V týchto e-shopoch nenakupuj. Slovenská obchodná inšpekcia ich zaradila na zoznam rizikových obchodov

  • Pozri sa, v ktorých e-shopoch by si nemal nakupovať
  • Tieto e-shopy nedodržiavajú niektoré zákonné povinnosti
online nakupovanie
Ilustračný obrázok, Unsplash/Firmbee.com
  • Pozri sa, v ktorých e-shopoch by si nemal nakupovať
  • Tieto e-shopy nedodržiavajú niektoré zákonné povinnosti

Online nakupovanie je v súčasnosti veľmi populárne, no pozor by si mali dávať aj tí najostrieľanejší.

Slovenská obchodná inšpekcia totiž na svojej stránke upozorňuje na viaceré e-shopy, ktoré sú rizikové.

Ide o e-shopy, ktoré nedodržiavajú niektoré zákonné povinnosti, no dôvodom je aj problematické vymáhanie spotrebiteľských práv a individuálnych nárokov.

Podľa SOI je tento zoznam odporúčaním pre spotrebiteľov, aby svoj nákup poriadne zvážili. Zoznam však nie je úplný. Ak sa v zozname nejaký e-shop nenachádza, automaticky to neznamená, že nákup v ňom je bezpečný.

Slováci budú darčeky nakupovať online

Vyplýva to z reprezentatívneho výskumu pre startup Repetito, ktorý sa uskutočnil v septembri na vzorke 1 050 respondentov starších ako 18 rokov. Len online formou plánuje vianočné darčeky nakupovať 10 % opýtaných. Dôvodom je šetrenie času. 

Ďalších 52 % opýtaných sa rozhodlo, že prostredníctvom e-shopov nakúpi väčšinu darčekov a iba niektoré v kamenných predajniach. Väčšinu darčekov plánuje nakupovať v predajniach len 28 % respondentov. 10 % opýtaných bdue darčeky nakupovať výlučne v obchodoch. Zvyšných 6 % nevedelo odpovedať.

Faktom je, že rastúci záujem po online nákupoch zvyšuje produkciu odpadu z e-shopov, ktorú tvoria obalové materiály. Rovnaký prieskum zisťoval, ako sa spotrebitelia obalov zbavujú. Viac ako polovica opýtaných obaly zahadzuje do separovaného odpadu. Ďalšia takmer štvrtina obaly ďalej využíva napríklad na uskladnenie vecí. Viac ako 13 percent opýtaných obaly hromadí a neskôr separuje. Do obyčajného komunálneho odpadu ich zahadzuje sedem percent respondentov.

Podľa dát Eurostatu v roku 2021 vyprodukoval každý obyvateľ EÚ v priemere 188,7 kilogramu odpadu z obalov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to bolo o 10,8 kilogramu viac, oproti roku 2011 o takmer 32 kilogramov.

Okrem Vianoc však Európania vrátane Slovákov radi nakupujú online aj počas zvyšku roka. Prieskum o popularite online nakupovania naznačuje, že najviac ľudí využíva internet na nakupovanie v krajinách, ako je Holandsko, Dánsko a Írsko.

Najčastejšie títo ľudia nakupujú oblečenie, obuv a doplnky, no nezaostáva ani donáška jedla, kozmetika, nábytok, bytové doplnky, knihy, časopisy a športové pomôcky.

E-shopy získajú povinnosť navyše

Práve na množstvo odpadu reaguje Európska komisia, ktorá prišla so zmenou. Tá ovplyvní všetky e-shopy, nie však pozitívne. Budú totiž musieť používať ekologické a opakovane použiteľné škatule. Cieľom tohto rozhodnutia je zabezpečiť recyklovateľnosť obalov do roku 2023.

Portál tvnoviny.sk informujú, že e-shopom sa snaží pomôcť spoločnosť Packeta

Výkonný riaditeľ Packety Alexander Jančo tvrdí, že adaptácia na novú legislatívu pre e-shopy nebude jednoduchá. „V Packete sme rozhodnutí prevádzkovateľom e-shopov celý proces maximálne uľahčiť. Preto im ponúkneme ekologické obalové materiály, s ktorými znížia svoju uhlíkovú stopu a splnia všetky podmienky vyplývajúce z nových nariadení,“

Packeta tak e-shopom môže poskytnúť snovu použiteľné krabice, ktoré zákazníci po nákupe z e-shopu vrátia kuriérovi a nevyhodia.

Tento spôsob začala Packeta testovať už v auguste a ukázalo sa, že Slovákom sa myšlienka páči. Až 99 % z nich totiž krabicu kuriérovi vrátilo. Podľa Janča takáto krabica vydrží od 40 do 100 transportov počas celého roka. Od roka 2024 by mali mať Slováci možnosť vrátiť tieto obaly vo výdajných miestach a Z-BOXov.

Zdroje: SOI, SITA, tvnoviny.sk, Eurostat

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá