parameter a pohybuje sa od niekoľkých gramov až po desiatky kilogramov. Pre nás sú ale podstatnejšie parametre ako napríklad spoľahlivosť, bezpečnosť, komfort ovládania a celková funkcionalita. V tomto smere sa vieme pochváliť, že napr. v oblasti hobby vieme zákazníkom ponúknuť jednoducho ovládateľné a hlavne spoľahlivé zariadenia aj pre úplných začiatočníkov. Pre profesionálov je najdôležitejší parameter bezpečnosť a funkcionalita zariadení s následným servisom a celkovou podporou. Disponujeme ponukou profesionálnych zariadení s redundantnými systémami (autopilot, riadiaca jednotka) a padákom, čo v tomo segmente je jedinečný parameter. Naším cieľom je vybudovať podporu uvedených značiek na vysokej úrovni servisu a služieb.

 

 

 

Drony teda patria do kategórie finančne náročnejších zariadení. Sú uživatelia na Slovensku a v strednej Európe pripravení investovať do takejto technológie?

MM: Ako v každom segmente existujú aj medzi bezpilotnými prostriedkami „lacáky“ aj luxusné zariadenia s vyššou cenou. Treba však zdôrazniť že aj tu platí že v cene je často schovaná kvalita zariadení vrátane servisu a podpory, a tak isto aj v našom regióne sú ľudia, ktorí si kvalitu vedia oceniť.

VM: Pokiaľ hovoríme o užívateľoch, musíme ich rozdeliť na profesionálov a hobby. Z radov profesionálov sa v mnohých oblastiach stáva použitie UAV nevyhnutnosťou a tento trend prispieva k rozvoju nových služieb a zvyšovaniu efektivity v mnohých oblastiach, po čom bude dopyt iba rásť a teda investície v tomto smere budú nevyhnutnosťou. V oblasti hobby sa očakáva veľký boom týchto zariadení. Veľa samozrejme môže ovplyvniť legislatíva, ktorá sa stále tvorí.

 

Ako vidíte najbližšiu budúcnosť UAVONICu? Kam sa plánujete dostať?

VM: Prvý krok máme za sebou a čakajú nás mnohé ďalšie. V nasledujúcom období budeme tvrdo pracovať na ďalšom raste, rozvoji služieb a na posilnení a podpore našich aktivít na zahraničných trhoch. Chceme rozšíriť partnerstvá a synergie, ktoré si budujeme. Z pohľadu LAUNCHER-a, pod ktorého krídlami sa UAVONIC rozbieha, sa na spoločnosť pozeráme ako na naše dieťa, ktoré sa postavilo na nohy a začalo kráčať. Teraz začne chodiť a radi ho uvidíme niekedy bežať… a možno aj lietať.

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK