Veľké spoločnosti vám plánujú ukradnúť sny a dať do nich reklamy, upozorňujú vedci

  • Je možné, že reklamy budeme prijímať aj počas spánku
  • Neexistujú žiadne regulácie, nepotrebujú náš súhlas
  • Je možné, že reklamy budeme prijímať aj počas spánku
  • Neexistujú žiadne regulácie, nepotrebujú náš súhlas

Vedci sa už celé desaťročia snažia dostať vedomé premýšľanie do našich snov. Momentálne sa podobnej vízie chytili značky ako Xbox či Burger King, ktoré sa spojili s odborníkmi a vymýšľajú reklamy, ktoré by nás ovplyvňovali počas nášho spánku.

Skupina štyridsiatich výskumníkov snov proti tomuto nápadu bojuje, informuje Science Magazine. Chcú regulácie na komerčnú manipuláciu snov a upozorňujú na to, aké nebezpečné by podobné reklamy mohli byť. Momentálne neexistujú žiadne pravidlá, reklamy počas spánku tak môžeme prijímať aj bez nášho súhlasu či vedomia.

xbox
zdroj: TASR/AP Photo/Nam Y. Huh

Takáto reklama v snoch nie je žiadna zábavná vychytávka, ale šikmá plocha so skutočnými následkami,“ píšu v liste výskumníci. „Naše sny sa nemôžu stať ďalším ihriskom pre firemných inzerentov.“

Sny ľudí fascinovali už od pradávna

Inkubácia snov má dlhú históriu. Ľudia sa už stovky rokov snažia obrázkami alebo zvukmi formovať svoje nočné vízie. Populárne to bolo aj v staroveku, ľudia vymýšľali mnohé rituály a techniky, pomocou ktorých zámerne menili obsah svojich snov. Meditáciou, maľovaním, modlitbou, či experimentovaním s drogami.

Nevieme, nakoľko boli úspešné ich pokusy v minulosti, no moderná technológia robí z vízie staroveku celkom reálnu vec. Vedci napríklad nemajú problém zistiť, kedy sa ľudia dostávajú do etapy spánku, v ktorej sa odohráva najviac snívania. Monitorujú mozgové vlny, pohyb očí a dokonca aj intenzitu chrápania.

V posledných rokoch zistili, že vonkajšie podnety, ako sú zvuky, vône či svetlá do veľkej miery vplývajú na obsah našich snov. Existujú ľudia, ktorí si počas sna všetko naplno uvedomujú, snívajú lucídne. Počas toho, čo spali, s nimi vedci komunikovali a v spánku boli schopní vyriešiť matematické príklady.

Sny vieme ovplyvniť

Ľudia sú počas spánku obzvlášť zraniteľní,“ upozorňuje Adam Haar, kognitívny vedec z Massachusettského technologického inštitútu. Tvrdí, že to nie je prvý pokus veľkých spoločností ovplyvňovať náš spánok. Za posledné dva roky ho s podobným návrhom oslovili tri, Microsoft a dve letecké spoločnosti. Môžeme teda len hádať, koľké sa o takúto reklamu niekedy snažili.

Ovplyvniť naše sny nie je až tak náročné, ako sa môže zdať. V roku 1993 robila Deider Barrett výskum na Harvarde. Šesťdesiatšesť študentov požiadala, aby si vybrali konkrétny problém s osobnou alebo akademickou relevanciou, napísali si ho na papier a každý večer pred spaním nad ním premýšľali. Po týždni takmer polovica uviedla, že ich sny súviseli s problémom, ktorý si vybrali. Neskôr, v roku 2000 harvardskí neurovedci požiadali ľudí, aby 3 dni hrali niekoľko hodín Tetris. Viac než 60-tim percentám sa o hre snívalo.

Vidíme vlny, ktoré formujú prichádzajúce cunami a väčšina ľudí pritom nevedome spí na pláži,“ opisuje situáciu Antonio Zadra, ktorý skúma sny na Univerzite v Montreale. Robert Stickgold, ktorý robil výskum s Tetrisom hovorí: „Plánujú vám ukradnúť sny a väčšina z vás ani nevie, že to vôbec dokážu.“

Neexistujú žiadne predpisy, ktoré by takúto reklamu regulovali

Vedci upozorňujú, že neexistujú žiadne právne predpisy, ktoré by sa zameriavali na reklamu v snoch. Obávajú sa napríklad toho, že by v budúcnosti vedeli inteligentné reproduktory, ako je Alexa zmerať fázu spánku a podľa toho vysielať zvuky, ktoré by ovplyvňovali naše sny a následné správanie. Popularita podobných zariadení každým dňom narastá, boja sa, že bez potrebných krokov budeme čeliť reklame v snoch aj bez nášho súhlasu.

Spiaca žena
zdroj: Pixabay/StockSnap

Tore Nielsen, výskumník snov na Montrealskej univerzite si však nemyslí, že problém je tak vážny, aj napriek tomu rozumie, prečo sa jeho kolegovia obávajú. Nemyslí si, že by reklama počas spánku mala akýkoľvek účinok, keby spiaci sám nechcel spolupracovať. „Nie som až tak znepokojený, ľudia nemôžu byť ani hypnotizovaní proti svojej vôli,“ tvrdí a myslí si, že reklama v snoch bude fungovať na podobnom princípe.

Zdroj: Science Mag

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK