Veľká podnikateľská dilema: Ako môžu v čase koronakrízy jedným rozhodnutím ušetriť stovky eur?

  • Koronakríza vo veľkom zasiahla malých, ale aj väčších podnikateľov
  • Uzatvorené prevádzky, pravidelná dezinfekcia a časté upratovanie navyšujú náklady na prevádzku firiem v každom segmente
  • Existuje riešenie, ktoré je ekologické, šetrné voči prírode, ale aj k peňaženkám majiteľov
TASR/DPA / pxfuel
  • Koronakríza vo veľkom zasiahla malých, ale aj väčších podnikateľov
  • Uzatvorené prevádzky, pravidelná dezinfekcia a časté upratovanie navyšujú náklady na prevádzku firiem v každom segmente
  • Existuje riešenie, ktoré je ekologické, šetrné voči prírode, ale aj k peňaženkám majiteľov

Pravidelné upratovanie vo veľkých firmách, ale aj v rôznych prevádzkach typu hotely či gastro segment, je počas pandémie koronavírusu viac než nevyhnutné. Okrem základného upratovania je však tentokrát dôležité myslieť aj na dezinfekciu priestorov, aby boli všetci zamestnanci i zákazníci či klienti dostatočne chránení.

Je to väčší problém, ako sa na prvý pohľad zdá

Cena za upratovaciu službu a následnú dezinfekciu však môže pre firmy predstavovať extra výdavky, ktoré sú počas pandémie zničujúce.

Mnoho prevádzok totiž pracuje v obmedzenom režime, kedy sú obmedzené aj ich tržby. Slovenské firmy sa tak snažia vyriešiť otázku stoviek vyhodených eur, ktoré by mohli zužitkovať lepším spôsobom.

zdroj: Matúš Majer / Startitup

Nie každý výdavok na upratovanie aj padne na úrodnú pôdu

Pozrieť sa môžeme na prípad slovenského vinárstva Durgala & Budinský z Častej pri Pezinku. Na slovenskom trhu prerazili s kvalitnými vínami, ktoré popularizovali virálnym marketingom postaveným najmä na vtipných etiketách. Ročne vyrobia 20 000 fliaš a na rok 2020 predpokladajú tržby 130 000 €. Ako gastroproducenti musia svoje výrobne udržiavať stopercentne čisté.

„Mesačne sme na dezinfekciu priestorov a zariadení míňali aj 600 €,“ spomína Mário Budinský. Suma sa nezdá byť vysoká až do chvíle, kým ju prerátame na 7 200 € ročne alebo až 5,5 % celkových tržieb, len na čistenie. A nie sú jediní, mnohé firmy vyhadzujú tisícky eur na chemické prípravky a následne ďalšie prostriedky na dôkladnú dezinfekciu.

V takýchto prípadoch môže byť lepšou alternatívou jednorazová investícia do technológií, ktoré sa postarajú o hygienické čistenie. Dnes však treba myslieť aj na ekologický aspekt, na trhu však existujú aj parné čističe, ktoré dezinfikujú priamo horúcou parou, mimo akejkoľvek chémie. Prevádzky tak môžu ušetriť tisícky eur, ktoré sa v ťažkých časoch uplatnia inde.

zdroj: Víno pod hviezdami.

Firmy môžu ušetriť stovky eur

Parné čističe vyčistia a vydezinfikujú ťažko dostupné povrchy a priestory na báze 4-barového tlaku pary. Cena za parný čistič sa pohybuje okolo 1 250 €. Pod silným tlakom pary dokáže vyčistiť všetky priestory bez agresívnych chemických prostriedkov.

Durgala & Budinský teraz takéto parné čističe využívajú dva, investícia je tak blízko 2 500 €. Bežne však na upratovanie za 5 mesiacov minuli aj 3 000 €, ani nie za polrok je tak investícia späť. Parné čističe si totiž nevyžadujú ďalšie chemikálie či nákupy, využívajú vodu priamo z vodovodu. V budúcnosti tak na čistenie nemusia vynakladať ďalšie financie.

Parné čističe na vodu sú navyše efektívne proti koronavírusom – dezinfekčné metódy Kärcheru sú certifikované a okrem vírusov dokážu odstrániť aj 99 % bežne sa vyskytujúcich baktérii. Povrch tak vyčistia bez akejkoľvek asistencie nákladnej upratovacej služby, firma to môže mať vo vlastnej réžii a tým pádom za minimálne náklady.

Vyrátajme si to: Kedy sa investícia vráti?

  • Súkromná lekárska ambulancia má mesačné náklady na čistenie vo výške 1 500 €. Je malá, vystačí si tak s jedným čističom za 1 250 € a keďže chce byť veľmi dôsledná, dokúpi si aj dezinfekčnú zmes za 100 €. Stále však ide o investíciu, ktorá je navrátená za niekoľko týždňov.
  • Gastroprevádzka v hlavnom meste s ročným obratom 200 000 € minie 600 € mesačne na upratovacie služby. Kuchyňa aj prevádzka sú však veľké, potrebuje tak aj 3 čističe v hodnote 3 750 €. Tak či tak, čističe má splatené ani nie za 7 mesiacov, potom už len šetrí peniaze.

Myslite aj na planétu

Ktorýkoľvek priestor, kde sa vyskytuje väčší počet ľudí, musí byť pravidelne čistený a dezinfikovaný, s pandémiou sa neradno zahrávať. Či sa jedná o kancelárie, banky, supermarkety, zdravotné ambulancie alebo gastro segment, všade platia rovnaké pravidlá.

Komerčné dezinfekcie však zvyčajne fungujú na báze alkoholu, polymérov alebo chlóru. S dezinfekciou sa v takomto prípade odporúča pracovať opatrne – okrem toho, že zapácha, je navyše aj horľavá a silnejšie roztoky v potravinárskom priemysle dokonca môžu spôsobovať alergické reakcie pri kontakte s kožou.

Niektoré odvetvia však potrebujú aj tekuté dezinfekcie pre maximálny účinok a ochranu ako sú napríklad hotely, školy či zdravotnícke zariadenia. „V najcitlivejších segmentoch sa bez chémie nezaobídete, ale nemalo by sa to však preháňať. V Kärcheri sme preto vyvinuli čistiacu dezinfekciu RM 732 a dezinfekciu RM 735, ktoré pôsobia baktericídne, fungicídne aj virocídne, ničia koronavírusy,“ vysvetľuje p. Mikulášik, odborník na dezinfekcie.

„Zatiaľ čo RM 732 zvládne vyčistiť a vydezinfikovať aj oblasti s najvyšším organickým zaťažením, RM 735 je ideálna na dezinfekciu citlivých povrchov, ako je drevený či lakovaný nábytok, vypínače alebo kľučky dverí. Rovnako je obe možné bezpečne použiť v strojoch, ako sú vysokotlakové čističe či podlahové automaty bez obavy z ohrozenia obsluhy či poškodenia stroja,“ dodáva odborník.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá