V Bratislave ti dajú 4 000 eur už pri nástupe do práce. Firma rieši nedostatok zamestnancov tučnou odmenou

  • Stačí ti podpísať zmluvu a bude ti vyplatená štedrá odmena a čakaj aj pravidelné zvyšovanie mzdy
  • Záujemcovia o prácu vodiča či vodičky si aktuálne majú naozaj z čoho vyberať
  • Firmy sa predbiehajú v tom, ktorá im ponúkne lepšie peniaze a benefity
Arriva
  • Stačí ti podpísať zmluvu a bude ti vyplatená štedrá odmena a čakaj aj pravidelné zvyšovanie mzdy
  • Záujemcovia o prácu vodiča či vodičky si aktuálne majú naozaj z čoho vyberať
  • Firmy sa predbiehajú v tom, ktorá im ponúkne lepšie peniaze a benefity

Situácia okolo nového regionálneho autobusového dopravcu v Bratislavskom kraji – spoločnosti Arriva je „mega faux pas“. Vyhlásil to počas bratislavského mestského zastupiteľstva primátor hlavného mesta Matúš Vallo. To, že pod tlakom nedostatku vodičov zvýšil nový dopravca náborový príspevok pre zamestnancov až na 4 000 eur, mení podľa primátora trh v celej Bratislave.

Bonus bude vyplatený aj spätne tým, ktorí už pre nového dopravcu pracujú. K tomu pribúda aj 5 %-ná pravidelná ročná valorizácia platu, ktorú vypláca župa, takže je možné ju garantovať už budúci rok.

Stačí, ak záujemca podpíše zmluvu do 26. novembra 2021. Arriva objasňuje, že priemerná mzda vodičov dosiahne výšku minimálne 1 500 eur.

Hodinová mzda vrátane pohyblivej zložky sa pohybuje na úrovni 7,37 eur na hodinu. Počítať možno aj s príplatkami či bonusom 600 eur, ak získaš do firmy ďalšieho kolegu.

Dopravnému podniku Bratislava sa tento krok nepáči. „Veľmi nás to znevýhodňuje a začína sa cenová vojna, na ktorú môžeme len všetci doplatiť,“ skonštatoval Vallo. Poukázal tak na mestský DPB, ktorý taktiež hľadá nových vodičov autobusov.

V rámci bežného pracovného úväzku si u nich môžeš zarobiť brutto 1 300 až 1 800 eur. Mzdy posielajú vždy na začiatku mesiaca a preplácajú aj čakanie medzi spojmi na konečných staniciach. Nadčasy firma hradí nad rámec zákona. Platí tiež, že autobus nemusíš upratovať ani opravovať – iba jazdíš.

„Našim budúcim kolegom zaplatíme preškolenie na skupinu D a ak nie si z Bratislavy, finančne ti pomôžeme aj s ubytovaním. Už v najbližších týždňoch rozšírime náš vozový park až o 70 nových moderných autobusov, ktoré nahradia súčasné staršie vozidlá, a pre ktorých hľadáme nových vodičov na trvalý pracovný pomer alebo skrátený úväzok,“ objasňuje DPB.

Náborový deň

Pre zabezpečenie komfortnej prevádzky by podnik potreboval prijať zhruba 60 vodičov. V sobotu 20. novembra sa chystá aj náborový deň vo vozovni Jurajov dvor. DPB, tak ako aj Arriva, bojujú o nových vodičov rôznymi benefitmi.

Môžeš si tak na vlastnej koži vyskúšať zašoférovať autobus. Ukáže sa tak, či si trúfneš uviesť do pohybu až 20 ton vážiaci kolos a mať zodpovednosť za to, aby si 150 ľudí odviezol včas do cieľa.

Chcel/a by si pracovať pre DPB?

Nábor sa bude konať medzi 10:00 až 14:00. „Pod dohľadom inštruktorov si budeš môcť v areáli depa nezáväzne vyskúšať, ako sa šoférujú naše najmodernejšie autobusy. Vybrať si budeš môcť z dvoch modelov – štandardný 10,5 metrový autobus alebo, ak si trúfaš, usadíme ťa rovno za volant kĺbového Solarisu dlhého až 18 metrov.“

„Pre mnohých našich šoférov je práca vášeň. Ak ťa jazdenie na autobuse chytí, budeš sa môcť rovno zastaviť u našich personalistov, ktorí ti dajú všetky informácie k tomu, ako sa stať súčasťou DPB.“

Interaktívny náborový deň sa bude konať v Depe Trnávka. Vstup z Bojnickej ulice umožní podnik iba záujemcov, ktorí majú minimálne 24 rokov a sú držiteľmi vodičského preukazu aspoň skupiny B.

Vodiči autobusov chýbajú v celej Európe

Arrive v posledných dňoch tečie do topánok a na dopravcu sa valia sťažnosti zo všetkých strán. Mnoho cestujúcich sa ešte ani dnes nemôže na 100 % spoľahnúť na to, že im autobus do školy či práce naozaj príde. Nájdu sa aj takí, ktorí sa rozhodli podať na firmy hromadnú sťažnosť, iní trvajú na návrate pôvodného dopravcu Slovak Lines. 

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba vysvetľuje, že niečo také je nereálne. „Pre tých vodičov, ktorí ešte váhajú a veria na zázraky, mám len jedno posolstvo: župa nemá možnosť návratu k pôvodnému dopravcovi a neurobí to. Cesta nazad nie je možná. Ak vám niekto bude tvrdiť opak, nevie, o čom hovorí.“

Informuje, že situáciu rieši s kolegami zo župy a s predstaviteľmi Arriva aj v teréne. „Boli sme pozrieť technologickú prevádzku pre nové autobusy a skontrolovať kvalitu zázemia pre vodičov a zamestnancov. V Bratislave aj Malackách. Hovorili sme aj priamo s vodičmi, ktorí práve oddychovali, väčšina z nich prešla od bývalého dopravcu. Ich nové pracovné podmienky sú veľmi dobré.“

Tvrdí, že najviac mu utkvel v pamäti výrok jedného z nich: „Ja chcem aj ďalej piť v depe kávu s mojimi dlhoročnými kolegami. Radšej ako s ľuďmi, ktorých nepoznám.“

Droba poukazuje na niekoľko dobrých správ. Arriva eviduje celkovo 70 nových záujemcov, s ktorými ide bezodkladne rokovať o podmienkach čo najskoršieho nástupu.

zdroj: archív Startitup

Keďže aktuálne chýba asi 100 vodičov, toto by podľa župana pomohlo zásadne vyriešiť situáciu v kraji. Arriva zazmluvňuje aj súkromných dopravcov, ktorí majú v súčasnej pandémii menej roboty a budú sanovať vynechané spoje.

Droba záujemcom o prácu odkazuje, že ak chcú naďalej za slušných pracovných podmienok jazdiť pre kraj, ich šanca je teraz. Tvrdí, že o mesiac už budú tieto miesta obsadené.

Chce tiež ľudí poprosiť o niekoľko dní trpezlivosti. Vysvetľuje, že súčasnú situáciu nezavinil Bratislavský samosprávny kraj. „Na úrade makáme nepretržite. Tak, ako mnohé iné veci, aj tento problém úspešne vyriešime, aj keď sme ho nespôsobili.“

Dopravca Arriva začal prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji prevádzkovať v pondelok 15. novembra. Juraj Droba dal dopravcovi čas do konca budúceho týždňa na to, aby problém do veľkej miery vyriešil.

Zároveň avizuje, že ho za výpadky spojov neminú vysoké sankcie. BSK s Arrivou ako víťazom tendra podpísal zmluvu na desať rokov za vyše 330 miliónov eur.

Jazdiť budú aj Ukrajinci

Arriva na dnešnej tlačovej konferencii oznámila, že eviduje zvýšenie záujmu o ponúkané pozície a je vidno, že trh sa v druhom náborovom kole rozhýbal. Spoločnosť priznáva, že ľudia sa stále môžu pýtať, ako bude Arriva postupovať, keď dostatočne nezaberie ani finančný bonus.

„Máme zazmluvnenú agentúru, ktorá monitoruje trhy, predovšetkým na Ukrajine. Prvá skupina Ukrajincov má príjazd na Slovensko koncom novembra. Sú pripravení, je to legislatívny proces.“

Ďalšie skupiny budú prichádzať postupne v nasledujúcich mesiacoch, hlavne začiatkom roka 2022. Arriva pracuje s vodičmi zo zahraničných trhov od roku 2017. Tvrdí, že pozná celý proces a má s ním skúsenosti, nemalo by preto dochádzať ku komplikáciám.

„Na Slovensku sú podľa zástupcov firmy postavené už celé sektory prevažne na cudzej pracovnej sile.“ Kým nový zamestnanci z Ukrajiny začnú naplno fungovať, malo by to zabrať jeden až tri mesiace príprav. Nezaočkovaní vodiči sa budú musieť dať očkovať.

Arriva poukazuje aj na ich novú linku zákazníckej podpory, ktorá čelila masívnemu tlaku a náporu.

„Začali sme zverejňovať cestovné poriadky vždy na nasledujúci deň. Museli sme optimalizovať zadeľovanie vodičov. Prvé dni sme cestovné poriadky zverejňovali, žiaľ, až v neskorších večerných hodinách. Toto sa nám podarilo zastabilizovať a zlepšiť.“

Včera dopravca cestovný poriadok na dnešný deň zverejnil už dopoludnia. Dnes ráno sú zverejnené cestovné poriadky už aj na najbližší víkend. „Je našou snahou, aby sme do konca týždňa zverejnili poriadky až do piatku budúceho týždňa,“ uzatvára Arriva.

Zdroje: Arriva, DPB, Facebook/ Juraj Droba, BSK

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie