Váži 4-tisíc ton a meria 148 metrov: Čínsky mechanický obor prekonal svetový rekord pod dnom rieky

  • Najväčší tunelovací stroj sveta dosiahol historický míľnik pod riekou Jang-c’-ťiang
  • Projekt zásadne skracuje vzdialenosti medzi čínskymi metropolami
chinamachine_upscaled
  • Najväčší tunelovací stroj sveta dosiahol historický míľnik pod riekou Jang-c’-ťiang
  • Projekt zásadne skracuje vzdialenosti medzi čínskymi metropolami
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Najväčší tunelovací štít na svete, známy pod názvom Linghang, dosiahol významný historický míľnik pri výstavbe vysokorýchlostného železničného tunela pod riekou Jang-c’-ťiang v Číne. Ako informoval portál Interesting Engineering s odvolaním sa na China Media Group, stroj v týchto dňoch prekročil hranicu 10 000 metrov vyrazeného tunela. Do južného brehu rieky mu pritom zostáva už len približne 1 000 metrov.

Ide o zásadný krok k dokončeniu tunela Chongming–Taicang, ktorý prepojí šanghajský obvod Chongming s mestom Taicang v provincii Ťiang-su. Po dokončení projektu budú môcť vysokorýchlostné vlaky prechádzať pod riekou rýchlosťou až 350 kilometrov za hodinu. To podľa portálu China Daily výrazne skráti cestovné časy medzi kľúčovými mestami delty rieky Jang-c’-ťiang, ako sú Šanghaj, Nanking či Che-fej.

Linghang je zároveň prvým tunelovacím strojom s priemerom 15 metrov, ktorý dokázal v jednom nepretržitom zábere prekonať vzdialenosť presahujúcu 10 kilometrov.

Inteligentný systém namiesto manuálneho riadenia

Tunelovací stroj bol vyvinutý výhradne pre potreby tohto projektu a predstavuje technologickú špičku v oblasti podzemného staviteľstva. Využíva pokročilý inteligentný riadiaci systém, ktorý dokáže automaticky upravovať tlak, analyzovať geologické podmienky a predvídať ďalší vývoj na základe zhromaždených dát.

Podľa Interesting Engineering tento systém zabezpečuje stabilnejší priebeh razenia, pohyb stroja aj tok výplňovej zmesi v porovnaní s tradičným manuálnym ovládaním. Výsledkom je aj plne bezobslužné inteligentné tunelovanie v rámci celého systému, pričom ľudská obsluha plní najmä kontrolnú funkciu.

Vďaka týmto riešeniam sa Linghangu podarilo dosiahnuť ďalší rekord – v priebehu jedného mesiaca vyrazil až 718 metrov tunela. Samotný stroj má dĺžku 148 metrov, váži približne 4 000 ton a disponuje najväčším rezacím kotúčom na svete s priemerom 15,4 metra.

„Toto je prvýkrát v globálnom meradle, čo štít s priemerom 15 metrov dosiahol nepretržité tunelovanie presahujúce 10 000 metrov v jednom zábere,“ uviedol Li Bin, hlavný inžinier projektu.

Séria svetových technických prvenstiev

Projekt realizovaný spoločnosťou China Railway Tunnel Group Co. zaznamenal viacero významných svetových rekordov. Okrem najdlhšej jednorazovej tunelovacej vzdialenosti 11,32 kilometra ide aj o podmorský železničný tunel s najvyššou projektovanou rýchlosťou na svete – 350 km/h.

Zároveň ide o najhlbší tunel pod riekou Jang-c’-ťiang, keďže v niektorých úsekoch sa nachádza až 89 metrov pod riečnym dnom. Komplexnosť projektu zvýrazňuje aj náročná geológia riečneho podložia, s ktorou sa museli inžinieri vyrovnať.

„Stroj obsahuje pokročilý tunelovací systém, ktorý umožňuje autonómnu prevádzku prostredníctvom inteligentnej analýzy a rozhodovania,“ vysvetlil Wang Yi, zástupca manažéra pre zariadenia projektu. „Na základe stoviek historických dát a modelov strojového učenia systém umožňuje efektívny dohľad pri minimálnej prítomnosti obsluhy,“ dodal.

Dôraz na ochranu prostredia a bezpečnosť

Výstavba tunela prebieha v mimoriadne citlivom prostredí. Trasa vedie pod obytnými oblasťami, riečnymi hrádzami, kotviskami lodí aj chránenými vodnými biotopmi. Podľa Li Bina preto projektový tím od začiatku dodržiava prísne environmentálne pravidlá.

Ako sa projekt presúva do záverečnej fázy podvodného razenia, pozornosť sa sústreďuje najmä na bezpečnosť a kvalitu prác. To zahŕňa dôkladné kontroly techniky, pravidelnú údržbu zariadení a plné využívanie inteligentných stavebných systémov. Dokončenie razenia sa očakáva koncom roka 2026.

Vysokorýchlostná trať Šanghaj–Nanking–Che-fej je kľúčovou súčasťou čínskej národnej železničnej siete a má podporiť hlbšiu integráciu regiónu delty rieky Jang-c’-ťiang.

Čítaj viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: IE, Chinadaily

Najnovšie videá

Trendové videá