Ukrajinka vedie bistro v Košiciach: Vojna trvá 8 rokov, žiaľ, len teraz o nej hovorí svet. Som hrdá na Slovákov

  • Hudobníci, podnikatelia aj pekári
  • Ukrajinci vedú na Slovensku biznisy, ktorým sa perfektne darí
  • Teraz musia sledovať inváziu na Ukrajinu, ktorá im nahnala slzy do očí
Soupculture
  • Hudobníci, podnikatelia aj pekári
  • Ukrajinci vedú na Slovensku biznisy, ktorým sa perfektne darí
  • Teraz musia sledovať inváziu na Ukrajinu, ktorá im nahnala slzy do očí

Od štvrtkového rána sme svedkami ruskej invázie na Ukrajinu. Vo viacerých mestách, vrátane hlavného mesta Kyjev počuť výbuchy. Inváziu odsúdila celá naša politická reprezentácia, vrátane prezidentky aj premiéra, lídrov a líderiek EÚ, NATO a ostatných krajín.

Pripomeňme si, že v posledných mesiacoch zhromaždilo Rusko pri Ukrajinských hraniciach takmer 200-tisíc vojakov a vojenský útok zjavne dlhodobo plánovalo, napriek tomu, že Ukrajina, EÚ aj NATO sa snažili o mierové riešenie.

Priama vojenská invázia znamená pre Ukrajinu deštrukciu, množstvo mŕtvych, zranených a aktuálne už aj množstvo ľudí na úteku. Prepuknutie útoku si do poslednej chvíle nepripúšťali ani mnohí Ukrajinci žijúci a podnikajúci na Slovensku.

Patrí medzi nich aj 36-ročný Mykola Nevrev, ktorý len nedávno otvoril v Bratislave remeselnú pekáreň, ktorá sa už za krátky čas stala vyhľadávanou. Ruská invázia, ktorú dnes musí sledovať len spoza hraníc, ho dostala do úzkych.

zdroj: Mykola Nevrev/Nina Bednáriková

„Som absolútne zničený a momentálne nedokážem dať k situácii súvislý komentár. Som šokovaný, že to dopadlo až takto, cítim sa veľmi zle. Slovensko, ďakujem za podporu. Moji rodičia sú v poriadku, ak sa to dá tak povedať – otec má lieky a sú aj potraviny. V Odesse ostreľovali vojenské objekty,“ povedal nám zničený Mykola.

Rodákmi z Ukrajiny sú aj Nataliia Baran a Sergij Gavrylko – hudobníci, ktorí na Slovensku vedú úspešný gastro biznis, no správy o situácii v ich rodnej krajine ich ochromili.

„Teraz tu už nejde o politiku, ide o život a ľudskosť! Vojna trvá už 8 rokov, bohužiaľ, len teraz o nej hovorí svet. A konečne sa to už nedá skryť a vyvrátiť, ako to robil a snaží sa robiť aj teraz agresor,“ hovorí Nataliia Baran pre Startitup.

„Vidíte teraz veľa utečencov. Ale ani si neviete predstaviť, koľko ľudí ostáva brániť svoj domov a svoje deti. Máme tam rodičov, kamarátov, kolegov, obyčajných ľudí, ktorí chcú žiť svoj život so svojimi tradíciami, jazykom, kultúrou! A žiť v mieri!“ hovorí Sergij.

„Ja som veľmi hrdá na vás Slovákov a ďakujem za pomoc a priazeň! Týka sa to každého z nás, nielen Ukrajincov,“ dopĺňa Nataliia.

Podnikať chcú na Slovensku

Manželia Nataliia a Sergij prišli do metropoly východu pôvodne za prácou v roku 2014. Zamestnali sa v Štátnom divadle Košice. Natália hrá na husliach a Sergij na lesnom rohu, a aj napriek tomu, že dnes už naplno podnikajú v gastre, stále aktívne pôsobia aj v divadle.

Spoločne stoja za prevádzkami polievkarne Soupculture, ktoré nájdeš aj v Banskej Bystrici, Bratislave a Prešove. Ide o koncept, ktorý sa úspešne ujal v Poľsku aj na Ukrajine, kde má táto značka svoje korene. 

zdroj: Soupculture

„Soupculture je ukrajinská franšíza, najprv sa otvorila jedna pobočka v Kyjeve, druhá vo Varšave a tretiu sme otvorili my v Košiciach. Stalo sa tak v roku 2017. Tým, že sme bolí prví na Slovensku, ktorí založili úspešný podnik tejto značky, získali sme právo otvárať franšízy pre celé Slovensko,“ povedala nám Nataliia Baran.

Vstup do polievkového biznisu ich stál približne 30 000 eur, ktoré si požičali z banky. Mali šťastie a táto investícia sa im vrátila už za 11 mesiacov fungovania.

Unikátna je v tom, že polievku premenila na plnohodnotné pouličné jedlo. Tento pokrm totižto nedostaneš v klasickom tanieri či hrnčeku, ale v poháriku, ktorý môžeš zjesť, pretože je vyrobený len z múky, vody a korenín, ktoré mu zároveň dodávajú farbu.

zdroj: Soupculture

„Taniere nemáme vôbec. Jediné, čo v rámci možností a nutnosti používame, sú ekologické tégliky na donášku, alebo keď potrebujete polievku zobrať so sebou. Kornútky opekáme priamo pred zákazníkom na špeciálnom stroji, ktorý je patentovaný a vyrába sa iba pre Soupculture,“ hovorí.

Natália priznáva, že získanie si verných zákazníkov na Slovensku si vyžadovalo určitý čas. Ľudia si potrebovali na nový spôsob konzumácie zvyknúť. Presadiť sa na našom trhu podľa nej nebolo jednoduché aj z toho dôvodu, že tu je veľká konkurencia a zákazníci majú od gastro prevádzok veľmi vysoké očakávania.

Mladý pár konštatuje, že pri štarte biznisu si pripúšťali aj neúspech, pretože nemali žiadne podnikateľské skúsenosti. „Ale vždy sme verili vo vlastné sily a rozhodnutia,“ konštatujú.

Sú presvedčení, že pri zrode biznis nápadu je najdôležitejšie nečakať, pretože keď človek veci dlho analyzuje, tak sa napokon do toho na 95 % ani nepustí. Pri podnikaní sa riadia pravidlom, že nič nie je dobré robiť výlučne kvôli peniazom.

„Keď má človek na prvom mieste peniaze a chce len rýchlo zarobiť, je to veľmi zlé. Keď si však robíš svoju robotu dobre a poctivo, vždy sa to vráti. Potrebná je len trpezlivosť.“

Nataliia priznáva, že počas pandémie sa im veľmi ťažko pracovalo a bez donášky by sa určite nezaobišli. Aj napriek kríze však otvorili nové bistro v Banskej Bystrici a v Prešove a úspešne sa uchytili aj v Bratislave.

zdroj: Soupculture

Nezostanú však len pri jednej prevádzke. V Prešove, ale aj v hlavnom meste plánujú aj ďalšie pobočky. Spolu sa budú môcť v najbližšom čase pochváliť šiestimi bistrami.

„Určite pripravíme veľa noviniek. Každá nová pobočka so sebou prináša nové nápady a nové možnosti. Veľmi sa tešíme a ďakujeme za každého zákazníka a za veľkú podporu, ktorú nám ľudia dávajú aj v týchto časoch.“ 

V Soupculture je jasným bestsellerom šošovicová polievka. Ide pritom o jedinú polievku, ktorá je v ponuke bistra každý jeden deň. Ak sa tu rozhodneš najesť, nebude ťa to stáť desiatky eur, ceny sa tu pohybujú medzi 3,30 eur – 4,50 eur za porciu.

zdroj: Soupculture

„V dnešnej dobe ponúka každá reštaurácia ako základnú polievku vývar. A bude to tak aj naďalej, pretože Slováci sú naň zvyknutí a majú ho radi. Ja si však myslím, že nie každý podnik musí mať na jedálnom lístku práve vývar. Skôr by ma viac bavilo, keby sa reštaurácie odlišovali práve polievkami,“ tvrdí.

Bistrá Soupculture sú otvorené v pondelok až piatok od 10:00 do 19:00 hod., v sobotu sa tu naješ od 10:00 do 18:00 hod.

„Polievky začíname variť o 8. hodine a v tom istom čase robíme aj cesto na poháriky, aby o 10:00 bolo už všetko pripravené pre prvých zákazníkov. Ďalšie polievky varíme o 12:00 a o 16:00 hodine. Samotné poháriky pečieme v priebehu celého dňa, aby boli vždy čerstvé a teplé,“ dodáva Nataliia Baran.

Odomknúť kamošovi / rodine

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá