Ukrajinci tvrdia, že zostrelili dve najcennejšie ruské špionážne lietadlá za stovky miliónov

  • Ukrajina tvrdí, že sa jej podarilo zostreliť až dve lietadlá včasného varovania A-50 a IL-22M
  • Potvrdzujú to aj ruské telegramové účty, no zatiaľ chýba vizuálna konfirmácia
a-50
Na snímke A-50, Wikimedia/Mil.ru
  • Ukrajina tvrdí, že sa jej podarilo zostreliť až dve lietadlá včasného varovania A-50 a IL-22M
  • Potvrdzujú to aj ruské telegramové účty, no zatiaľ chýba vizuálna konfirmácia

Kyjev si v nedeľu zrejme pripísal na konto ďalší husársky kúsok. Tvrdí, že sa mu podarilo zasiahnuť až dve vzácne lietadlá, ktoré slúžia ako vzdušné komunikačné a veliteľské stanovištia. Vďaka nim mali Rusi lepší prehľad o dianí na Ukrajine. 

Ak sú tieto správy o zasiahnutí oboch lietadiel pravdivé, išlo by tak o najvýznamnejšie straty ruských vzdušných síl. 

Podľa medializovaných informácií sa mal úspešný zásah odohrať nad Azovským morom, kde Ukrajina zostrelila ruské prieskumné lietadlo A-50 a streľbou poškodila ďalšie lietadlo – veliteľské stanovište IL-22M ruských leteckých síl.

Náklady na jedno lietadlo A-50 sa odhadujú na 330 miliónov dolárov, uvádza TASR. Obe lietadlá slúžili ako vzdušné komunikačné a veliteľské stanovištia v rámci včasnej výstrahy. Na základe statusov poslancov ukrajinského parlamentu Jurija Mysiagina a Alexandra Fedienka o tom v pondelok informovala rozhlasová stanica Deutsche Welle.                

Neskôr túto informáciu s odvolaním sa na ukrajinskú armádu a hlavnú správu vojenskej rozviedky priniesli aj viaceré ukrajinské médiá.

Britská stanica BBC napísala, že veliteľ letectva ukrajinských ozbrojených síl Mykola Oleščuk v pondelok ráno na svojom kanáli na platforme Telegram zverejnil fotografiu zničeného bytového domu s dátumom 14.01.2023 a komentárom: „To máte za Dnipro. Zhorte v pekle, vy neľudia!“

Zásah potvrdzujú aj ruské účty na Telegrame 

Oleščuk tým narážal na raketový útok na ukrajinské mesto Dnipro, ktorý sa odohral 14. januára 2023 a zahynulo pri ňom viac ako 40 ľudí. Informácie o zničení lietadiel sa objavujú aj na ruských telegramových účtoch takzvaných vojenských blogerov. 

Podľa Mysiagina, ktorý je podpredsedom parlamentného výboru pre obranu, lietadlo včasnej výstrahy a riadenia A-50 bolo zostrelené. Aj IL-22M dostal počas letu zásah a jeho posádka sa snažila dostať sa na najbližšie letisko. Lietadlo však zmizlo z radaru po tom, čo začalo klesať v oblasti mesta Kerč.

Zdroj citovaný ukrajinskými médiami poskytol aj záznam údajného rozhovoru pilota bombardéra Il-22M, ktorý od dispečera žiadal o núdzové pristátie na letisku Anapa. Podľa niektorých ruských telegramových účtov sa horiacemu lietadlu podarilo dostať na letisko a pristáť.

Zatiaľ sa však neobjavili žiadne snímky ani videá, ktoré by vizuálne potvrdzovali zostrelenie lietadiel.

Ruské ministerstvo obrany informácie o zostrelení svojich dvoch lietadiel oficiálne nekomentovalo. Telegramový kanál Rybar, ktorý je blízky ruskému ministerstvu obrany, ako jednu z verzií udalostí nad Azovským morom uviedol aj paľbu ruskej protivzdušnej obrany.

Otázne je, ako sa lietadlá dostali do dosahu protivzdušnej obrany

Lietadlo A-50 nesie otočný radar, ktorý dokáže skenovať ciele v 360° uhle s dosahom 420 kilometrov. Používa sa pri frontovom prieskume na prípravu úderov a zabránenie nepriateľským útokom. Je používané na detekciu a sledovaniu vzdušných cieľov, ale aj hladinových plavidiel. Lietadlo vzniklo ako odpoveď na americké lietadlo Boeing E-3, vychádza z konštrukcie stroju Iliušin Il-76.

Rusko má podľa oficiálnych údajov menej ako desať takýchto lietadiel, doplnila BBC. Jedno mohlo byť poškodené minulý rok v Bielorusku, keď sa malo stať cieľom sabotérov. 

ruské lietadlo AWACS
zdroj: Wikimedia/Cantiana. Ruské lietadlo AWACS, Berijev A-50, ktoré vzišlo z konštrukcie lietadla Iliušin Il-76.

Strojov Iliušin IL-22 v službách včasného varovania má Rusko približne 30, uvádza Forbes. O jeden kus lietadla už Rusko prišlo pri vzbure wagnerovcov minulý rok. Žoldnierskej skupine sa vtedy podarilo zostreliť jeden exemplár. 

Zaujímavé je, ako k zostreleniu lietadiel došlo. Vďaka dlhému dosahu radarov sa lietadlá včasného varovania väčšinou nachádzajú mimo dosahu ukrajinskej protivzdušnej obrany. Forbes si však myslí, že zohrať rolu mohlo elektronické rušenie. Tomu sa mohli ruské lietadlá snažiť vyhnúť, čím sa mohli dostať bližšie k dosahu protivzdušnej obrany.

Zdroje: TASR, Forbes, BBC

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá