Volkswagen mieri do Číny: Súčasný model sa rúca, automobilka nemá iné možnosti
- Volkswagen presúva vývoj áut mimo Nemecka
- Nové centrum v Číne sa zameria najmä na elektromobily
- Automobilka reaguje na rastúcu domácu konkurenciu
- Volkswagen presúva vývoj áut mimo Nemecka
- Nové centrum v Číne sa zameria najmä na elektromobily
- Automobilka reaguje na rastúcu domácu konkurenciu
Volkswagen urobil historický krok, ktorý mení doterajšiu identitu jednej z najväčších automobiliek sveta. Po prvý raz v histórii umožní vývoj úplne nových modelov automobilov mimo Nemecka – a to priamo v Číne. Automobilka otvorila v meste Che-fej (Hefei) rozsiahle výskumné, vývojové a testovacie centrum zamerané výhradne na elektromobily.
Ide o zásadný posun v stratégii, ktorý priznáva realitu. Dôvodom je, že tradičný model výroby v Nemecku pre celý svet už jednoducho nefunguje, píše FonTech.
Volkswagen v Číne
Nové centrum umožní Volkswagenu navrhovať, testovať aj vyrábať elektromobily priamo na najväčšom automobilovom trhu planéty. Čína má aktuálne takmer 60-percentný podiel domácich značiek na vlastnom trhu, čo je dramatický nárast oproti roku 2019, keď to bolo len 35 %. Kým čínski výrobcovia ako BYD či NIO napredujú rekordným tempom, tradičné európske automobilky bojujú o každé percento predaja.
It‘s becoming increasingly clear that Volkswagen‘s „In China, for China“ is morphing more and more into „in China, for Europe“ given cost advantages of producing EVs in China and limited appetite of Chinese consumers for VW EVs. pic.twitter.com/hcwvmiDRN5
— Thorsten Benner (@thorstenbenner) November 25, 2025
Ralf Brandstätter, šéf čínskej divízie Volkswagenu, priznáva, že presun vývoja do Ázie je nevyhnutný: „Posúvame naše vývojové kapacity v Číne na vyššiu úroveň. Musíme reagovať rýchlejšie a priamo tam, kde technológie vznikajú a kde sú zákazníci.“ Hefei sa má stať aj dôležitým exportným uzlom pre vozidlá smerujúce do juhovýchodnej Ázie a na Blízky východ. Pre Volkswagen ide o strategický krok – ak chce v Číne prežiť, musí sa prispôsobiť tempu miestnej konkurencie.
Bloomberg priniesol detailné údaje o tom, čo nové centrum umožní. Investícia vo výške 2,5 miliardy eur vytvorila priestor s viac ako stovkou laboratórií na ploche pätnástich futbalových ihrísk. Pod jednu strechu sa dostali všetky kľúčové vývojové procesy – od softvéru, cez testovanie batérií, až po kompletnú validáciu vozidiel.
Volkswagen uvádza, že niektoré modely bude možné v Číne vyvíjať až o 50 % lacnejšie ako v Európe. K tomu sa pridáva aj zrýchlenie vývoja o približne 30 %, čo je v segmente elektromobilov zásadné – nové technológie zastarávajú oveľa rýchlejšie než pri tradičných spaľovacích autách.
Hlavným cieľom je dobehnúť lokálnych výrobcov, ktorí dominujú v oblastiach ako autonómne riadenie, softvér či efektívnosť batérií. Volkswagen preto už predtým uzavrel partnerstvá s čínskym Xpengom a americkým Rivianom, ktoré mu majú pomôcť zrýchliť digitálny vývoj.
Nemecký model sa rúca
Generálny riaditeľ Oliver Blume už na autosalóne v Mníchove varoval, že doterajší model výroby v Nemecku s následným exportom do celého sveta prestáva byť životaschopný. Dôvody sú jasné:
- vysoké náklady v Európe,
- rýchlosť vývoja v Číne,
- slabnúci dopyt po elektromobiloch v EÚ,
- americké clá, ktoré zvyšujú náklady európskych výrobcov.
„Výroba väčšiny automobilov v Nemecku pred ich exportom do celého sveta už nefunguje,“ priznal Blume. Volkswagen je pod obrovským tlakom – jeho predaje v Číne klesajú, zatiaľ čo domáci hráči znižujú ceny a inovujú tempom, ktoré európske automobilky nedokážu kopírovať. Navyše trh v Európe stagnuje a na americký trh dopadla vlna protekcionizmu.
Volkswagen už nemal na výber
Analytici sa zhodujú: Volkswagen týmto krokom priznal, že ak chce v Číne prežiť, musí hrať podľa pravidiel čínskeho trhu. Nové centrum v Hefei nie je len investíciou – je to symbolická kapitulácia tradičného modelu výroby a zároveň začiatok novej éry, v ktorej bude vývoj áut prebiehať tam, kde sa o ich úspechu rozhoduje.
Pre Volkswagen ide o riskantnú, ale nevyhnutnú transformáciu. Pre priemysel v Európe je to však znepokojivý signál: náklady aj tempo inovácií posúvajú ťažisko vývoja stále bližšie k Ázii – a Európa, ak nechce zostať na okraji, bude musieť zásadne prehodnotiť svoj prístup.
Čítaj viac z kategórie: Ekonomika
Zdroje: FonTech, Bloomberg