V práci si čoskoro pokojne pospíš a šéf ťa za to ešte pochváli. Postcovidové trendy menia svet kancelárií
- Pracovný svet po nedávnej pandémii už nebude nikdy ako predtým a prechádza výraznými zmenami. Aj na tom sa zhodli odborníci a úspešné firmy na konferencii Office roka
- Aj na Slovensku sa vplyvom posledných rokov začali búrať určité „pracovné tabu“, akými boli napríklad vzdialená práca či možnosť si poobede na chvíľu zdriemnuť
- Okrem nového pracovného modelu, automatizácie či dôrazu na zdravie, sa zmeny prejavujú aj v prístupe k samotnému priestoru kancelárií
- Pracovný svet po nedávnej pandémii už nebude nikdy ako predtým a prechádza výraznými zmenami. Aj na tom sa zhodli odborníci a úspešné firmy na konferencii Office roka
- Aj na Slovensku sa vplyvom posledných rokov začali búrať určité „pracovné tabu“, akými boli napríklad vzdialená práca či možnosť si poobede na chvíľu zdriemnuť
- Okrem nového pracovného modelu, automatizácie či dôrazu na zdravie, sa zmeny prejavujú aj v prístupe k samotnému priestoru kancelárií
Slovenské firmy sa dlhý čas vyhýbali práci z domu, teda zavádzaniu „remote workingu“ – v roku 2019 bol na Slovensku podiel ľudí pracujúcich z domu oproti európskemu priemeru výrazne nižší, do officu nechodilo iba 9,5 %.
Podľa analytikov Národnej banky Slovenska za to môžu najmä dva dôvody – prvým je technická nepripravenosť firiem aj zamestnancov, no prevažovali skôr obavy, že sa ľudia budú vyhýbať svojim pracovným povinnostiam.
Ako však ukazuje nedávny prieskum spoločnosti CBRE, z nútenej zmeny počas pandémie sa stal pozitívny trend – až 72 % firiem na základe skúsenosti plánuje prejsť na hybridný model práce. Už viac ako polovica z týchto firiem dokonca pracuje na vytváraní formálnych pravidiel pre jeho zavedenie do praxe.
Trend, ktorý najviac mení svet kancelárií
Posledné dva pandemické roky sa najvýraznejšie podpísali na zmene vnímania dištančnej práce. Počas pandémie, kedy bola vo veľkom zavádzaná práca na diaľku sa obavy zo zníženej produktivity zamestnancov nepotvrdili. Firmy sa však začali pasovať s novým problémom.
Veľký presun zamestnancov na dlhodobý „homeoffice“ počas pandémie firmám síce sčasti ušetril napríklad určité režijné náklady, no v praxi sa ukázalo, že sa môže výrazne strácať lojalita voči firme aj značke ako takej. Zamestnanci sú potom výrazne náchylnejší na odchod aj pri veľmi slabej platovej ponuke zo strany konkurencie – odídu do inej firmy len kvôli platu vyššiemu o 100 eur.
V súčasnom „love talentov“ spoločnosti v rámci vzdialenej práce strácajú veľa možností, ako ľuďom poskytnúť aj iné ako finančné benefity a vytvorenie zapáleného kolektívu, ktorý by ťažil zo vzájomnej synergie.
„Preto je tou najväčšou úlohou súčasných firiem prilákať ľudí späť do officov,“ zdôraznil na konferencii OFFICE ROKA aj Tomáš Pecek, riaditeľ oddelenia architektúry a projektového manažmentu CBRE Slovensko, ktorá je organizátorom súťaže OFFICE ROKA aj konferencie.
Čerstvé smoothie, ale aj meditácia či spánok
Malým paradoxom zostáva fakt, že práve implementácia vzdialenej práce a hybridného modelu priniesla zamestnávateľom v kanceláriách voľný priestor, s ktorým môžu narábať podľa svojho uváženia.
Prvá skupina firiem sa rozhodla ušetriť a svoje prenájmy znižovala, druhá sa na to pozrela kreatívnejšie – začali hľadať spôsoby, ako prilákať ľudí do kancelárií, napríklad vytváraním rôznych relaxačných či zábavných zón. To, čo sme kedysi vo firmách videli ako miestnosti s PlayStation, sa vrátilo späť v omnoho väčšom, ale aj kreatívnejšom rozmere.
Trendom je tiež vytváranie rôznych špecializovaných oddychových zón, akými sú napríklad „focus rooms“ či „yoga space“. Zamestnanci sa v nich môžu venovať meditáciám alebo strečingu, čo vie taktiež výrazne podporiť produktivitu.
Obľube sa rovnako tešia napríklad aj fitcentrá či rôzne kávové a smoothie barové zóny, ktoré patria medzi ďalšie výrazné lákadlá práce v kancelárii firmy. V niektorých spoločnostiach sa zamestnanci dokonca dočkali možnosti využiť počas práce služby interných masérov či vychutnať si obedy od mischelinských kuchárov.
Spacie vaky ako zo sci-fi filmu
Osobitným prípadom sú aj tzv. „nap rooms“, teda zóny určené vyslovenie na zdriemnutie si. Vo väčšine prípadov však ide skôr o nič nerobenie a krátke uvoľnenie mysle v tmavom priestore, než plnohodnotný spánok. Tento trend aj po rokoch vyvoláva vášnivé diskusie, keď jedna strana hovorí o benefitoch, druhá o zbytočnom narušení produktivity.
Hoci s ním experimentujú, na Slovensku má takýto priestor vo svojich kanceláriách ešte málo firiem – jedným z úspešných príkladov je však pracovisko slovenskej pobočky Swiss Re v Bratislave. Spoločnosť, ktorá princíp nap room úspešne zaviedla vo svojom pracovnom priestore, je napríklad Google. V rámci vyhradených zón sú nainštalované špeciálne spacie vaky, ktoré vyzerajú ako zo sci-fi filmu.
Ide o high-tech postele, ktoré umožňujú vytvoriť pocit nulovej gravitácie. Vďaka uzatvárateľnému kopulovitému dizajnu, rôzne naprogramovaným svetlám, relaxačnej hudbe či vibráciám dokážu človeka úplne oddeliť od okolia. Tieto „pody“ sú vyrobené tak, aby poskytli maximálny relax a osvieženie v priebehu 20 minút – sú tak dokonalou ukážkou toho, ako sa firmy môžu s bonusovými amenitami kreatívne vyhrať.
Fantázii sa medze nekladú ani na Slovensku
Ďalším zaujímavým príkladom uplatnenia témy sci-fi v slovenských reáliách sú kancelárie Absolútneho víťaza šiesteho ročníka súťaže OFFICE ROKA 2021 – METROHM Research Slovakia. Vedenie firmy hĺbkovými rozhovormi so zamestnancami zistilo, že ako súčasť spoločnosti je dlhodobo vnímaná filmová tematika prelomových diel Matrixu a Hobita.
Pracovnú časť v EINPARK-u preto nadizajnovali do sci-fi štýlu a oddychovú zónu zasa venovali tematike fantasy. Priestory odkazujú na rôzne scény zo spomínaných filmov, ako napríklad „White on White“ zasadačky, chodby s portálmi do rôznych dimenzií či zóna „Temný hvozd“ s výraznými prírodnými prvkami. Tento počin sa teší medzi zamestnancami veľkej popularite.
Získaný priestor prácou na diaľku nahráva flexibilite
Ďalším trendom, ktorý sa presadzuje aj v slovenských kanceláriách, sú zdieľané pracovné stoly a zameranie sa na flexibilitu priestoru. Vzhľadom na to, že zamestnanci dnes už častokrát pracujú z domu aj kancelárie, nie je potrebné na dennej báze udržiavať toľko pracovných miest.
Tento fakt potvrdil napríklad aj Stanislav Kuchárik, ktorý uprednostnil pre sídlo svojej firmy práve flexibilné kancelárie: „Ľudia v súčasnom svete v mnohých firmách nepotrebujú mať nutne pridelené fixné pracovné miesto, či sedieť na jednom mieste a pracovať len tam,“ vysvetľoval na konferencii OFFICE ROKA zakladateľ spoločnosti stylers.cloud.
Súkromie v otvorenom priestore
Najväčšie zmeny sa prejavujú v prístupe k samotnému priestoru kancelárií. Okrem vyššie popísanej flexibility a zdieľaných pracovných stolov, stále čoraz menej platí aj doteraz zaužívané prerozdelenie, v rámci ktorého sa významné postavenie vo firme rovnalo väčšiemu a lepšiemu pracovnému priestoru.
V kanceláriách výrazne pribúdajú aj oddychové kúty s gaučami či pohodlnými kreslami, kde môžu zamestnanci nájsť kúsok súkromia, prípadne ležérne prehodiť pár slov s kolegami. Ľudia sa tiež týmto spôsobom premiestňujú medzi viacerými zónami, čo im pomáha zvýšiť kreativitu aj urovnať si myšlienky v hlave. Pre zabezpečenie úplného súkromia či nerušený hovor s klientmi si firmy nakupujú napríklad aj zvukotesné kapsuly.
Dôraz na transparentnosť a inklúziu stále rastie
Veľkou témou, ktorá posledné roky rezonuje, je aj agenda ESG, teda snaha firiem fungovať transparentne, udržateľne a zodpovedne. Snaha častokrát vyzerá tak, že firma má vlastnú nadáciu alebo líniu zelených produktov. Mnohé pozitívne zmeny je však čoraz častejšie vidno aj priamo v officoch.
V niektorých zahraničných firmách sa už napríklad môžeme stretnúť s rôznymi nástenkami so zverejnenými aktualitami či „telestenami“, kde majú zamestnanci možnosť pozrieť si firemné dáta. Agendu transparentnosti pritom podporujú napríklad aj presklené kancelárie vedúcich pracovníkov.
80 % Slovákov chce pracovať v zodpovedných firmách
Ďalší problém, ktorému čelia súčasní zamestnávatelia, sa týka najmä pracovníkov mladšej generácie – tí vnímajú ako veľmi dôležité, aby ich zamestnávateľ (vrátane svojich kancelárií) bol v súlade práve s agendou ESG. Inak často hrozia odchodom či uprednostnením konkurencie.
Ako tento rok informovala SITA v prieskume UniCredit Bank, až 97 % ľudí považovalo dodržiavanie spoločenskej zodpovednosti v podnikovej sfére a zároveň trvalú udržateľnosť (ESG) za veľmi dôležitú. Dáta potvrdzuje aj CBRE, podľa ktorej až 83 % investorov predpokladá rast dopytu po zelených budovách. Viac ako 80 % Slovákov potom tento faktor aj reálne zohľadňovalo pri výbere svojho budúceho zamestnávateľa.
Podľa prieskumu spoločnosti KPMG aktuálne na prvky ESG agendy reagujú aj samotní investori na trhu s kancelárskymi priestormi – až 83 % z nich si myslí, že dopyt po udržateľných „zelených“ budovách bude zo strany nájomcov v ďalších rokoch na Slovensku iba rásť. Rovnako 54 % investorov uviedlo, že zmení svoju portfóliovú stratégiu smerom k ESG agende.
„Dizajnéri a vývojári preto prichádzajú s prepracovanými pôdorysmi, detailne riešia interiérové osvetlenie, filtráciu nečistôt vo vzduchu, skúmajú rôzne prístupy k vetraniu či minimalizovaniu hluku. Pozornosť venujú aj tomu, aby pracovné priestory rešpektovali nielen fyzické, ale aj duševné zdravie zamestnancov,“ približuje aktuálny prístup developerov nájomných priestorov Pecek.
Odborníci sa vyjadrili k trendom
Hlavné trendy v segmente kancelárií a firiem identifikovali slovenskí aj zahraniční odborníci na konferencii OFFICE ROKA v bratislavskom MyHive. Za prestížnym eventom stojí realitná spoločnosť CBRE, ktorá si prizvala odborníkov z popredných firiem.
O svoje skúsenosti sa podelili napríklad Lewis Beck, Senior Director Head of Workplace v CBRE; Adrian Bódis, country manager Immofinanz; Lucia Šicková z Pixel Federation; Martin Onofrej z FIT PLUS; Martin Menšík z Profesie; Palo Luka z ESETu či Tomáš Pecek, riaditeľ oddelenia architektúry a projektového manažmentu v CBRE.
Kancelária ako druhý domov
Jedným z trendov, ktorý sa v súčasnom dizajne kancelárií presadzuje v nemalej miere, je snaha firiem, aby sa zamestnanci v práci cítili čo najviac ako doma. Cieľom sa stáva vytvorenie väčšieho pohodlia a celkovo menej formálneho kancelárskeho prostredia.
Do popredia sa tak dostávajú napríklad koberce, závesy, prirodzené osvetlenie, knižnica, izbové rastliny, pohodlné sedenie – napríklad gauč, ale aj stoličky a kreslá.
Návrat ku koreňom – doslovne
V moderných kanceláriách je stále vo väčšej miere vidieť tzv. biofilný dizajn – teda prepojenie exteriéru a interiéru v podobe ekológie a prírodných (najmä zelených) farieb. Ide o jednoduchú filozofiu, ktorá hlása, že prepojenie človeka a prírody je neodškriepiteľné, a preto by s ňou mal mať kontakt aj v práci.
Podľa štúdií viac zelene a prírodných farieb pozitívne podporuje psychickú stránku zamestnancov, zlepšuje náladu a dokáže odbúravať stres. Zároveň zvyšuje aj ich produktivitu, a to podporou kreativity a motivácie.
Hoci sa môže zdať, že nejde o prevratne originálnu myšlienku a opäť sa vymyslelo koleso, tento trend doteraz až prekvapivo obchádzal veľa pracovných priestorov.
Zdroj: CBRE