Vieš, ako správne regenerovať po športe? Tu sú 4 najefektívnejšie spôsoby, ako porazíš únavu

  • Trend aktívneho životného štýlu prináša zlepšenie kondície a udržanie si vitality, ako aj fyzického a mentálneho zdravia
  • Kto sa rozhodne myslieť na svoje telo, nemal by zabúdať na správnu regeneráciu
  • Vhodný pitný režim, starostlivosť o svaly a doplnenie minerálov zabránia bolesti a nepríjemným zraneniam
  • Trend aktívneho životného štýlu prináša zlepšenie kondície a udržanie si vitality, ako aj fyzického a mentálneho zdravia
  • Kto sa rozhodne myslieť na svoje telo, nemal by zabúdať na správnu regeneráciu
  • Vhodný pitný režim, starostlivosť o svaly a doplnenie minerálov zabránia bolesti a nepríjemným zraneniam

Popri hektickom pracovnom kolobehu čoraz viac ľudí hľadá rovnováhu prostredníctvom pravidelných športových aktivít. Zdravý životný štýl sa stáva nevyhnutnosťou, pretože sedavý spôsob života, pracovné zaťaženie a akumulovaný stres si vyberajú svoju daň. Podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) v dôsledku nedostatku pohybu celosvetovo zomiera ročne vyše 5 miliónov ľudí, čo je porovnateľný počet, aký má na svedomí napríklad fajčenie.

zdroj: unsplash.com

Ak sa zo sedačky zdvihneš po prečítaní týchto riadkov, alebo už patríš k pravidelným aktívnym športovcom, dôležité je poznať nielen základné pravidlá správneho pohybu, ale tiež správnej regenerácie. Inak sa môže ľahko stať, že presilenie či svalová únava ti pohyb poriadne znepríjemnia  alebo ťa od športovania celkom odradia.

Týchto 5 základných tipov na účinnú regeneráciu ti zabezpečí udržanie tela vo forme.

Strečing pomôže stuhnutým svalom

Pre niekoho samozrejmosť, pre iných banalita. Poriadne ponaťahovanie svalov je potrebné nielen pred tréningom, ale významný efekt má aj po ňom. Rýchlosť regenerácie tela po fyzickej námahe vo veľkej miere ovplyvní to, čo s ním urobíš po cvičení.

Strečing je výborný spôsob, ako zmierniť svalové napätie a vyhnúť sa stuhnutiu svalov a potréningovej bolesti. Navyše, pravidelné naťahovanie svalov zvyšuje flexibilitu, pomáha predchádzať úrazom a dokonca dokáže znižovať stres či eliminovať bolesť. Strečing je preto užitočný aj počas netréningových dní. Ak dlho sedíš, napríklad v práci, sprav si pauzičku na ponaťahovanie strnulých svalov a efekt v podobe prekrvenia a nabudenia celého tela sa dostaví veľmi rýchlo.

Správny pitný režim je základ 

Aj ty poznáš tú neovládateľnú chuť dať si po dobrom výkone za odmenu poriadne orosený polliter studeného piva? Radšej odolaj. Alkohol totiž výrazne spomaľuje regeneráciu, keďže telo kvôli nemu nestíha odbúravať toxíny vzniknuté záťažou.  Vyčerpaný organizmus tak ešte viac dehydruje. Siahnuť po jonťáku či inom energetickom nápoji tiež nemusí byť nevyhnutné. Telu pre doplnenie tekutín vo väčšine prípadov najviac prospeje postupne dodávaná minerálna alebo čistá voda.

zdroj: Budiš

„Minerály prirodzene sa nachádzajúce v minerálnych vodách môžu uhasiť smäd rovnako efektívne ako prírodná voda, no tá telu nedá dostatok zo stratených minerálov, ktoré obsahujú práve minerálne vody. Tie sú lepšie, ako len rôzne nealkoholické nápoje,“ hovorí športový lekár Ján Grauzel.

„Jednou z vhodných náhrad pri týchto stratách, nielen pre rekreačných, ale aj pre profesionálnych športovcov, je minerálna voda Budiš, pretože dodáva telu potrebné minerály, ktoré po športe treba telu dodať a príjemne osvieži,“ radí Ján Grauzel, ktorý je aj lekárom slovenskej hokejovej reprezentácie.

Dodajte telu potrebné živiny

Športom a celkovo fyzickou aktivitou náš organizmus stráca množstvo látok, ktoré musíme dopĺňať, pretože telo na to samo nestačí. Prírodná minerálna voda nahrádza nedostatok minerálov v tele a vhodne dopĺňa ich dennú potrebu. Je preto ideálnou súčasťou pitného režimu.

Slová lekára potvrdzuje aj Peter Smatana, brand manažér zo spoločnosti Budiš, ktorá aktuálne podporuje zdravý spôsob života aj kampaňou Budibilding. „Naša minerálna voda Budiš disponuje funkčnými zdravotnými benefitmi, ktoré dodajú telu energiu a potrebné látky na to, aby mohlo fungovať ďalej v tej najlepšej forme“.

zdroj: unsplash.com

Unikátne zloženie minerálnej vody priaznivo pôsobí na regeneráciu bezprostredne po športe, ale ideálne je aj počas dňa ako prirodzený jontový nápoj. Okrem toho, že Budiš dopĺňa nedostatok minerálov v tele, priaznivo pôsobí na dýchací systém, tráviaci trakt a činnosť obličiek. Obsahuje tiež vápnik, ktorý chráni pred zlomeninami a sodík, ktorý chráni pred únavou. Vďaka horčíku, ktorý minerálna voda tiež obsahuje, zasa môžeš športovať v lete i v zime, pretože posilňuje imunitu.

zdroj: Budiš

Bez oddychu to nejde 

Napriek nesporným pozitívam, ktoré pravidelné športovanie so sebou prináša, platí, že neustálou fyzickou aktivitou môžeš telo dohnať do pretrénovanosti a riskuješ zranenie. Neoplatí sa preto podceňovať odpočinok a signály svojho tela. Ak výkon zo dňa na deň klesá, je čas zaradiť do tréningového plánu deň voľna. Veď aj profesionálni športovci si doprajú minimálne jeden deň v týždni pauzu.

Tiež zabudni na ponocovanie. Nie nadarmo sa hovorí, že spánok lieči. Spúšťa totiž v tele proces hĺbkovej regenerácie, podobne, ako keď si reštartuješ a aktualizuješ počítač. Jeho dostatočná dĺžka je individuálna, kvalitný spánok je však dôležitý najmä preto, že komplexná regenerácia tela po intenzívnom tréningu prebieha v REM fáze.

zdroj: TS

Najnovšie video