V tomto slovenskom reťazci si už „neekologickú“ igelitku nekúpiš, vajec z klietkového chovu sa však nevzdáva

  • Coop Jednota predstavila novú environmentálnu stratégiu zameranú na podporu cirkulárnej ekonomiky
  • Kúpiš tu už len recyklovateľné tašky na viacnásobné použitie, novinkou majú byť celopapierové vrecká a nebalené potraviny
  • Slovenský reťazec eliminuje aj používanie papierových letákov, čím ušetrí 214 ton papiera ročne
Pexels/Coop Jednota
  • Coop Jednota predstavila novú environmentálnu stratégiu zameranú na podporu cirkulárnej ekonomiky
  • Kúpiš tu už len recyklovateľné tašky na viacnásobné použitie, novinkou majú byť celopapierové vrecká a nebalené potraviny
  • Slovenský reťazec eliminuje aj používanie papierových letákov, čím ušetrí 214 ton papiera ročne

Coop Jednota ohlásila veľké zmeny, zaradí sa medzi reťazce, ktoré sa rozhodli prispieť k ochrane životného prostredia. Po novom si budeš môcť v predajniach tohto slovenského reťazca zakúpiť už len recyklovateľné nákupné tašky určené na viacnásobné použitie. Každá z tašiek pritom nesie aj edukatívnu grafiku, ktorá znázorňuje, ako správne recyklovať.

„Sloganom ,Jednotne ekologicky´ a edukatívnymi grafickými ikonami na tenkých plastových taškách spotrebiteľom vysvetľujeme, ako tašku môžu použiť opakovane, a ako ju majú na konci používania vyhodiť do žltého kontajnera určeného na plastový odpad. Naším cieľom totiž nie je len samotná recyklácia, ale čo je dôležité, aj prispievanie k cirkulárnej ekonomike, pretože práve to je cesta k trvalej udržateľnosti,“ informuje Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednota Slovensko.

zdroj: COOP Jednota

Ľahká plastová taška s grafikou bola vyrobená už z recyklovaného materiálu.  Na jej výrobe sa podieľali ľudia so zdravotným hendikepom. Veľká taška s uchom je vyrobená z 80 % recyklovaného plastu z odpadkových košov. Obsahuje certfikát Modrý anjel, čo je najstaršia eko značka na svete. Tento certifikát je „ekologickým majákom“, ktorý zákazníkovi ukazuje cestu k ekologicky lepšiemu produktu.

Novinkou je recyklovateľná textilná taška s modrotlačou. K dispozícii je aj veľká permanentná taška, ktorá je dokonca vyrobená z recyklovaných PET fliaš.

Menej papierových letákov

Ďalším z environmentálnych opatrení slovenského reťazca je optimalizácia počtu letákov doručovaných do poštových schránok. Reťazec ich znížil o takmer 12 000 kusov ročne, čím v priebehu dvanástich mesiacov ušetrí 214 ton papiera. Papier použitý na tlač letákov je z veľkej časti vyrobený z recyklátu. Letáky tlačia v tlačiarni, ktorá spĺňa európske ekologické podmienky a môže používať značku EU Ecolabel.

zdroj: pexels.com

Coop Jenodta začala ešte v roku 2019 vyraďovať z predaja plastové slamky a plastový riad vlastnej značky a nahradila ich produktami vyrobenými z cukrovej trstiny. Plastové tyčinky do uší zamenila za bambusové. V rámci environmentálnej politiky umožňuje zákazníkom vrátiť použité batérie priamo do miesta predaja.

Vajicia z klietkového chovu majú byť minulosťou

Slovenský reťazec, ktorý sa prezentuje ako „domáci“, naďalej akceptuje predaj vajec z nehumánneho klietkového chovu. Združenie Humánny pokrok už pred časom spustilo kampaň požadujúcu od reťazca Coop Jednota Slovensko ukončenie predaja vajec z klietkového chovu. Potravinový reťazec označuje iniciatívu za klamlivú, argumentuje, že na kvalitu vajec vplýva predovšetkým krmivo sliepok.

„Coop Jednota Slovensko sa prezentuje ako domáce potraviny a ukazujú svojim zákazníkom a zákazníčkam horskú idylku so zvieratami pobehujúcimi po salaši. V skutočnosti však v ochrane zvierat zlyhávajú a vajcia získavajú z tých najhorších podmienok, v ktorých sú sliepky natlačené v malých špinavých klietkach a vystavené obrovskej krutosti. Väčšina reťazcov u nás, ako aj vo svete, sa už od tejto barbarskej praxe dištancovala a je čas, aby aj Coop Jednota Slovensko prestala zaostávať a naplnila tie najzákladnejšie štandardy ochrany zvierat vo svojej dodávateľskej sieti,” dodáva Martin Smrek zo združenia Humánny pokrok.

Nikto si nezaslúži žiť bez možnosti nadýchnuť sa čerstvého vzduchu, utiecť pred útokmi silnejších, vystrieť končatiny…

Posted by Humánny pokrok on Thursday, January 30, 2020

Coop Jednota Slovensko sa opakovane predstaviteľom iniciatívy Viac neznesiem vyjadrila, že podporuje trend postupného zlepšovania životných podmienok sliepok.

„Iniciatívu považujeme za klamlivú a bez akejkoľvek zodpovednosti, presadzujúcu jeden názor, nakoľko podľa Únie hydinárov Slovenska na kvalitu vajec vplýva predovšetkým krmivo sliepok. Ako najväčší predajca slovenských potravín a podporovateľ slovenskej produkcie uprednostňujeme vajcia od slovenských chovateľov, z ktorých až 80 % pochádza práve z klietkového chovu,“ vyjadril sa pre Startitup vrchný riaditeľ obchodnej sekcie Coop Jednoty Slovensko Branislav Lellák.

Krajský súd v Bratislave koncom januára 2020 dal v spore s Coop Jednotou za pravdu Humánnemu pokroku a zrušil neodkladné opatrenie okresného súdu, ktoré ochranárom zakazovalo kritizovať krutosť voči sliepkam v súvislosti s COOP Jednota a klietkovými vajcami.

Čítaj viac TU>>Spor Coop Jednota vs. ochranári: Nedemokratickým spôsobom sa nás snažili umlčať

Posted by Humánny pokrok on Thursday, November 28, 2019

„Podľa súdu došlo k neoprávnenému zásahu do našej slobody prejavu. Považujeme to za dôležité víťazstvo demokracie, ktoré jasne hovorí, že ekonomické záujmy veľkých korporácií s miliardovými tržbami nie sú nadradené právu na slobodu prejavu a právu zákazníkov a zákazníčok na informácie o podmienkach, z akých pochádzajú výrobky, ktoré si denne nakupujú,“ vyjadril sa Humánny pokrok.

Na Slovensku už záväzok ukončiť používanie vajec z klietkového chovu spravili reťazce Tesco, Lidl, Billa, Kaufland, Terno, Kraj a Delia, ktoré spoločne pokrývajú zhruba tri štvrtiny maloobchodného trhu s potravinami. Coop Jednota Slovensko je tak posledným veľkým reťazcom, ktorý sa ešte nezaviazal ochraňovať sliepky vo svojej dodávateľskej sieti.

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá