Vieme, kde nájdeš najlacnejšie autá v EÚ. Výška daní za ne sa v členských krajinách výrazne líši

  • Konečná cena áut sa odvíja od množstva faktorov
  • Niektoré štáty dávajú kupujúcim „zelené bonusy“, čo cenu auta znižuje
  • Kde v rebríčku je Slovensko?
Muž skáče od radosti, auto naceste
Ilustračné foto, Unsplash/Erik Mclean, Canva reprofoto
  • Konečná cena áut sa odvíja od množstva faktorov
  • Niektoré štáty dávajú kupujúcim „zelené bonusy“, čo cenu auta znižuje
  • Kde v rebríčku je Slovensko?

Zdaňovanie áut sa v rôznych európskych krajinách veľmi líši, a to hlavne kvôli tomu, aký význam sa prikladá ochrane životného prostredia. Výška daní v niektorých krajinách ťa zarazí.

V posledných rokoch sa dane stále viac používajú na ovplyvňovanie správania spotrebiteľov v oblasti energetiky a životného prostredia, najmä v snahe dosiahnuť nulové emisie skleníkových plynov, píše Euronews.

V roku 2022 sa sadzby DPH pohybovali od 17 % v Luxembursku do 27 % v Maďarsku. Vo väčšine krajín Európskej únie je štandardná sadzba DPH pri nákupe auta buď 20 %, ako aj v prípade Slovenskej republiky, alebo 21 %, ako majú v Česku.

Výška daní samotná neurčuje koncovú cenu auta

Sadzby DPH samé o sebe nedokážu vysvetliť variabilitu cien áut v celej Európe. Iné dane, poplatky a stimuly majú významný vplyv. Pre lepšie pochopenie sa treba pozerať na základnú cenu pred daňami a konečnú cenu, ktorá zahŕňa všetky príslušné dane a poplatky.

Na základe údajov zo Správy o trendoch v spotrebnej dani OECD 2022 môžeme podľa Euronews rozlišovať štyri kategórie áut: elektrické SUV/Hatchback, elektrické autá typu Sedan, hybridné automobily a vozidlá so spaľovacím motorom.

Kategória A zahŕňa elektrické autá so 150 kW (204 k) elektrickým motorom, batériou s kapacitou 58 kWh a nulovými emisiami CO2. V roku 2022 bola základná cena pre auto kategórie A 31 339 eur. Avšak po započítaní daní sa konečná cena v jednotlivých krajinách výrazne líšila.

Cena sa pohybovala od 26 938 eur vo Francúzsku po 59 168 eur v Turecku. Na Slovensku bola konečná cena 37 645 eur.

Cenu ovplyvňujú rôzne bonusy

Zaujímavé, že vo Francúzsku, Luxembursku a Nemecku bola konečná cena nižšia ako základná cena pred daňami vďaka rôznym stimulom a bonusom. Napríklad vo Francúzsku kupujúci zaplatili o 4 400 eur nižšiu sumu vďaka „zelenému bonusu“.

Po Turecku, ktoré sa umiestnilo so svojimi cenami na vrchole rebríčka, nasledovalo Maďarsko, Poľsko a Dánsko. Nórsko predstavuje výnimku, keďže v krajine podľa Euronews nemajú zavedené žiadne dane ani poplatky pri nákupe áut kategórie A. Švédsko a Island mali v roku 2022 tiež minimálnu daňovú záťaž s platbami pod 100 eur.

Pre autá kategórie B, ktoré majú vyššiu silu a kapacitu batérie, platí zase iný systém. Tieto vozidlá s 370 kW (496 k) elektrickým motorom a batériou s kapacitou 82 kWh stáli pôvodne 52 232 eur, ale konečná cena sa pohybovala od 52 009 eur vo Francúzsku po 98 163 eur v Turecku.

Na Slovensku kupujúci zaplatili v roku 2022 za tento typ auta konečnú cenu vo výške 62 716 eur.

Francúzsko a Luxembursko opäť ponúkli spotrebiteľom nižšie konečné ceny než predstavovala základná cena pred daňami vďaka podpore vozidiel s nulovými emisiami. Naopak, Turecko, Maďarsko, Írsko, Poľsko a Dánsko uvalili na autá kategórie B dane presahujúce 13 000 eur.

Niektoré krajiny únie teda podporujú elektrické a hybridné vozidlá prostredníctvom stimulov a nižších daní, zatiaľ čo iné markantne zdaňujú vozidlá so spaľovacím motorom.

A čo hybridy?

Presunieme sa teraz do kategórie C, ktorá zahŕňa hybridné autá s kombináciou elektrických a palivových motorov. Po zdanení sa konečná cena pohybovala od 21 494 eur v Nemecku po 46 393 eur v Turecku, pričom na Slovensku bola v roku 2022 vo výške 26 819 eur. Turecko, Dánsko a Nórsko sa ukázali ako najdrahšie krajiny pre autá kategórie C.

Kategória D zahŕňala vozidlá so spaľovacím motorom, konkrétne modely pick-up 4×4 s 3,5-litrovým V6 motorom. Konečná cena sa pohybovala od 53 289 eur vo Švajčiarsku po 179 297 eur v Turecku. Na Slovensku bola konečná cena 61 363 eur.

V siedmich európskych krajinách boli dane pre autá kategórie D vyššie ako dvojnásobok základnej ceny. To naznačuje významné daňové zaťaženie pre vozidlá so spaľovacím motorom. Turecko malo najvyššie dane, nasledovali Dánsko, Holandsko, Nórsko, Fínsko, Island a Francúzsko.

Zdroje: Euronews, OECD

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá