V tomto vlaku sa pohodlne vyspíš a ráno sa zobudíš v Londýne. Slováci sa môžu tešiť na takéto romantické cestovanie

  • Ak si milovníkom cestovania, táto správa je pre teba ako stvorená
  • V Európe v najbližších rokoch vzniknú nové vlakové spoje, ktoré budú premávať v noci
  • Nočná linka sa plánuje aj z Veľkej Británie
  • Ak si milovníkom cestovania, táto správa je pre teba ako stvorená
  • V Európe v najbližších rokoch vzniknú nové vlakové spoje, ktoré budú premávať v noci
  • Nočná linka sa plánuje aj z Veľkej Británie

Európa sa čoskoro o niečo viac prepojí. Radosť budú mať hlavne milovníci cestovania vlakom. Stane sa tak vďaka nočným spojom, ktoré dostávajú zelenú naprieč celou Európou. Deje sa to aj s odvolaním na klimatickú krízu, ktorá ľudí núti čoraz viac sa zamýšľať nad spôsobom šetrného cestovania.

Ako The Guardian informuje, minulý týždeň boli ohlásené nové nočné spoje medzi Bruselom a Prahou. Zástavky budú v Amsterdame, Berlíne a Drážďanoch, pričom cena lístkov sa má pohybovať od 60 eur.

To však nie je všetko. Na výslní je ešte ambicióznejší projekt, ktorý sa týka predovšetkým Britov. Nočná linka sa plánuje aj z Veľkej Británie, vďaka čomu sa do kontinentálnej Európy dostanú aj obyvatelia Británie.

Eurostar vlak cestovanie Londýn Európa
zdroj: TASR/AP

Tunel pod Lamanšským prielivom

„Myslím si, že v nočných vlakoch existuje obrovský potenciál práve cez tunel pod Lamanšským prielivom,“ uviedol pre The Guardian Elmer Van Buuren, riaditeľ spoločnosti Sleeper. „Zavádzanie nových služieb cez tunel je samozrejme niečo skutočne ambiciózne, no momentálne na to nie sme pripravení,“ dodal.

Ako však pokračuje, Londýn a Spojené kráľovstvo sú od zvyšku kontinentu tak vzdialené, že ponuka nočných vlakov by bola rozumná. Elmer Van Buuren si myslí, že aj napriek brexitu je vo Veľkej Británii stále veľa ľudí, ktorí chcú prísť do Európy na dovolenku či v rámci práce.

Toto však nie sú prvé myšlienky o nočných vlakoch, ktoré by spojili Veľkú Britániu so zvyškom Európy. Už v 90. rokoch bola postavená flotila nočných vlakov, ktoré boli určené na cestu novým tunelom. Malo to tak byť podľa plánov služby Nightstar, ktorá spájala Londýn, Plymouth, Swansea a Glasgow s Amsterdamom, Frankfurtom a Kolínom, uvádza The Guardian.

Tento plán bol formálne ukončený v roku 1999. Mohli za to nielen zvýšené stavebné náklady, ale predovšetkým nárast popularity nízko-nákladových leteckých spoločností. Niektoré vozne boli potom predané vlakovej spoločnosti v Kanade, kde sa medzi Montrealom a Halifaxom ešte stále používajú.

Eurostar vlak cestovanie Londýn Európa
zdroj: TASR/AP

Predpisy, ktoré sa nedajú obísť

Aj napriek tomu, že už prešlo vyše 20 rokov, nerovnosti na trati zostávajú dodnes. Ako TimeOut informuje, vlaky by museli byť vyrobené na mieru. Bežne používané vlaky by tak nepripadali do úvahy.

Taktiež by sa vyžadovali systémy, ktoré dokážu zastaviť šírenie požiaru na dobu, po ktorú je vlak v tuneli. Jednoducho, tunel pre vlaky ešte stále predstavuje predpisy, ktoré sa nedajú obísť.

Práve týchto predpisov sa dotkla britská skupina vysokorýchlostných železníc, ktorá zverejnila správu. Obviňuje v nej príliš prísne predpisy týkajúce sa tunelov. Žiadali vládu, aby modernizovala nariadenia k 30. výročiu tunela La Manche, ktoré bude v roku 2024.

V každom prípade, či už sa vláda rozhodne podniknúť isté kroky k modernizácii, náklady by boli pre tento spôsob cestovania stále vysoké. Stále musíme do úvahy brať aj skutočnosť, že nízko-nákladové letecké spoločnosti nezmiznú.

Tešíš sa na nové nočné spoje?

Nočné vlaky začnú premávať už v decembri tohto roka

Avšak Van Buuren pre The Guardian uviedol, že popularita vlakov by mohla narásť aj vďaka klimatickej kríze, ktorú si čoraz viac ľudí začína všímať. Verejnosť čoraz viac prehodnocuje svoje postoje k cestovaniu lietadlom, mnohí hľadajú ekologické alternatívy.

Kedysi boli európske nočné vlaky obmedzované. Tento trend sa dnes obracia. Ak máš teda rád nočné cestovanie, môžeš sa tešiť na nové európske nočné vlaky, ktoré sa majú spustiť postupne v priebehu nasledujúcich štyroch rokov.

Podľa informácii portálu TimeOut, päť z týchto nových trás prevádzkuje spoločnosť Nightjet, medzinárodné konzorcium železničných spoločností, ktoré je vedené rakúskou spoločnosťou ÖBB.

Prvý spoj, ktorý budeš môcť vyskúšať, začne premávať už tento rok v decembri. Bude spájať Viedeň, Mníchov a Paríž. Amsterdam a Zürich zároveň dostanú nové nočné spojenie „A-Z-Z“ so zastávkou v Kolíne nad Rýnom.

O rok neskôr, teda od decembra 2022, sa vďaka novej nočnej linke Nightjet odvezieš z Zürichu do Ríma. Rovnaký mesiac, avšak o rok neskôr, začnú premávať ďalšie nočné linky medzi Berlínom, Parížom a Bruselom. Záver roka 2024 má podľa plánov priniesť nové spojenie medzi Zürichom a Barcelonou.

Novým spojom sa potešia aj Slováci a Česi

Slovákov a Čechov mimoriadne poteší správa, že je v pláne nová trasa od spoločnosti European Sleeper v spolupráci s českou spoločnosťou Regiojet. Toto nočné spojenie má podľa informácii The Guardian premávať z Bruselu do Prahy cez Amsterdam a Berlín, pričom začať sa má v roku 2022.

Rovnako ťa poteší aj správa, že nočný spoj na trase Brusel – Viedeň, ktorý bol spustený v januári 2020, no následne dočasne pozastavený, má byť medzičasom obnovený v máji. Všetky tieto spoje nasvedčujú, že cestovanie si bude vyžadovať oveľa menej zdržiavania sa na letiskách.

„Nočný vlak nie je taký rýchly ako lietadlo, ale môžete jednoducho nastúpiť, relaxovať, prečítať si knihu, pripraviť sa na stretnutie, sledovať Netflix, dať si drink,“ skonštatoval Van Buuren pre The Guardian.

Nový prístup k hodnote času prinesie aj skutočnosť, že večer budeš zaspávať v jednom meste, no ráno sa zobudíš v odlišnej destinácii. Aj vďaka tomu môže cestovanie nabrať úplne nové rozmery.

Zdroje: The Guardian, TimeOut

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech