V ankete Zavádzajúci obal roka sú finalistami tyčinky Mars aj cukríky Mentos

  • Od 4. do 22. januára majú možnosť nespokojní spotrebitelia hlasovať v ankete s názvom Zavádzajúci obal roka
  • Napriek nespokojnosti producentov sa toto "ocenenie" odovzdáva tento rok už po štvrtýkrát
  • Anketu vyhlasuje Spotrebiteľské združenie Hamburg
  • Od 4. do 22. januára majú možnosť nespokojní spotrebitelia hlasovať v ankete s názvom Zavádzajúci obal roka
  • Napriek nespokojnosti producentov sa toto "ocenenie" odovzdáva tento rok už po štvrtýkrát
  • Anketu vyhlasuje Spotrebiteľské združenie Hamburg

Aj teba niekedy v supermarkete zarazí, keď si všimneš, že tvoj obľúbený produkt z jedného dňa na druhý začali predávať v nižšej gramáži, no za stále rovnakú alebo dokonca vyššiu? Práve na takéto praktiky výrobcov si dáva poriadny pozor Spotrebiteľské združenie Hamburg, ktoré tento rok udeľuje už v poradí štvrté negatívne ocenenie v ankete Zavádzajúci obal roka. Samotné prípady nahlasujú priamo spotrebitelia a rovnako oni rozhodnú o víťazovi verejným hlasovaním.

Tentokrát sa vo finálovej päťke stretli skutočne známe produkty, ktoré do svojho nákupného košíka pravidelne kladieš možno aj ty. Dávaš si pozor na zmeny?

Prvým je balíček ovocných vločiek müsli Vitalis od značky Dr.Oetker. Tu má obal na pohľad takmer rovnaké rozmery. Zatiaľ čo predná strana sa nezmenila, hĺbka obalu sa zmenšila. Cena za dnešných 500 g výrobku sa z počiatočných 600 g nezmenila a dokonca prišlo aj ku zmene v zložení. Podiel celozrnnej a ovocnej časti klesá a pribudol extra cukor.

Druhý finalistom je produkt, pri ktorom sa zloženie a ani jeho dizajn nezmenili, scvrkol sa len obal, a to konkrétne o 1 cm. Sú to arašidové chrumky JUMBOS od Lorenz Snack-World. Z balenia 225 g je dnes len 200 g a zmena sa týka príchutí Classic a Mexican style. Cena tu aj po znížení gramáže zostala opäť rovnaká, čo pre výrobcu znamená prilepšenie o 12,5%.

Bez kritiky sa nezaobíde ani miláčik detských mlsných jazýčkov, Milka. Z pôvodných 37 gramov vážia dnes oblátky Nussini 31,5 g. Keďže sa v ich v balení nachádza päť, celkom sa hmotnosť sladkosti znížila až o 27 g a znížil sa aj podiel lieskových orieškov v zložení (zo 14 % na 9,5 %). Pri rovnakej cene tak za menší produkt zaplatí spotrebiteľ až o 17,5 % viac.

V takejto krabičke so žuvačkami Mentos PURE White dnes môžeš nájsť namiesto bývalých 50 kusov dražé už len 35, čo podľa Spotrebiteľského združenia Hamburg znamená skryté zdvihnutie ceny až o neuveriteľných 43%. Hoci každý kus nabral na váhe 0,5 gramu, pre spotrebiteľov to zrejme nebude dostatočné lákadlo.

Posledným kandidátom na nemilé ocenenie Zavádzajúci obal roka sú tyčinky Mars Minis od Mars Deutschland. Ten na trhu vytvoril od roku 2009 kolotoč znižovania a zvyšovania gramáže, pričom cena zostávala rovnaká alebo sa zdvihla.

Tieto zmeny v gramážach sú síce aplikovateľné na každom trhu osobitne a je možné, že ich výrobcovia nezavádzajú globálne, no o samotného výrobcu to nevrhá dobré svetlo. Pri každom produkte dostal producent aj miesto vyjadriť sa. Dr.Oetker sa bráni tým, že spotrebitelia chcú müsli s mäkšou konzistenciou a ovocnou chuťou, preto sa podiel surovín zmenil. Sú na ne vynakladané väčšie náklady a už produkt nemôže predávať v pôvodnej cene.

Výrobca arašidových chrumiek Jumbo sa sťažuje na neprestajný rast cien hlavnej suroviny – arašidov, Milka za dôvod svojich zmien uviedla modernizáciu a zjednotenie obalov svojich produktov, Perfetti Van Meele, výrobca dražé Mentos, hovorí o vylepšení obsahu a Mars sa taktiež obraňoval zvýšeniu nákladov na suroviny, energiu aj logistiku. Sú to síce malé, no významné zmeny. Všímaš si ich na svojich obľúbených produktoch aj ty?

Zdroj: vzhh.de

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech