Vlčie sirupy začali v dielni, dnes hlásia tržby 1,5 milióna eur. Otvorene hovoria o problémoch pri podnikaní na Slovensku
- Minulý rok bol pre Vlčie sirupy prelomový
- Miroslav Telehanič, spoluzakladateľ značky, otvorene priznáva, že to už nebolo o bezhlavom raste, ale o strategickom dozrievaní

- Minulý rok bol pre Vlčie sirupy prelomový
- Miroslav Telehanič, spoluzakladateľ značky, otvorene priznáva, že to už nebolo o bezhlavom raste, ale o strategickom dozrievaní
Firma dosiahla obrat cez 1,5 milióna eur a zisk sa pohyboval okolo 75-tisíc eur. Po rokoch expanzie nastal čas na stabilizáciu, zefektívnenie procesov a posilnenie tímu.
„Nesústredili sme sa už prioritne na rast, ale aj na stabilizáciu firmy, tímu a zlepšovali sme procesy v rámci logistiky,“ vysvetľuje Telehanič. Zároveň investovali do rozšírenia výrobných priestorov a pripravili pôdu na sebestačnosť – rozšírili vlastné ovocné sady, aby čoraz viac surovín pochádzalo z ich vlastnej produkcie.
Z Vlčích hôr do Slovinska a Česka
Vlčie sirupy, ktorých názov pochádza z rodného regiónu zakladateľov, neostávajú len doma. Ich ambíciou je presadiť sa v zahraničí a rozšíriť značku za hranice Slovenska. Najnovšie sa zameriavajú na Českú republiku a Slovinsko.
„Naším cieľom je posilniť značku na trhu a zamerať sa na dva nové trhy – Českú republiku a Slovinsko,“ prezrádza Telehanič. Spolu s expanziou pripravujú aj nové príchute a produkty, ktoré rozšíria portfólio mimo segmentu sirupov. Nie je to prvýkrát, čo značka opúšťa čisto sirupový svet – už predtým sa im podarilo zaujať trhom s unikátnym nealkoholickým aperitívom Nochino.
Veľkou témou je pre nich aj efektivita. Nechcú rásť za každú cenu. „Hľadáme spôsob, ako rásť bez zbytočného zaťaženia procesov alebo ľudí,“ objasňuje filozofiu firmy. Investície preto smerujú aj do technológie a budovania značky. Vlčie sirupy sú práve teraz na rázcestí novej brandovej stratégie a podľa Telehaniča veria, že takto odštartujú druhú dekádu značky správnym smerom.
Podnikateľské prostredie je nečitateľné. Firmy sú v defenzíve
Napriek pozitívnym výsledkom a zdravému rastu, Telehanič neskresľuje realitu podnikania v našej krajine. „Prostredie je dnes nestabilné a veľmi nepredvídateľné, či už ide o legislatívu, zdaňovanie alebo správanie sa zákazníkov,“ upozorňuje.
Najväčší problém vidí v tom, že zmeny prichádzajú príliš rýchlo, bez logiky a často bez konzultácie s praxou. „Máme pocit, že podnikatelia sú skôr v defenzíve a bojujú o prežitie, než by sa mohli sústrediť na tvorbu hodnôt a inovácie,“ hovorí s dôrazom.
Zásahy štátu ako daň zo sladených nápojov, transakčná daň a celkové ochladenie trhu ich zasiahli priamo. Okrem rastúcej administratívnej záťaže strácajú čas vysvetľovaním zákonov, ktoré sú často nejednoznačne formulované. Aj napriek tomu sa snažia nájsť spôsob, ako sa na padajúcom trhu udržať.
Zákazníci sú opatrnejší
Vlčie sirupy si zakladajú na poctivých surovinách, výrobe v regióne a silnom príbehu. Aj v čase krízy sa ukazuje, že kvalita a autenticita majú svoju hodnotu – dokážu si získať dôveru zákazníkov a udržať si ich lojalitu aj napriek vyššej cene.
„Zákazníci sú dnes opatrnejší, viac zvažujú, za čo zaplatia a očakávajú kvalitu aj zážitok,“ popisuje zmeny v spotrebiteľskom správaní Telehanič. Zároveň však vidí, že ak produkt funguje a má silný príbeh, nájde si svoju cieľovú skupinu – aj keď je drahší. Záujem o slovenské produkty podľa neho rastie, no ochladenie trhu zasiahlo každú kategóriu.
V čase neistoty sa ukázalo ako rozhodujúce jedno: zjednodušenie. „Osvedčilo sa nám konečne aplikovať zjednodušovanie – v komunikácii, v portfóliu a hlavne rozhodovacích procesoch,“ hovorí Telehanič. Firma sa musela zbaviť množstva „šuplíkových projektov“, ktoré síce zneli lákavo, no zbytočne komplikovali chod firmy.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Neľutuje žiadne rozhodnutia z minulosti. Všetko podľa neho robili v najlepšej viere a schopnostiach, ktoré v danom momente mali. No práve spätný pohľad ich naučil, že menej je niekedy viac.
Odkiaľ prišli a kam smerujú
Miroslav Telehanič a Juraj Kovaľ založili značku Vlčie sirupy pred vyše desiatimi rokmi ako dvaja priatelia z detstva – barman a bývalý učiteľ. Začali v malej dielni vo Vlčích horách. Odvtedy sa značka stala fenoménom medzi poctivými nápojmi, získala prestížne ocenenie Great Taste Awards a prerazila aj za hranicami.
Portfólio sa postupne rozšírilo o kávové sirupy, ako aj o nealkoholické aperitívy pre barovú kultúru. Výroba je naďalej z veľkej časti ručná, a firma sa drží zásady zostať verná regiónu. Aj preto ich výroba ostáva zakotvená na východe Slovenska, napriek tomu, že vedenie firmy dnes sídli v Bratislave.
„Jeden z našich princípov bolo, že vždy budeme vyrábať naše produkty tam, odkiaľ pochádzame,“ pripomínajú zakladatelia. Inšpiráciu čerpali aj z rodinnej tradície – Jurajova mama a teta vybudovali v regióne najväčšieho súkromného zamestnávateľa. Aj vďaka tomuto príkladu sa rozhodli, že ich biznis bude mať nielen ekonomický, ale aj spoločenský rozmer.
Dnes sú síce väčší a skúsenejší, no jadro ostáva rovnaké. Zodpovednosť za tím, chuť inovovať a snaha prinášať poctivé slovenské produkty, ktoré obstoja doma aj v zahraničí.
„Veríme, že nová dekáda bude ešte lepšia ako tá prvá,“ uzatvára Miroslav Telehanič. A hoci trh testuje ich odolnosť, Vlčie sirupy majú jasno v tom, kam smerujú.
Férový prístup, ktorý mení celý región
Juraj Kovaľ a Miroslav Telehanič začínali v malej dielni varením prvého uhorkového sirupu. Dnes, po viac než dekáde podnikania, stoja za úspešnými značkami Vlčie sirupy a Uličské pirohy, ktoré nielenže priniesli kvalitné remeselné produkty, ale aj prácu pre desiatky ľudí v regióne. V obci Ulič budujú vlastné ovocné sady, zapájajú miestnych farmárov a dávajú príležitosti mladým, ktorí by inak možno odišli hľadať šťastie inde.
Ich záväzok voči rodnému kraju má však aj ďalší rozmer – vedome vytvárajú pracovné miesta pre ženy z marginalizovaných skupín, najmä Rómky, ktoré sa tak môžu uplatniť v dôstojných podmienkach a zmeniť svoj život. Férový a rešpektujúci prístup si všimla aj Nadácia Pontis, ktorá im v roku 2024 udelila ocenenie Via Bona za inkluzívne zamestnávanie.
„Ja ich zamestnávam, ale oni nám vyrábajú peniaze. Sme od ľudí závislí, keby sme ich nemali, nemá nám kto vyrábať. Tak ako by si oni mali vážiť, že majú prácu, my by sme si mali vážiť, že máme ich,“ hovorí Juraj Kovaľ s presvedčením, ktoré sa v tejto firme nežije len v hodnotách, ale aj v každodennom dianí.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Kávičkári.sk, Sóda O2