V Jablonci postavili škôlku prepojenú tobogánom. Je to unikát, ktorý rúca stereotypy

  • Štúdio Mjölk architekti a Projektový ateliér David navrhli nevšednú dostavbu Montessori škôlky v Jablonci nad Nisou
  • Zasvätená je výlučne detskej hre
skolka-2
BoysPlayNice
  • Štúdio Mjölk architekti a Projektový ateliér David navrhli nevšednú dostavbu Montessori škôlky v Jablonci nad Nisou
  • Zasvätená je výlučne detskej hre

Za nezvyčajnou dostavbou škôlky v Jablonci nad Nisou stoja štúdio Mjölk architekti a Projektový ateliér David. Na strechu umiestnili hernú terasu a poschodia vo vnútri škôlky prepojili tobogánom. Vnútorný priestor je vlastne jedna veľká miestnosť členená do štyroch medziposchodí – deti tak na seba môžu vidieť, ale aj nájsť súkromie pre hru.

Škôlky by podľa autorov mali byť výnimočné stavby, ktorých základnou funkciou je dať deťom pocit, že svet je skvelé a zábavné miesto pre život.

„Škôlka, do ktorej som chodil ako dieťa, bola pôvodne farou v centre mesta. Za komunizmu ju prestavali, aby slúžila novému účelu. Vlastne tam bolo všetko zle, napriek tomu mám k onej stavbe a jej záhrade celý život výnimočný vzťah.“

„Ak sa snažím spomenúť, čo si pamätám z rokov, keď som do škôlky chodil, nie je toho veľa. Sú to útržky pamäte, neskladajú sa v celistvom prostredí, zato sú prekvapivo presné v detailoch: Svetlo, ktoré svieti cez žalúzie do miestnosti, kde predstieram spánok, vôňa prestieradiel na malých posteliach. Jedálenské stolíky s igelitovými obrusmi so vzorom ružových kvetov, staré linoleum v jedálni…“

mjolk-montessori-kindergarten-boysplaynice-26
zdroj: BoysPlayNice

Škôlky sú stavby, v ktorých si malé dieťa formuje úplne základné vzťahy so svetom. Na rozdiel od domova je to miesto, kde je človek prvýkrát sám mimo bezpečia tvoreného rodinou a kde uzatvára samostatné vzťahy s ľuďmi a prostredím, často po prvýkrát v živote.

„Myslíme si, že by škôlky mali byť výnimočné stavby, ktorých základnou funkciou je dať deťom pocit, že svet je skvelé a zábavné miesto pre život.“

Nezmyselné pravidlá

Keď začali architekti riešiť stavbu škôlky zistili, že spoločnosť a inštitúcie oplietli tieto stavby úplne nepreniknuteľnou pavučinou rôznych nezmyselných noriem, zákazu a príkazov.

mjolk-montessori-kindergarten-boysplaynice-24
zdroj: BoysPlayNice

„Chcete vytvárať miesto s jasným účelom – robiť radosť deťom pri skúmaní sveta a namiesto toho počítate zložitú matematickú rovnicu. Počítate kubické metre vymeneného vzduchu za určitý čas. Dokazujete, že všade bude stále normové osvetlenie každého štvorcového metra. Stavba nesmie byť z dreva. Ako prečo? A nesmie mať viac ako dve poschodia. Prečo? Nevieme.“

Vysvetľujú, že deti, na ktorých v procese návrhu záleží najviac, sú z neho úplne vynechané. Pritom je jasné, že sú schopné sa architektonickými nápadmi vážne zaoberať a sústredene odpovedať na otázky, čo by pre nich bolo najlepšie.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: montessori.org, Mjölk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá