V Powerlogy vymysleli novú „N-tellu“, s ktorou si trúfajú dobyť svet

  • Keď sa povie Powerlogy, tak väčšine ľudí napadne, že pôjde asi o ďalší technologický startup. Len málokto uhádne, že za Powerlogy sa skrýva jedlo, chuť, zážitok a energia. Začali s kultovou Power Coffee, do ktorej sa nebáli aj na Slovensku mixovať maslo a teraz si trúfajú konkurovať slávnej orieškovej nátierke. Nie však cenou, či sladkosťou, ale najmä kvalitou na úrovni, ktorá vraj otvára okamžité príležitosti pre export. Viac už rozhovor zo zakladateľom Dušanom Plichtom.
collagerey
foto: archív Dušana Plichtu
  • Keď sa povie Powerlogy, tak väčšine ľudí napadne, že pôjde asi o ďalší technologický startup. Len málokto uhádne, že za Powerlogy sa skrýva jedlo, chuť, zážitok a energia. Začali s kultovou Power Coffee, do ktorej sa nebáli aj na Slovensku mixovať maslo a teraz si trúfajú konkurovať slávnej orieškovej nátierke. Nie však cenou, či sladkosťou, ale najmä kvalitou na úrovni, ktorá vraj otvára okamžité príležitosti pre export. Viac už rozhovor zo zakladateľom Dušanom Plichtom.

V čom je Powerlogy biznis model špecifický, že rastiete rýchlejšie ako väčšina food startupov?

Vždy záleží na tom, s kým sa človek porovnáva a či je to vôbec porovnateľné. Ten rozdiel je možno v tom, čo mi vŕta hlavou každý deň. Mňa nebaví to, čo tu už je a čo funguje, že by sme teraz replikovali nejaký overený model. Skôr nás baví tvoriť „next thing“ a reprezentovať inovácie, prinášať ľuďom nové zážitky z jedla, ktoré nie sú len o chuti, ale o silnom pocite energie.

Zamýšľam sa, ako robiť veci inak ako ostatní a ako tvoriť vlastné receptúry. Ako priniesť ľuďom užitočný obsah, nové recepty a konkrétne nástroje pre produktívny život. Nechcem obsahom kĺzať po povrchu a tlačiť na „performance marketing“, ponúkať zľavy a tlačiť na krátkodobý predaj.

Aj keď sa to zdá byť pre mnohých ľudí zaujímavé, tak na druhej strane je náš prístup k inovácii  niekedy aj dvojsečná zbraň. Najmä keď si uvedomíme, že Slovensko je stále viac konzervatívne ako progresívne. Väčšina ľudí si ešte neuvedomuje skutočnú hodnotu jedla, ktoré je podľa mňa jednou z najdôležitejších investícií v domácnosti.

foto: archív Dušana Plichtu

Takže viac ako performance marketing riešite brandbuilding… funguje vám to?

Myslím, že ste to trafili. Neustále sa snažíme vo firme vzdelávať, čítame, študujeme, chodíme po inšpiratívnych konferenciách. V jednej línii ide o svetové výstavy BIO produktov a aktuálne trendy vo výžive pre optimálny výkon a pevné zdravie, v druhej línii sa sústreďujeme na progresívny marketing, kde sa v súčasnosti rieši najmä to, ako čo najlepšie skĺbiť brand a  performance marketing.

Našou víziou je dokázať, že silná značka nemusí byť o nechutných hamburgeroch, cukrovej vode, či prepraženej a presladenej mliečnej „starsucks“ káve. Silná značka môže ľudí inšpirovať k aktívnemu životu, zmene návykov a prekonávaniu vlastných limitov. Navyše, môže chutiť čisto a skvelo.

Ako menší hráč v potravinárskom businesse totiž nemáme šancu ísť na kvantitu a konkurovať cenou. V tomto segmente to podľa mňa nikam nevedie a sami sme svedkami klesajúcej kvality a hodnoty bežných potravín, ktorých reálna cena bola deformovaná.

Ja preto napríklad nekupujem bežné pečivo, pretože ho nepovažujem za hodnotnú potravinu. Ak, tak si pečiem vlastné, alebo rád zaplatím viac niekomu, kde mám dôveru v kvalite a správny proces prípravy (kváskový chlieb).

Rovnako je mojim cieľom budovať značku, na ktorú sa ľudia môžu spoľahnúť, lebo za svoju investíciu dostanú nie len super kvalitu, ale aj chuťový zážitok a energeticky zdravý zážitok.

V Powerlogy teda riešite prémiové potraviny?

Ja by som to skôr nazval výberové potraviny a receptúry vysokých výživových štandardov. Prémiové mi znie príliš luxusne a nemyslím, si že by sme sa hrali na Ferrari. Na druhej strane však musím uznať, že naše produkty nie sú lacné. Nechceme totiž robiť kompromisy, a teda receptúry tvorím v prvom rade sám pre seba tak, aby spĺňali moje náročné kritériá.

Zároveň je pravda, že svojim spôsobom som asi aj trochu „foodpornista“. Alebo jednoducho freak, ktorého fascinujú potraviny s pridanou hodnotou unikátnej chuti a zážitku, či sa už jedná o víno, alebo čokoládu, či kávu, princípy sú podobné.

Kvalita výsledného produktu je závislá od mnohých faktorov, ale najmä od výberu prvotných ingrediencií a ich spracovaní. A tak selektujeme výberové ingrediencie pre výsledný zážitok.

foto: archív Dušana Plichtu

Najnovšie ste sa vraj rozhodli vyzvať do boja slávnu nutellu?

Nepovedal by som, že chceme s niekým bojovať. Skôr chceme ukázať, že vieme vytvoriť alternatívu, ktorá je zložená len z výberových surovín bez palmového tuku a množstva rafinovaného cukru. Mojim záujmom je kvalitnými a chutnými produktami prirodzene zmeniť spotrebu cukru v domácnostiach a nahradiť ich chuťou a kvalitnými a zdravými tukmi.

Tak sme do nášho Power Nougatu vybrali len lieskovce, kakaové maslo, kakao a trochu kokosového cukru. V súčasnosti, keďže som vo februári skontroloval celú konkurenciu na výstave Biofach v Nemecku, si trúfam povedať, že máme svetový produkt s najvyšším obsahom pravých lieskovcov v bio kvalite. Čo je však ešte lepšie, že od uvedenia na trh sme aj napriek vyššej cene produktu dostali 99% pozitívnu spätnú väzbu.

To jedno percento boli sťažnosti, že je toho málo, alebo, že nestíhame s výrobou.

Keďže si si obhliadol aj svetovú konkurenciu a Nougat má najvyšší obsah bio lieskovcov vôbec, trúfneš si povedať, že patrí k najlepším produktom tohto typu na svete? Ako to vidíš ty?

Trúfnem si povedať, že máme na to, aby sme bojovali o prvenstvo a nech o tom rozhodne už odborná porota na Great Taste. Na druhej strane som však už asi vyrástol z potreby vyhrávať ocenenia, aj keď je to príjemné a pomáha to aj marketingu. Skôr mi naozaj záleží, aby bol náš produkt každodenným zážitkom a aby sa naši fanúšikovia mohli hrdo pochváliť, že im prináša radosť a zdravú energiu pre ich POWER deň.

foto: archív Dušana Plichtu

Power Nougat  je teda zdravá alternatíva klasickej Nutelly, ktorú si mnoho, a nie len detí, dáva často na chlieb na raňajky. Ty však vidíš potenciál nugátu aj inde ako len v kombinácii s pečivom…

Ľudia, ktorí čítajú môj blog vedia, že som skôr zástancom nízkosacharidového stravovania. Takto sa snažíme vytvárať aj všetky produkty v Powerlogy, kde chceme ľuďom prirodzene pomôcť znížiť konzumáciu cukru a skôr zabezpečiť zdravé kalórie z hodnotných tukov. Takže aj do nougatu sme dali len minimálne množstvo kokosového cukru pre chuť, ale celkovo by som ho radšej videl u detí v kombinácii s jogurtom, banánom, či zakomponovaný do zdravého nepresladeného koláča z kvalitnej múky, ktorý im pripraví šikovná a uvedomelá mamička.

 

 

Viem, že rýchle cukry sú v tvojich očiach peklo, no Nougat je vo svojej podstate prvým sladkým produktom vo vašom porfóliu. Je naozaj pravda, že tento produkt jednoducho musí byť sladký a inak to nejde?

Nougat nemusí byť sladký a vždy to ide aj inak. Všetko však záleží od cieľov, ktoré chceš dosiahnuť. A tak som zo skúsenosti a pozorovania našich stravovacích návykov usúdil, že väčšiu pozitívnu zmenu dosiahneme ak pripravíme jemne sladkú, ale super chutnú alternatívu, ako keď budeme ľudí presviedčať o tom, aký je cukor zlý.

Zároveň neberiem cukry zase ako úplne peklo, len si treba naozaj uvedomiť, že vždy sú len dobrý sluha, ale zlý pán. Keď totiž ovládnu tvoj mozog a začnú narúšať tvoju inzulínovú citlivosť, tak ti veru skutočnú hodnotu do života neprinesú. Super je však práve to, že vďaka pokročilému výskumu v súčasnosti už vieme, že závislosť od sladkého sa dá celkom efektívne a chutne riešiť. To riešenie sa skrýva práve v zdravých a správnych tukoch. Mozgu totiž chutí buď cukor, alebo tuk. A tak si už musí každý vybrať, čo bude pre neho zdravšie a produktívnejšie.

foto: archív Dušana Plichtu

Takže mierite aj na zahraničné trhy? Budete však vedieť škálovať?

Áno mierime, trúfame si, ale prioritou je teraz stabilizovať slovenský trh, posilniť značku a dotiahnuť komplet portfólio produktov do finálnej podoby. Nedávno sme redesignovali obaly, snažíme sa zjednodušovať design a komunikovať čistotu produktov. Po pravde, aj keď máme už 2 roky, tak sa stále cítim ako startup, keďže neustále tvoríme a riešime práve škálovanie.

Všetko je pripravené, len si to vyžaduje svoj čas, investície a postupnosť. Čakajú nás ďalšie výzvy, ale ja som pevne presvedčený, že do roka by sme mohli realizovať prvý serióznejší export. Príležitosti vidím na špecifických trhoch, kde je dopyt po produktoch vysokej kvality, ako Dubaj, Hongkong, či bližšia Škandinávia.

 

Kaviareň ste vraj v plánoch nateraz zrušili, kde teda môžeme ochutnať vaše novinky?

Kaviareň má svoj čas a prišli sme na to, že pre našich fanúšikov chceme pripraviť skôr ochutnávkový showroom, kde budeme robiť dni otvorených dverí, alebo sa len tak budú môcť zastaviť na kávu pri osobnom odbere.

Zároveň sme prišli na to, že ak chceme ľuďom priniesť power zážitok z kávy a našich špecialít, tak potrebujeme mať procesy a ľudí plne pod našou kontrolou, alebo lepšie povedané, v súlade s našou filozofiou.

Ako som na začiatku spomenul, to čo robia ostatní môže byť fajn, ale ja hľadám priestor inde. Nechcem sa nikoho dotknúť, ale mne kyslá káva nechutí a rovnako ma nebaví tváriť sa taliansky a piť prepálenú zmesku kávy s lacnou robustou.

Čo ma však baví je silná chuť a pocit energie a zapnutého mozgu, keď mi to myslí a môžem byť naozaj produktívny.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK