Viktor z Forest Skis: Musíme predať 150 párov lyží, aby z toho vedel vyžiť jeden človek

  • Viktor a Jakub Devečkovci sú bratia z Liptovského Mikuláša, ktorí sa rozhodli venovať pomerne netradičnému biznisu
  • Ručne vyrábajú vysokokvalitné lyže, ktorých cena sa môže vyšplhať až na 2-tisíc eur
  • V portfóliu ich značky Forest Skis nájdeš aj modely lyží, ktorých povrch pozostáva z ľanového plátna nafarbeného pravým modrotlačiarským postupom
 srcset
Forest Skis
  • Viktor a Jakub Devečkovci sú bratia z Liptovského Mikuláša, ktorí sa rozhodli venovať pomerne netradičnému biznisu
  • Ručne vyrábajú vysokokvalitné lyže, ktorých cena sa môže vyšplhať až na 2-tisíc eur
  • V portfóliu ich značky Forest Skis nájdeš aj modely lyží, ktorých povrch pozostáva z ľanového plátna nafarbeného pravým modrotlačiarským postupom

Výrobky, ktorých vývoj trval bratom aj niekoľko rokov, už získali niekoľko svetových ocenení vrátane Red Dot Award. Ich klientelu dnes tvoria aj nároční zákazníci zo Švajčiarska či Nemecka. Taktiež predstavili svetový unikát – modely lyží, ktoré majú povrch z ľanového plátna nafarbeného pravým modrotlačiarským postupom. Viac nám o celom biznise prezradil spoluzakladateľ značky Forest Skis – Viktor Devečka. 

Začnime najskôr s novinkami, čo máte vo Forest Skis nové? 

Máme toho nového veľa a plánujeme ďalšie šialenosti. To tak v skratke. Túto sezónu sme sa rozhodli priviesť na svetlo sveta spolu 3 nové modely. V našom počítaní až 8 nových tvarov. Všetky tieto lyže sú v kategórií lyží pod 90 mm pod nohou. Čiže sú zamerané viac na klasického bežného lyžiara, ktorý nehľadá super výkonnú agresívnu lyžu. 

zdroj: ForestSkis

Veľkou dvojnovinkou sú lyže s povrchom z pravej modrotlače. Urobili sme tu dva modely zároveň. Model Vesna je určený na zjazdovky a skitouring. Jedná sa o mäkšiu, príjemnejšiu lyžu. Model Skadi sú twintip lyže zamerané na jazdu na zjazovke. Sú tvrdšie a stabilnejšie.

Oba tieto modely majú povrch z ľanového plátna nafarbeného pravým modrotlačiarským postupom. Tento projekt bolo možné vytvoriť iba vďaka spolupráci s Matejom Rabadom, mladým slovenským modrotlačiarom. Vďaka jeho ústretovosti a trpezlivosti sa nám podarilo otestovať rôzne materiály na povrch ako bavlnu a ľan a rôzne postupy pri farbení plátna tak, aby len minimálne reagovalo so živicami pri výrobe lyží.

zdroj: ForestSkis

Nakoniec sme zvolili ľan. Je to technické vlákno, ktoré sa používa čím ďalej tým viac ako ekologická náhrada pre uhlíkové, sklenené vlákna a plasty. My ho používame namiesto plastového povrchu. Ľan pohlcuje vibrácie a má vynikajúce pevnostné a tlmivé vlastnosti, ktoré sa v lyžiach hodia. Dokonca aj jeden automobil Tesla mal karosériu vyrobenú z ľanu.

Hlavná novinka v klasickej rade sú lyže Druid. Druid je užší brat Lotra, zameraný na skialpinizmus, zjazdovky a na lyžovanie na tvrdom povrchu. Lotor je naša oceňovaná asymetrická lyža, kde si podľa snehových podmienok alebo podľa únavy vymieňate pravú a ľavú lyžu. Druid má hranu na zjazdovku a hranu na jazdenie mimo zjazdovky. So šírkou 86 mm je to ideálna lyža na skialpinizmus. Keďže sme vychádzali z overeného konceptu, tento model zaznamenal úspech a ľudia sa naň často pýtajú.

Ako ľudia reagovali na lyže s modrotlačou? 

Lyže s povrchom, ktorý nadizajnovala Broňa Brtáňová a urobil Matej Rabada modrotlačiarskym postupom zapísaným vo svetovom dedičstve UNESCO, nadobúda úplne iný rozmer, ako sme čakali. Je to ako vytvárať celú značku odznova. Je to samostatná rada. Čakali sme, že to bude projekt zameraný na Slovensko, ale modrotlač je známa aj v Česku, Rakúsku, Nemecku a Švajčiarsku. Tento projekt nám otvára dvere do sveta, ale bude trvať dlhšie, kým sa etabluje. Je to niečo, čo vám rastie pod rukami a takéto spojenie športu, kultúry, umenia v lyžiarskom odvetví tu asi ešte nebolo. Ale vieme, že má význam v tomto projekte pokračovať a občas mám pocit, že táto bláznivá myšlienka nás presadí vo svete.

Aké najlacnejšie a naopak, aké najdrahšie lyže máte alebo ste mali v ponuke? 

Zaradením modrotlačových lyží sa náš cenový rozptyl zväčšil a snažili sme sa priblížiť bežným lyžiarom, nielen zameraním lyží, ale aj cenou. V predobjednávke si môžete naše modrotlačové lyže objednať od 690 eur a v sezóne stoja 790 eur. Ďalej asymetrické modely sú za 890 eur a karbónové od 1 100 eur nahor. Najdrahšie lyže robíme na zákazku. Keď klienti chcú šialené dizajny a technológie, cena sa môže vyštverať aj nad 2 000 eur.

Koľko lyží sa vám už podarilo predať?

Každým rokom toto číslo našťastie rastie. Túto sezónu sa blížime približne ku 100 predaným párom. S tým, že sme vyrobili okolo 150 párov, ale niečo je v showroomoch, niečo v teste a niečo sme dali našim ambasádorom. V podstate to máme vypočítané tak, že musíme predať 150 párov lyží, aby z toho vedel prežiť jeden človek. Takže keď sa dostaneme na číslo 300 párov ročne, budeme sa môcť obaja s partnerkou venovať len Forestu. Ale to si vyžaduje celoročné prípravy. 

zdroj: ForestSkis

Koľko času zaberie výroba vašich lyží a kde máte v súčasnosti dielňu?

Nie je žiadnou novinkou, že od začiatku máme dielňu v Prahe, malú manufaktúru spolu s LTB Snowboards. Hľadali sme spoľahlivosť a kvalitu. Najcitlivejším bodom pri výrobe lyží sú dodávky materiálu. V Európe vyrábajú sklznice 2 firmy, hrany 2 firmy. Pokiaľ nemáte veľké odbery, tak sa k týmto produktom nedostanete. Musíte kupovať zbytky po skladoch a to nie je veľmi praktické a nestanete sa ani k požadovanej kvalite. Tým, že sme sa spojili s LTB, máme prístup k najkvalitnejším materiálom, máme profesionálnu dielňu, splníme množstvá a zo spolupráce ťažíme všetci.

Výroba lyží sa dá rozplánovať presne na týždeň. Prvý deň – príprava materiálu. Druhý deň – lisovanie. Tretí deň – opilovanie, brúsenie. Štvrtý deň – lakovanie. Piaty deň – finišovanie, voskovanie a balenie. 

zdroj: ForestSkis

S tým, že pri správnom manažmente by sme sa vedeli dostať na 20 párov týždenne. Ale samozrejme výroba lyží neprebieha nonstop. Treba aj lyžovať, pripravovať výrobu, napríklad pri vývoji sa vyrába jedna lyža v celej dielni aj týždeň. Preto sú prototypy veľmi drahé, ale umožňujú sa nám posúvať ďalej. Aj lyže na mieru zaberajú viac času a človekohodiny rastú exponenciálne. Ak sa bavíme o vývoji, tak ten je individuálny. Napríklad lyžu Lotor/Druid som vyvíjal 4 roky. 

Viete povedať, aká je približne životnosť celodrevených lyží? 

Životnosť lyží je veľmi citlivá otázka. Samozrejme, že každá lyža sa dá zničiť. Keďže máme dosť veľa jazdcov, ktorí ich testujú a často robíme experimenty s konštrukciou, párkrát sa nám stalo, že sme lyžu zničili rýchlejšie. Avšak pri štandardnom používaní má štandardný komerčný produkt životnosť cca 100 celých dni na snehu. Mám overené, že naše lyže vydržia priemerne cez 150 celých dní na snehu. Podstatné sú faktory ako hmotnosť, technika a spôsob jazdenia lyžiara. Podmienky, v akých sa lyža používa a to, ako často sa lyža brúsi. Ja mám napríklad jedny lyže už 7 rokov, čo je u mňa cca 300 dní a lyžujem na nich hlavne freeride a stále držia. 

zdroj: ForestSkis

Kto tvorí vašu klietelu? Sú to prevažne Slováci? 

Áno, naši klienti sú prevažne Slováci. Tvoria cca 60 %. Postupne nám rastie aj zahraničná klientela. Hlavne Švajčiarsko, Nemecko, Francúzsko. 

Čím sa momentálne živíte? Je to výlučne výroba lyží? 

Správna odpoveď je: Chcel by som sa. Ako som spomínal, 150 predaných párov uživí jedného človeka. Jedná sa o sezónnu záležitosť, na ktorú sa treba pripravovať a keď príde zlá zima, tak ste nahratí. Preto čím ďalej tým viac rozmýšľam nad záložným plánom. Na lyžiarskom „biznise” je ťažké to, že už v januári nájdete lyže vo výpredajoch za polovicu a niekedy ešte aj väčších. My nemáme priestor na také zľavy. 

Pravda je taká, že ak môže byť na produkt bežne v obchode zľava 50 %, ten produkt bol postavený na to, aby sa predával za takú cenu. My sa snažíme vyrobiť to najlepšie, čo vieme a cenu lyží sa zároveň snažíme udržať stále dostupnú pre slovenský trh. Naši konkurenti vo Francúzsku alebo Taliansku sú cenovo dvakrát tak vysoko a vyššie. Ale verím tomu, že zimy sa budú aj zlepšovať a lyžovanie nebude len výsadou bohatých a hlavne skialpinizmus si budú užívať širšie skupiny ľudí.

zdroj: ForestSkis

Prostredníctvom toho čo robíme sa snažíme poukazovať aj na environmentálnu problematiku. Pobyt v horách na lyžiach patrí medzi najkrajšie momenty mnohých ľudí, a tak chceme, aby to aj zostalo. O to sú tieto zážitky krajšie, ak sú strávené na lyžiach, ktoré sú niečím výnimočné, poprípade vyrobené priamo pre daného lyžiara. 

Vy okrem iného pomáhate aj freeriderovi a skúsenému inštruktorovi z Jasnej – Michalovi Plichtovi s rozbehom jeho vlastnej značky lyžiarskych palíc. O čo sa jedná? 

Michal Plichta je náš veľmi dôležitý ambasádor a je takmer neodlúčiteľnou súčasťou nášho tímu. Vyrába drevené rúčky na palice na mieru do ruky a kombinuje ich buď s recyklovaným telami zo starých palic alebo s telami z karbónových vlákien. Ak mám pravdu povedať, ani som nevedel, ako mi môžu paličky zlepšiť pocit z lyžovania a lyžiarsku techniku, kým som nezačal lyžovať s jeho paličkami. Je to ako keby ste sa harmonizovali a zrazu dostane oblúk inú dynamiku. Navzájom si veľmi pomáhame a snažíme sa posúvať dopredu. 

Na aké novinky sa môžu zákazníci tešiť v budúcnosti? 

Do budúcna pripravujeme zjazdovkovú lyžu a máme pred sebou ešte ďalšie experimenty. Ale model Brute sa už pomaly prediera na svetlo sveta. So šírkou 75 mm a rádiusom 14 m to bude naša najužšia zjazdovková lyža. Bude v sebe spájať všetky naše znalosti a vedomosti nazbierané doposiaľ a chceme, aby to bola špička na trhu. Tento vývoj nám zaberie teraz asi najviac času. 

Ďalej chceme prísť na trh aj s kratšími lyžami, niekde okolo 157 cm, aby sme priniesli niečo aj pre naše nežnejšie pohlavie, samozrejme v Modrotlači.


Najnovšie video