VEĽKÝ PREHĽAD: Vlaky budú jazdiť úplne inak, priprav sa na obrovské zmeny

  • Nový cestovný poriadok ZSSK predpokladá za posledné obdobie rekordný rok
  • Železničná spoločnosť Slovensko prichádza s veľkým prehľadom zmien
Vlak na bratislavskej stanici a dievčatá nastupujúce do vlaku
Ilustračný obrázok, TASR/Pavel Neubauer, TASR/Erika Ďurčová
  • Nový cestovný poriadok ZSSK predpokladá za posledné obdobie rekordný rok
  • Železničná spoločnosť Slovensko prichádza s veľkým prehľadom zmien

Cestovné poriadky na Slovensku by mali konečne začať dávať zmysel. Rezort dopravy predstavil podobu nového grafikonu železníc. Cestujúci by mali ušetriť množstvo hodín a zmiznúť by mali natrieskané a tiež poloprázdne vlaky.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zabezpečuje pre cestujúcich bezpečnú, jednoduchú a ekologickú formu hromadnej dopravy. Dňa 11. decembra vstúpi do platnosti Cestovný poriadok 2022/2023 (Grafikon vlakovej dopravy 2022/2023).

Nový cestovný poriadok v železničnej osobnej doprave umožní zvýšiť objem regionálnej prepravy, pritiahnuť do nej viac cestujúcich a zrýchliť diaľkovú dopravu. To sú podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) základné piliere pripraveného vlakového grafikonu.

Ponúkame ti prehľad noviniek v rámci vlakového grafikonu 2022/2023, ktorý sa dotkne medzištátnej aj vnútroštátnej dopravy.

Nižší záujem

V súvislosti s celoštátnou zmenou cestovných poriadkov od nedele 11. decembra prichádza na linke Žilina – Ostrava – (Praha) k zavedeniu pravidelného 2-hodinového taktu vlaku Žilina – Ostrava – (Praha) naviazaného v Žiline na systémový takt Ex 6xx. 

Na linke Žilina – Horní Lideč – Praha hl. n. prichádza k navýšeniu rozsahu dopravy, a to o nový pár vlakov EC 222 s odchodom zo Žiliny o 5:23 a EC 223 s príchodom do Žiliny o 22:29. Z dôvodu rekonštrukcie infraštruktúry v uzle Žilina okrem toho nebudú vedené priame vlaky Ostrava – Zvolen – (Banská Bystrica). Zrušený bude aj posilový pár vlaku PENDOLINO SC 242/243, ktorý bol vedený v piatky z Prahy a v soboty z Košíc.

Nižší záujem cestujúcich na niektorých linkách viedol ZSSK k zrušeniu pár vlakov v skorých ranných a neskorých večerných hodinách. Konkrétne ide o linky EC 284/285 Bratislava hl. st. – Praha hl. n. 

Letná sezóna

Počas letnej sezóny 2023 plánuje ZSSK aj prevádzkovať úspešný projekt autovlaku z Bratislavy do chorvátskeho Splitu. Vlak bude jazdiť omnoho častejšie a v predĺženom letnom období bude vedený EN 1153 od 3. mája do 6. októbra trikrát týždenne s odchodmi z Bratislavy vždy počas stredy, piatku a nedele. Zo Splitu bude odchádzať vlak naspäť v sobotu, pondelok a vo štvrtok.

Zásadné navýšenie spojov sa dotkne najmä spojení zo Slovenska do Poľska cez pohraničný priechod Skalité – Zwardoń. Tam dôjde k zvýšeniu počtu medzištátnych vlakov na linke Čadca – Zwardoń na 11 párov vlakov zo súčasného počtu 5 párov. 

Približne v rovnakých polohách zostáva zachovaný rýchlovlak Bratislava hl. st. – Salzburg – Innsbruck – Zürich. Cestujúci budú môcť z týchto vlakov prestúpiť z/na nočný vlak R 614/615 ZEMPLÍN z/do Humenného, Košíc a Žiliny.

Zachovaný ostáva aj rýchlovlak SC 240/241 PENDOLINO KOŠIČAN na linke Košice – Praha hl. n. v približne rovnakých časových polohách. Premávať však bude s väčším počtom zastavovaní na území SR.

zssk, vlaky
zdroj: TASR/Pavol Zachar

Čo sa týka linky Košice – Hidasnémeti – Budapešť, tam aj naďalej zostáva zachovaná rozšírená ponuka vlakových spojov. Konkrétne ide o 7 párov medzištátnych EC vlakov, ktoré budú premávať v dvojhodinovom taktovom režime.

Od platnosti vlakového grafikonu 2022/2023 budú znova uvedené do prevádzky aj dva páry priamych vlakov R 96x ZAKARPATIA Košice – Mukačevo. ZSSK plánuje v budúcom roku odjazdiť viac ako 38 miliónov vlakových kilometrov a vypraviť takmer 644-tisíc vlakov. To značí oproti roku 2014 takmer 25-percentný nárast pri počte vypravených vlakov a takmer 26-percentný nárast v počte vlakokilmetrov.

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

Zdroje: TS, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá