Vláda odklepla národnú sieť rýchlonabíjačiek: V týchto lokalitách na Slovensku pribudne 35 nových staníc
- Ultrarýchlenabíjanie áut bude ešte jednoduchšie
- Štát a MH Invest spúšťajú ultrarýchle stanice po celej krajine
- Ultrarýchlenabíjanie áut bude ešte jednoduchšie
- Štát a MH Invest spúšťajú ultrarýchle stanice po celej krajine
Slovensko sa púšťa do veľkého kroku v elektromobilite. Vláda schválila výstavbu národnej siete ultrarýchlonabíjačiek pozdĺž hlavných cestných ťahov, ktoré postavia energetické firmy bez priameho zásahu štátneho rozpočtu. Informuje o tom portál oPeniazoch.sk.
Cieľom projektu je odstrániť bariéry, ktoré bránia rozvoju elektromobility na Slovensku. Ministerka hospodárstva Denisa Saková dostala za úlohu uzavrieť koncesné zmluvy s firmami, ktoré budú nabíjačky stavať a prevádzkovať. Termín má do konca roka.
Siete budú prevádzkovať tri spoločnosti: Západoslovenská energetika (lokalita A), OMV Slovensko (lokalita B) a ejoin operator (lokalita C). Koncesné zmluvy budú platiť 16 rokov a pokrývajú financovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu staníc.
Nové nabíjacie stanice
Štát z toho bude mať ročný fixný príjem viac ako 1,5 milióna eur bez DPH a celkovo by počas trvania koncesie mohol získať približne 46 miliónov eur. Okrem toho sa očakáva aj negatívny dopad na rozpočet, keďže MH Invest, ktorý bude spravovať sieť, bude platiť nájom a prevádzkové náklady.
„Cieľom je, aby sieť rýchlonabíjačiek uľahčila presuny elektromobilov po celej krajine a odstránila súčasné medzery na hlavných cestách,“ uvádza portál.
Prevádzkovatelia budú platby rozdeľovať na fixnú časť, ktorá predstavuje približne 1,52 milióna eur ročne, a variabilnú, kde platia 0,02 eura za každú dodanú kWh. Vďaka tomu štát získa príjem aj zo samotného používania nabíjačiek.
Podľa odborníkov ide o zásadný krok pre elektromobilitu na Slovensku. Nová sieť by mala zabezpečiť komfortnejšie cestovanie elektromobilmi a motivovať ľudí k prechodu na ekologickejšie vozidlá.
35 nabíjacích parkov
Projekt je financovaný kombináciou verejných a súkromných zdrojov a realizuje sa v dvoch etapách. Sú nimi modernizácia elektrickej infraštruktúry a výstavba samotných staníc.
Prevádzku a údržbu nabíjacích parkov budú zabezpečovať koncesionári vybraní prostredníctvom verejného obstarávania, pričom koncesia bude trvať 16 rokov.
Podľa MH Invest bude sieť pozostávať z 35 nabíjacích parkov s celkovo 251 nabíjacími bodmi – 219 pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá s minimálnym výkonom 300 kW a 32 pre nákladné vozidlá s výkonom minimálne 400 kW. Nabíjacie stanice budú kompatibilné s medzinárodnými platobnými a roamingovými platformami a umožnia aj jednoduché ad hoc nabíjanie.
Kde ich nájdeš
MH Invest zároveň zverejnil kompletný zoznam lokalít, kde nové ultrarýchlonabíjačky vyrastú:
| Porad. č. | Názov | Ťah | Smer | Strana | Koridor | Max. rezervovaná kapacita (MW) | Min. počet 300 kW bodov (OV) | Min. počet 400 kW bodov (NV) | Lokalita |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | príjazd do BA od Senca | ľavá | Balticko-jadranský | 1,6 | 9 | 2 | B |
| 2 | Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | výjazd z BA na Senec | pravá | Balticko-jadranský | 1,6 | 9 | 2 | C |
| 3 | Odpočívadlo Zeleneč sever | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do BA | ľavá | Balticko-jadranský | 1,2 | 5 | — | A |
| 4 | Odpočívadlo Zeleneč juh | D1 / E58 / E571 | z BA do Trnavy | pravá | Balticko-jadranský | 1,2 | 5 | — | B |
| 5 | Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do Trnavy | ľavá | Balticko-jadranský | 2,0 | 5 | — | C |
| 6 | Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do Piešťan | pravá | Balticko-jadranský | 2,0 | 7 | — | C |
| 7 | Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z NMnV do Piešťan | ľavá | Balticko-jadranský | 1,6 | 7 | 2 | B |
| 8 | Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do NMnV | pravá | Balticko-jadranský | 1,6 | 9 | 2 | A |
| 9 | Odpočívadlo Zamarovce | D1 / E58 / E571 | z PB do Trenčína | ľavá | Balticko-jadranský | 1,6 | 5 | — | A |
| 10 | Odpočívadlo Sverepec | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do PB | pravá | Rýn – Dunaj | 1,6 | 7 | — | B |
| 11 | Odpočívadlo Považská Bystrica | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá | Rýn – Dunaj | 3,5 | 7 | 2 | C |
| 12 | Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá | Rýn – Dunaj | 1,6 | 5 | — | B |
| 13 | Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do Žiliny | pravá | Rýn – Dunaj | 1,6 | 5 | — | C |
| 14 | Odpočívadlo Brodské | D2 / E65 | z ČR do BA | pravá | Orient – vých. Stredomorie | 3,2 | 9 | 4 | A |
| 15 | Odpočívadlo Sekule | D2 / E65 | z BA do ČR | ľavá | Orient – vých. Stredomorie | 2,8 | 9 | — | B |
| 16 | Odpočívadlo Bratislava Lamač sever | D2 / E65 | z BA do ČR | ľavá | Orient – vých. Stredomorie | 1,6 | 7 | — | A |
| 17 | Odpočívadlo Jarovce západ | D2 / E58 / E65 / E75 | z BA do HU | pravá | Orient – vých. Stredomorie | 1,6 | 9 | 2 | A |
| 18 | Odpočívadlo Jarovce východ | D2 / E58 / E65 / E75 | z HU do BA | ľavá | Orient – vých. Stredomorie | 1,6 | 9 | 2 | C |
| 19 | Odpočívadlo Ivachnová | D1 / E50 | z RK do LM | pravá | Rýn – Dunaj | 1,6 | 7 | — | B |
| 20 | Budúce odpočívadlo Ivachnová | D1 Hubová – Ivachnová | z LM do RK | ľavá | Rýn – Dunaj | 1,6 | 5 | — | A |
| 21 | Odpočívadlo Hybe juh | D1 / E50 | z LM do PP | pravá | Rýn – Dunaj | 1,6 | 5 | — | C |
| 22 | Odpočívadlo Hybe sever | D1 / E50 | z PP do LM | ľavá | Rýn – Dunaj | 1,6 | 5 | — | C |
| 23 | Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z LM do PP | pravá | Rýn – Dunaj | 2,0 | 5 | 2 | B |
| 24 | Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z PP do LM | ľavá | Rýn – Dunaj | 2,0 | 5 | 2 | B |
| 25 | Odpočívadlo Bôrik (Batizovce) | D1 / E50 | z LM do PP | pravá | Rýn – Dunaj | 1,7 | 5 | — | A |
| 26 | Odpočívadlo Sosna (Batizovce) | D1 / E50 | z PP do LM | ľavá | Rýn – Dunaj | 1,7 | 5 | — | A |
| 27 | Odpočívadlo Levoča | D1 / E50 | obojsmerné | ľavá | Rýn – Dunaj | 2,5 | 9 | — | C |
| 28 | Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z Levoče do PO | pravá | Rýn – Dunaj | 2,0 | 5 | 2 | A |
| 29 | Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z PO do Levoče | ľavá | Rýn – Dunaj | 2,0 | 5 | 2 | B |
| 30 | Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z PO do KE | pravá | Rýn – Dunaj | 1,3 | 5 | — | B |
| 31 | Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z KE do PO | ľavá | Rýn – Dunaj | 1,3 | 3 | — | A |
| 32 | Odpočívadlo Turčianska Štiavnička | D1 | z MT do RK | pravá | Budapešť – Zvolen – Martin | 1,6 | 3 | — | A |
| 33 | Budúce odpočívadlo Valaliky | R2 | obojsmerné | — | Ostatné TEN-T | 3,5 | 9 | 6 | C |
| 34 | Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z HU do KE | pravá | Ostatné TEN-T | 2,0 | 5 | — | C |
| 35 | Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z KE do HU | ľavá | Ostatné TEN-T | 2,0 | 5 | — | B |
Zdroj: Ministerstvo hospodárstva SR
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: oPeniazoch.sk, MH Invest