Vlaky bez vlakvedúceho: Od augusta budeš potrebovať lístok ešte pred nástupom, inak riskuješ pokutu
- ZSSK rozširuje samoobslužný výpravný systém na ďalšie trate
- Od augusta budeš musieť mať lístok kúpený vopred
- ZSSK rozširuje samoobslužný výpravný systém na ďalšie trate
- Od augusta budeš musieť mať lístok kúpený vopred
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 1. augusta 2025 významne rozširuje samoobslužný výpravný systém, ktorý mení spôsob, akým cestujeme vlakom. Hlavnou zmenou je, že do vlakov na vybraných tratiach už nenastúpiš bez platného lístka kúpeného vopred. Tento model, bežný v zahraničí, postupne nahrádza tradičný systém s vlakvedúcimi.
Nové pravidlo: Najprv lístok, potom cesta
Samoobslužný výpravný systém funguje na Slovensku už od roku 2004 a momentálne zahŕňa 19 tratí, vrátane celého územia Vysokých Tatier či úsekov ako Kúty – Skalica, Levice – Štúrovo alebo Prešov – Bardejov. Od augusta 2025 pribudnú ďalšie štyri dôležité úseky:
- Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce (Os 33XX a 34XX)
- Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok (Os 34XX, 39XX a 75XX)
- Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky (Os 75XX)
- Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto (všetky vlaky Os a Zr)
Na týchto tratiach bude platiť jednoduchý princíp: bez lístka do vlaku nenastúpiš. Kúpiť si ho môžeš cez aplikáciu IDeme vlakom, formou SMS lístka alebo v pokladnici. Kontroly budú vykonávať špecializovaní kontrolóri prepravy, a to náhodne.
Dobrou správou pre cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu je, že od augusta už nebudú potrebovať ani nulový cestovný lístok. Stačí im platný preukaz ZSSK na 100 % zľavu. Táto výnimka sa rozširuje na všetky regionálne vlaky kategórie Os, REX a Zr a platí pre seniorov od 62 rokov, žiakov, študentov, deti do 16 rokov a poberateľov dôchodkov mladších ako 62 rokov. V diaľkových vlakoch (Ex, R) však naďalej zostáva povinnosť mať cestovný lístok, aj keď s nulovou hodnotou.
Prečo ZSSK zavádza túto zmenu
Podľa Petra Helexy, generálneho riaditeľa ZSSK, ide o systematickú zmenu, nie jednorazové opatrenie: „Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch.“
Dôvodom je aj nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek, ktoré technicky umožňujú bezpečnú prevádzku bez vlakvedúceho. Samoobslužný výpravný systém už dnes funguje na 19 tratiach, kde jazdí 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 % regionálnej dopravy ZSSK.
Zmena sa dotkne aj zamestnancov – časť vlakvedúcich prejde na iné trate, ďalší sa stanú kontrolórmi prepravy a niektoré pracovné miesta zaniknú. „Je to citlivý krok, ale z pohľadu celej siete nevyhnutný,“ dodáva Karol Henzély, riaditeľ úseku obchodu ZSSK. Dopravca však sľubuje pomoc s hľadaním nového uplatnenia.
Ak sa rozhodneš riskovať a nastúpiš bez lístka, počítaj s pokutou 40 € pri úhrade vo vlaku, 50 € pri platbe do 24 hodín, alebo 70 € pri platbe do 14 dní či neskôr. K tomu sa vždy pripočíta aj cena bežného lístka.
ZSSK zároveň pripravuje ďalšie novinky – od septembra 2025 by mal byť dostupný elektronický preukaz v aplikácii IDeme vlakom a v budúcnosti aj systém automatického Check-in/Check-out, ktorý cestujúcim umožní označiť si cestu jedným klikom bez tradičného nákupu lístka.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: ZSSK