V tomto slovenskom reťazci si už „neekologickú“ igelitku nekúpiš, vajec z klietkového chovu sa však nevzdáva

  • Coop Jednota predstavila novú environmentálnu stratégiu zameranú na podporu cirkulárnej ekonomiky
  • Kúpiš tu už len recyklovateľné tašky na viacnásobné použitie, novinkou majú byť celopapierové vrecká a nebalené potraviny
  • Slovenský reťazec eliminuje aj používanie papierových letákov, čím ušetrí 214 ton papiera ročne
  • Coop Jednota predstavila novú environmentálnu stratégiu zameranú na podporu cirkulárnej ekonomiky
  • Kúpiš tu už len recyklovateľné tašky na viacnásobné použitie, novinkou majú byť celopapierové vrecká a nebalené potraviny
  • Slovenský reťazec eliminuje aj používanie papierových letákov, čím ušetrí 214 ton papiera ročne
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Coop Jednota ohlásila veľké zmeny, zaradí sa medzi reťazce, ktoré sa rozhodli prispieť k ochrane životného prostredia. Po novom si budeš môcť v predajniach tohto slovenského reťazca zakúpiť už len recyklovateľné nákupné tašky určené na viacnásobné použitie. Každá z tašiek pritom nesie aj edukatívnu grafiku, ktorá znázorňuje, ako správne recyklovať.

„Sloganom ,Jednotne ekologicky´ a edukatívnymi grafickými ikonami na tenkých plastových taškách spotrebiteľom vysvetľujeme, ako tašku môžu použiť opakovane, a ako ju majú na konci používania vyhodiť do žltého kontajnera určeného na plastový odpad. Naším cieľom totiž nie je len samotná recyklácia, ale čo je dôležité, aj prispievanie k cirkulárnej ekonomike, pretože práve to je cesta k trvalej udržateľnosti,“ informuje Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednota Slovensko.

zdroj: COOP Jednota

Ľahká plastová taška s grafikou bola vyrobená už z recyklovaného materiálu.  Na jej výrobe sa podieľali ľudia so zdravotným hendikepom. Veľká taška s uchom je vyrobená z 80 % recyklovaného plastu z odpadkových košov. Obsahuje certfikát Modrý anjel, čo je najstaršia eko značka na svete. Tento certifikát je „ekologickým majákom“, ktorý zákazníkovi ukazuje cestu k ekologicky lepšiemu produktu.

Novinkou je recyklovateľná textilná taška s modrotlačou. K dispozícii je aj veľká permanentná taška, ktorá je dokonca vyrobená z recyklovaných PET fliaš.

Menej papierových letákov

Ďalším z environmentálnych opatrení slovenského reťazca je optimalizácia počtu letákov doručovaných do poštových schránok. Reťazec ich znížil o takmer 12 000 kusov ročne, čím v priebehu dvanástich mesiacov ušetrí 214 ton papiera. Papier použitý na tlač letákov je z veľkej časti vyrobený z recyklátu. Letáky tlačia v tlačiarni, ktorá spĺňa európske ekologické podmienky a môže používať značku EU Ecolabel.

zdroj: pexels.com

Coop Jenodta začala ešte v roku 2019 vyraďovať z predaja plastové slamky a plastový riad vlastnej značky a nahradila ich produktami vyrobenými z cukrovej trstiny. Plastové tyčinky do uší zamenila za bambusové. V rámci environmentálnej politiky umožňuje zákazníkom vrátiť použité batérie priamo do miesta predaja.

Vajicia z klietkového chovu majú byť minulosťou

Slovenský reťazec, ktorý sa prezentuje ako „domáci“, naďalej akceptuje predaj vajec z nehumánneho klietkového chovu. Združenie Humánny pokrok už pred časom spustilo kampaň požadujúcu od reťazca Coop Jednota Slovensko ukončenie predaja vajec z klietkového chovu. Potravinový reťazec označuje iniciatívu za klamlivú, argumentuje, že na kvalitu vajec vplýva predovšetkým krmivo sliepok.

„Coop Jednota Slovensko sa prezentuje ako domáce potraviny a ukazujú svojim zákazníkom a zákazníčkam horskú idylku so zvieratami pobehujúcimi po salaši. V skutočnosti však v ochrane zvierat zlyhávajú a vajcia získavajú z tých najhorších podmienok, v ktorých sú sliepky natlačené v malých špinavých klietkach a vystavené obrovskej krutosti. Väčšina reťazcov u nás, ako aj vo svete, sa už od tejto barbarskej praxe dištancovala a je čas, aby aj Coop Jednota Slovensko prestala zaostávať a naplnila tie najzákladnejšie štandardy ochrany zvierat vo svojej dodávateľskej sieti,” dodáva Martin Smrek zo združenia Humánny pokrok.

https://www.facebook.com/humannypokrok/photos/a.1952023378191466/2827555367304925/?type=3&theater

Coop Jednota Slovensko sa opakovane predstaviteľom iniciatívy Viac neznesiem vyjadrila, že podporuje trend postupného zlepšovania životných podmienok sliepok.

„Iniciatívu považujeme za klamlivú a bez akejkoľvek zodpovednosti, presadzujúcu jeden názor, nakoľko podľa Únie hydinárov Slovenska na kvalitu vajec vplýva predovšetkým krmivo sliepok. Ako najväčší predajca slovenských potravín a podporovateľ slovenskej produkcie uprednostňujeme vajcia od slovenských chovateľov, z ktorých až 80 % pochádza práve z klietkového chovu,“ vyjadril sa pre Startitup vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednoty Slovensko Branislav Lellák.

Krajský súd v Bratislave koncom januára 2020 dal v spore s Coop Jednotou za pravdu Humánnemu pokroku a zrušil neodkladné opatrenie okresného súdu, ktoré ochranárom zakazovalo kritizovať krutosť voči sliepkam v súvislosti s COOP Jednota a klietkovými vajcami.

Čítaj viac TU>>Spor Coop Jednota vs. ochranári: Nedemokratickým spôsobom sa nás snažili umlčať

https://www.facebook.com/humannypokrok/photos/a.1952023378191466/2688976681162795/?type=3&theater

„Podľa súdu došlo k neoprávnenému zásahu do našej slobody prejavu. Považujeme to za dôležité víťazstvo demokracie, ktoré jasne hovorí, že ekonomické záujmy veľkých korporácií s miliardovými tržbami nie sú nadradené právu na slobodu prejavu a právu zákazníkov a zákazníčok na informácie o podmienkach, z akých pochádzajú výrobky, ktoré si denne nakupujú,“ vyjadril sa Humánny pokrok.

Na Slovensku už záväzok ukončiť používanie vajec z klietkového chovu spravili reťazce Tesco, Lidl, Billa, Kaufland, Terno, Kraj a Delia, ktoré spoločne pokrývajú zhruba tri štvrtiny maloobchodného trhu s potravinami. Coop Jednota Slovensko je tak posledným veľkým reťazcom, ktorý sa ešte nezaviazal ochraňovať sliepky vo svojej dodávateľskej sieti.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Trendové videá