Vedci zistili, ako docieliť, aby sme si vybrali radšej zdravú stravu, než sladkosti

  • Výskum ukázal, že veľmi záleží na tom, v akom kontexte sú potraviny ponúkané
  • Skúške vystavili osemdesiatku dobrovoľníkov, od ktorých požadovali, aby štyri hodiny hladovali a potom vyhladovaní pristúpili k bufetu
  • Aké boli výsledky?
BeFunky-collage-2
Unsplash
  • Výskum ukázal, že veľmi záleží na tom, v akom kontexte sú potraviny ponúkané
  • Skúške vystavili osemdesiatku dobrovoľníkov, od ktorých požadovali, aby štyri hodiny hladovali a potom vyhladovaní pristúpili k bufetu
  • Aké boli výsledky?

Vynikajúci spôsob, ako docieliť, aby konzument zjedol zdravú potravinu, je schovať ju napríklad medzi sladkosťami. Výskum ukázal, že záleží na tom, v akom kontexte sú potraviny ponúkané. Nie je dobré stavať konzumentov pred jednoduchú a radikálnu voľbu, píše taliansky denník Corriere della Sera.

Máte pred sebou mrkvu a tortu. Čo si vyberiete? Ak si myslíte, že odpoveď je jednoduchá (kto je zástancom zdravej výživy, vyberie si zeleninu, kto je maškrtný, siahne po torte), mýlite sa. Veľa záleží na kontexte. Ukázala to štúdia zverejnená na stránkach časopisu Psychological Science, podľa ktorej sú rozhodnutia týkajúce sa potravín silne ovplyvnené situáciou, v akej sa nachádzame vo chvíli voľby.

Lákavé vs. zdravé jedlo

Vedci vystavili skúške osemdesiatku dobrovoľníkov, od ktorých požadovali, aby štyri hodiny hladovali a potom vyhladovaní pristúpili k bufetu. V prvom teste ich postavili pred voľbu medzi lákavým a málo zdravým jedlom (sušienky s čokoládou) a zdravou, ale menej lákavú alternatívou (konzerva s lososom).

zdroj: Unsplash

„Takmer všetci sa rozhodli pre maškrtu,“ uviedol koordinátor výskumu, neurológ Scott Huettel z americkej Duke University. Test sme však zopakovali a skombinovali sme potraviny: v jednom prípade sme pokusným osobám ponúkali dvojicu lososa a sušienok, v druhom sušienky a tortu. Dobrovoľníci si mali vybrať medzi týmito dvoma pármi potravín. Pritom vedeli, že môžu zjesť len jednu z dvoch skombinovaných potravín a že majú päťdesiatpercentnú možnosť, keď sa rozhodnú, získať aj tú druhú potravinu, ktorá spolu s tou, ktorú si zvolili, tvorila pár.

Kto sa priklonil k voľbe páru sladkostí, mohol si byť istý, že môže zjesť aspoň jednu, zatiaľ čo ten, kto sa rozhodol pre pár potravín, v ktorých bol losos, mohol si byť len z 50 percent istý, že dostane aj sušienku. Bez ohľadu na to, že budú musieť zjesť menej lákavú potravinu sa účastníci štúdie vo väčšine rozhodli pre kombináciu, v ktorej bol losos. Bolo ich dvakrát toľko než tých, ktorí urobili opačnú voľbu.

Čítaj viac TU>>Preháňaš to so športom? Podľa vedcov sa to negatívne odráža na našom myslení

V čom spočíva hlavný problém?

„Vysvetlenie možno hľadať v procesoch pozornosti. V druhom pokuse je losos odlišnou potravinou medzi sladkosťami, preto je výraznejšia a priťahuje väčšiu pozornosť. Sledovali sme pohyby očí dobrovoľníkov, aby sme si to overili, a zistili sme, že sa ich oči viac zameriavali na zdravé jedlo, okolo ktorého boli iba maškrty. Ak sa teda zdravé jedlo obklopí nezdravým, stáva sa zdravé jedlo lepším a je pravdepodobnejšie, že si ho človek vyberie,“ vysvetlil Huettel.

zdroj: Unsplash

To by podľa vedcov mohlo pomôcť v boji proti efektu „potravinovej púšte“ v niektorých častiach miest, kde je ťažké nájsť čerstvé a zdravé potraviny a kde sú len fast foody. V týchto oblastiach bola často snaha povzbudiť konzumáciu zdravých jedál, ale miesta, kde ich bolo možné nakupovať, bola oddelená od ostatných.

„To nikdy nefungovalo, pretože problém spočíva v otázke prezentácie pokrmov: rôzne druhy potravín sú veľmi oddelené. Na jednej strane je ovocie a zelenina, na druhej sladkosti, čokoláda, sušienky. Ak by sa zdravá potravina umiestnila do regálu medzi maškrty, mohlo by to viesť viac ľudí k tomu, aby sa rozhodli pre zdravšiu alternatívu. Vyvíjame veľké úsilie na to, aby sa ľudia rozhodovali pre zdravé jedlá, ale s malými zmenami v kontexte by boli naše snahy úspešnejšie,“ dodáva Scott Huettel.

Zdroj: ČTK

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá