Na Slovensko prišla veľká inovácia, Slováci nakupujú byty cez virtuálnu realitu

  • Na slovenskom realitnom trhu a v stavebníctve sa začína stále viac využívať virtuálna realita
  • Slováci môžu nazrieť do svojich budúcich domov ešte pred dostavaním samotných projektov
  • Prvá slovenská firma už digitalizuje celý realitný proces predaja nehnuteľností
skypark
WooW Studio / Unsplash
  • Na slovenskom realitnom trhu a v stavebníctve sa začína stále viac využívať virtuálna realita
  • Slováci môžu nazrieť do svojich budúcich domov ešte pred dostavaním samotných projektov
  • Prvá slovenská firma už digitalizuje celý realitný proces predaja nehnuteľností

Slovenský realitný segment zažíva posledné roky ďalšiu renesanciu, ktorá ho po technickej stránke posúva na úroveň najvyspelejších krajín.

Na Slovensku sú totiž čoraz populárnejšie takzvané virtuálne prehliadky, nová inovácia na báze virtuálnej reality, určená najmä pre developerov, ktorí ju môžu využiť pri predaji nehnuteľností. Prvá slovenská firma už dokonca digitalizuje celý realitný proces – od predaja až po následné zhotovenie finálnej podoby bývania.

Od vizualizácií k virtuálnym prehliadkám

Posledné desaťročie sa proces predaja nehnuteľností príliš nevyvíjal a dá sa zhrnúť tým, že na weboch pribudli maximálne kalkulačky cien nehnuteľností.

V poslednom čase sa však čoraz viac developerov uchyľuje k využívaniu virtuálnych prehliadok, ktoré fungujú ako 3D videohra na štýl Google Street View.

V rámci týchto prehliadok si je možné nielen prezerať vytvorený 3D priestor, ale ho aj modifikovať – napríklad meniť farbu kachličiek alebo čohokoľvek, čo developer ponúka ako konfigurovateľný parameter.

Podľa toho, aký veľký úsek nechá developer digitalizovať, si je možné pozrieť aj okolie projektu. Novinkou je aj konfigurácia počasia alebo fázy dňa – klient si tak môže pre lepšiu predstavu pozrieť projekt a jeho okolie napríklad za dažďa, šera či noci. Okrem iného tak môže získať predstavu o miere osvetlenia vo večerných hodinách.

Virtuálne prehliadky sú akýsi prirodzený vývin z klasických vizualizácií, ktoré mnohí developeri dodnes využívajú, a slúžia primárne ako orientačný vizuál toho, ako bude stavba (a prípadne blízke okolie) vyzerať.

Statické vizualizácie dobre fungujú v počiatočných fázach nákupného procesu, pútajú pozornosť a predstavivosť prípadných záujemcov. Ak však zostanú bez ďalších prístupných informačných kanálov – akými sú určite prehliadky vo virtuálnej realite –, môžu vo veľkej miere skresľovať realitu,“ približuje problematiku Lukáš Grünvaldský zo spoločnosti WooW studio, ktorá na Slovensko virtuálne prehliadky priniesla.

„Potom sa stáva, že do showroomov či na prípadnú prehliadku holostavieb prichádza málo alebo, naopak, príliš veľa ľudí, ktorí však pre určité skreslenie reality nakoniec nie sú skutočnými záujemcami o kúpu ponúkanej nehnuteľnosti,“ vysvetľuje Grünvaldský.

Pionieri virtuálnych prehliadok na Slovensku

WooW Studio je slovenskou firmou, ktorá úspešne pretavila koncept virtuálnych prehliadok do slovenského trhu s realitami. Jadro spoločnosti tvoria architekti, ktorí sa počas začiatkov svojej architektonickej tvorby stretli so špecifickými ťažkosťami – len ťažko vedeli vyjadriť klientom svoju budúcu predstavu pomocou projektových nákresov.

Na základe tejto skúsenosti začali vyvíjať svoj vlastný softvér na digitalizovanie projektov. Počas tohto procesu si však začali uvedomovať, aký veľký vplyv môže mať ich práca aj na ostatné trhy, vrátane predaja nehnuteľností a stavebníctva.

Z malej firmy tak postupne vytvorili komplexné štúdio s grafikmi, UX dizajnérmi a IT-čkármi, ktoré dnes ponúka komplexné riešenia pre veľké projekty aj s 200 až 300 bytmi. Vo svojom portfóliu majú spoluprácu s lídrami na trhu, ako napríklad Penta Real Estate, HB Reavis, Cresco Real Estate či Alto Real Estate, a to nielen v rámci Slovenska – okrem iného v Česku napríklad spolupracovali s jedným z najväčších domácich developerov CPI a vo Viedni vizualizovali najvyššiu vežu pri Dunaji.

Ako vyzerajú 3D virtuálne prehliadky? →

 

Pracujú pre najväčšie projekty

Virtuálne prehliadky majú výhody, ktoré si naplno začínajú uvedomovať aj významní slovenskí developeri: „Práve Penta Real Estate bola prvý developer, ktorý pochopil potenciál našej vízie a spustil s nami komplexné virtuálne prehliadky pre veľké projekty – Pri Mýte a potom Bory,“ približuje začiatky virtuálnych prehliadok na Slovensku Grünvaldský.

Pomohli tomu aj pandémia a opatrenia – zrazu bolo zbytočné stavať veľké showroomy, keď do svojho budúceho bytu s výhľadmi na okolie, s konfiguračnými možnosťami obkladov, dlažieb a ostatných náležitostí môžu ľudia vstúpiť vo virtuálnom priestore.

To prináša benefity pre kupujúcich aj predávajúcich. Eliminujú sa náklady na cestovanie, firmy nemusia vytvárať veľké showroomy. Zároveň sa šetrí aj čas ľudí, keďže virtuálna prehliadka prebieha online, je prístupná všade, kde je pripojenie na internet a je ju možné spustiť na rôznych zariadeniach – dnes už aj vrátane VR okuliarov.

zdroj: WooW Studio – Fotorealistické spracovanie modelov vie záujemcom pri virtuálnej prehliadke vykresliť celkom reálny pohľad na ich budúce bývanie.

Slováci chcú dominovať online predaju

Už pomerne etablované riešenie virtuálnych prehliadok však slovenskej firme WooW nestačí a ich ambície sú aktuálne nastavené na digitalizáciu celého realitného procesu. V rámci virtuálnej prehliadky je totiž možné nehnuteľnosť záväzne rezervovať a vo virtuálnej realite špecifikovať jej finálnu podobu z možností, ktoré developer štandardne ponúka k novým bytom.

„Po záväznej rezervácii je záujemcovi zaslaný konfiguračný link, na ktorom môže celý štandard vidieť, kombinovať, dokupovať alebo modifikovať podľa ponuky developera. Keď dospeje k finálnej konfigurácii, celý proces sa znova digitalizuje a všetky informácie sa automaticky spárujú v CRM developera.

Systém zároveň pošle údaje na stavbu, aby sa mohol výber štandardu realizovať a po dostavaní všetko sedelo v súlade s objednávkou, opisuje Grünvaldský možnosti kompletného procesu, ktorý ponúkajú virtuálne prehliadky.

zdroj: WooW Studio – Tvorba virtuálnej prehliadky pre developerský projekt trvá približne 3 mesiace.

Čo z toho majú developeri?

Vývoj virtuálnej prehliadky trvá približne 3 mesiace a na projekte pracuje 10 až 12 ľudí, ktorí najprv namodelujú samotné objekty a okolitý svet, potom naprogramujú scenár, teda všetky možnosti, ktoré vo virtuálnej prehliadke používateľ má.

Vývojári sa počas celého procesu sústredia aj na UX (user-experience) – je kľúčové, aby prehliadka fungovala user-friendly a bola kompatibilná na odlišných zariadeniach, vrátane okuliarov pre VR, ktoré ponúkajú najvyššiu úroveň imerzívnosti. Záverečné kroky kopírujú bežný IT proces – nakódovanie, upload a odbugovanie výsledku.

Ceny takýchto projektov sa v slovenskom WooW studio pohybujú v 10- až 100-tisícoch – využiť túto technológiu na predaj bytov je ale podľa Grünvaldského stále výhodnejšie, ako stavať showroomy: „Kamenné showroomy treba po krátkom čase búrať, prestavovať či celkovo uvažovať, ako ich následne využiť ďalej. Stále je to teda lacnejšie postaviť virtuálne a zároveň poskytnúť našim partnerom efektívnejšie možnosti komunikácie so záujemcami o bývanie,“ približuje Grünvaldský.

Virtuálne prehliadky tiež developerom môžu poskytovať dôležité dáta, ktoré je ťažké získať doteraz zaužívanou cestou. Developer napríklad presne vie, s ktorými kachličkami si byt skúšali používatelia najviac alebo ktorá časť ich najviac zaujala, podľa toho, koľko času na nej strávili.

Takto zozbierané dáta sa potom vyhodnocujú a poskytujú na posúdenie developerovi. Firma si tak napríklad môže v reálnom čase vyhodnotiť, o aký štandard je najmenší záujem a ešte v procese predaja ho vedieť zmeniť alebo upraviť. Počas realizácie stavby tak má príležitosť robiť kriticky dôležité marketingové rozhodnutia.

Vizualizácia verzus realita

Slovenské WooW studio sa venuje virtuálnym prehliadkam aj vizualizáciám. Spoznáš z ich práce, o ktoré projekty ide?

0%

Aký projekt je zobrazený na tejto vizualizácii?

Nové Apollo WooW Studio
Správne! Nesprávne!

WooW studio zastrešovalo vizuály aj pre Nové Apollo na Prievozskej ulici.

Aký projekt je zobrazený na tejto vizualizácii?

Vizualizácia Nove Nivy WooW Studio
Správne! Nesprávne!

Vizualizácia obchodného centra Nivy od WooW studio, stavbu zastrešoval developer HB Reavis.

Aký projekt je zobrazený na tejto vizualizácii?

WooW Studio vizualizácia Lakeside Park WooW Studio
Správne! Nesprávne!

Lakeside Park II, pokračovanie office parku pri Kuchajde, z dielne WooW studio.

Naozaj už netreba showroom?

Komplexne poňaté virtuálne prehliadky predstavujú plnohodnotnú náhradu showroomu, tvrdí Grünvaldský. Záujemcovia nie sú ukrátení ani o komunikáciu s odborníkmi, ktorí by ich sprevádzali počas živej prehliadky – do virtuálnej prehliadky si môžu prizvať predajcu, ktorý im online vysvetlí projekt alebo zodpovie otázky. Rovnako je možné zdieľať či streamovať všetky konfigurácie či dizajny online a získať tak pohľad na vec od priateľov či rodiny.

Cieľom WooW studio však nie je zmeniť, resp. odstrániť kamenné showroomy, ale prebrať štafetu v rámci komunikácie a showroomy ponechať s tými funkcionalitami, ktoré majú. Dobrým príkladom sú niektoré veľké eshopy, ktoré majú kamenné predajne, no väčšina predaja a komunikácie so zákazníkom sa deje online. „Samozrejme, kto si chce pozrieť veci aj osobne, nie je problém. Stačí zavolať a dohodnúť si prehliadku, resp. návštevu showroomu,“ dodáva Grünvaldský.

Spoločnosť plánuje expanziu na zahraničné trhy, popritom chce rozvíjať aj samotnú aplikáciu, jej komponenty a použitie: Naša vízia je integrovať čo najviac partnerov – aby koncový užívateľ, ktorý si byt kupuje, nekupoval len to, čo k štandardom ponúka developer, ale aj hypotéku, poistenie, stoličky, sedačku a či napríklad lampy. Teda vybudovať kompletné riešenie pre nákup realít cez VR,“ ozrejmuje Grünvaldský.

Zdroj: reality.sk

Najnovšie videá

Trendové videá