Uber ukončí rok so stratou tri miliardy. Ako sa najznámejšiemu startupu darilo na Slovensku?

  • Veľmi málo biznisov vytvára v spoločnosti také protichodné názory ako Uber.
collage
  • Veľmi málo biznisov vytvára v spoločnosti také protichodné názory ako Uber.

Podľa mnohých zdrojov vrátane Bloombergu a The Information sa očakáva, že asi najznámejší startup na svete Uber ukončí rok 2016 so stratou okolo troch miliárd dolárov. Od minulého roku tak strata spoločnosti narástla takmer o jednu celú miliardu.

No netreba sa nechať zmiasť dominantnou trhovou pozíciou Uberu. Vo svojej podstate ide stále o startup a nie je preto prekvapením, že ešte negeneruje zisk. Spoločnosť bola založená iba pred siedmimi rokmi a ak vezmeme do úvahy jej agresívnu rastovú stratégiu, negatívne čísla dávajú väčší zmysel.

shutterstock_326732723-1-998x666

foto: thefederalist.com

Najmä pokiaľ ide o Čínu, Uber bol možno až príliš agresívny a nezvážil ťažkosti udomácnenia sa na Čínskom trhu, ktorý preferuje domáce alternatívy. Po trojročnom boji s regulátormi a konkurentami bol nútený predať svoj 8 miliardový čínsky biznis konkurentovi Didi Chuxing, ktorý dnes ovláda 80% čínskeho trhu.

Navyše, dnes už nie je tajomstvom, že Uber z dlhodobého hľadiska stavil na vývoj autonómneho auta. To by spoločnosti umožnilo posunúť sa smerom od jej momentálne najslabšieho článku – vodičov. A vyzerá to tak, že investori sú s týmto dlhodobým prístupom stotožnení. Aj napriek stratám totiž Uber oceňujú na 69 miliárd dolárov.

truban

foto: Uber

Na Slovensku, resp. v Bratislave, sa podľa štatistík uverejnených na portáli etrend.sk do Uberu zaregistrovalo vyše 30-tisíc ľudí. Uber tvrdí, že Bratislava je jedným z najrýchlejšie rastúcich miest v regióne. Predbehla vraj aj Prahu, Krakov a Varšavu. Spoločnosť si u nás našla aj mnoho odporcov, no nakoniec to vyzerá, že od svojho príchodu pred 1,5 rokom sa u nás pomaly ale isto udomácňuje.

Nechcem tu ale naznačovať, že Uber je nejakým nesmrteľným biznisovým polobohom. Je pravdou, že boli prví, ktorí tento koncept zrealizovali. No každým dňom im pribúda viac a viac konkurencie. Na Slovensku sú to najmä služby, ktoré využívajú klasické taxíky ako Liftago a Hopin. A nedávno do Bratislavy prišiel aj priamy konkurent Uberu v Európe – estónske Taxify.

uber-taxi1-600x400

foto: mombo.co.kes

Uvidíme teda, kto nakoniec z konkurenčného boja vyjde ako víťaz. Je to v podstate jedno. Najdôležitejšie je, že hlavným víťazom bude zákazník, ktorý dostane kvalitnejšie a lacnejšie služby.

zdroj titulnej fotografie: Uber / mombo.co.ke

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK