Volkswagen mieri do Číny: Súčasný model sa rúca, automobilka nemá iné možnosti

  • Volkswagen presúva vývoj áut mimo Nemecka
  • Nové centrum v Číne sa zameria najmä na elektromobily
  • Automobilka reaguje na rastúcu domácu konkurenciu
Volkswagen smeruje do Číny
  • Volkswagen presúva vývoj áut mimo Nemecka
  • Nové centrum v Číne sa zameria najmä na elektromobily
  • Automobilka reaguje na rastúcu domácu konkurenciu
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Volkswagen urobil historický krok, ktorý mení doterajšiu identitu jednej z najväčších automobiliek sveta. Po prvý raz v histórii umožní vývoj úplne nových modelov automobilov mimo Nemecka – a to priamo v Číne. Automobilka otvorila v meste Che-fej (Hefei) rozsiahle výskumné, vývojové a testovacie centrum zamerané výhradne na elektromobily.

Ide o zásadný posun v stratégii, ktorý priznáva realitu. Dôvodom je, že tradičný model výroby v Nemecku pre celý svet už jednoducho nefunguje, píše FonTech

Volkswagen v Číne

Nové centrum umožní Volkswagenu navrhovať, testovať aj vyrábať elektromobily priamo na najväčšom automobilovom trhu planéty. Čína má aktuálne takmer 60-percentný podiel domácich značiek na vlastnom trhu, čo je dramatický nárast oproti roku 2019, keď to bolo len 35 %. Kým čínski výrobcovia ako BYD či NIO napredujú rekordným tempom, tradičné európske automobilky bojujú o každé percento predaja.

Ralf Brandstätter, šéf čínskej divízie Volkswagenu, priznáva, že presun vývoja do Ázie je nevyhnutný: „Posúvame naše vývojové kapacity v Číne na vyššiu úroveň. Musíme reagovať rýchlejšie a priamo tam, kde technológie vznikajú a kde sú zákazníci.“ Hefei sa má stať aj dôležitým exportným uzlom pre vozidlá smerujúce do juhovýchodnej Ázie a na Blízky východ. Pre Volkswagen ide o strategický krok – ak chce v Číne prežiť, musí sa prispôsobiť tempu miestnej konkurencie.

Bloomberg priniesol detailné údaje o tom, čo nové centrum umožní. Investícia vo výške 2,5 miliardy eur vytvorila priestor s viac ako stovkou laboratórií na ploche pätnástich futbalových ihrísk. Pod jednu strechu sa dostali všetky kľúčové vývojové procesy – od softvéru, cez testovanie batérií, až po kompletnú validáciu vozidiel.

Ako hodnotíš kroky Volkswagenu?

Volkswagen uvádza, že niektoré modely bude možné v Číne vyvíjať až o 50 % lacnejšie ako v Európe. K tomu sa pridáva aj zrýchlenie vývoja o približne 30 %, čo je v segmente elektromobilov zásadné – nové technológie zastarávajú oveľa rýchlejšie než pri tradičných spaľovacích autách.

Hlavným cieľom je dobehnúť lokálnych výrobcov, ktorí dominujú v oblastiach ako autonómne riadenie, softvér či efektívnosť batérií. Volkswagen preto už predtým uzavrel partnerstvá s čínskym Xpengom a americkým Rivianom, ktoré mu majú pomôcť zrýchliť digitálny vývoj.

Nemecký model sa rúca

Generálny riaditeľ Oliver Blume už na autosalóne v Mníchove varoval, že doterajší model výroby v Nemecku s následným exportom do celého sveta prestáva byť životaschopný. Dôvody sú jasné:

  • vysoké náklady v Európe,
  • rýchlosť vývoja v Číne,
  • slabnúci dopyt po elektromobiloch v EÚ,
  • americké clá, ktoré zvyšujú náklady európskych výrobcov.

„Výroba väčšiny automobilov v Nemecku pred ich exportom do celého sveta už nefunguje,“ priznal Blume. Volkswagen je pod obrovským tlakom – jeho predaje v Číne klesajú, zatiaľ čo domáci hráči znižujú ceny a inovujú tempom, ktoré európske automobilky nedokážu kopírovať. Navyše trh v Európe stagnuje a na americký trh dopadla vlna protekcionizmu.

Volkswagen už nemal na výber

Analytici sa zhodujú: Volkswagen týmto krokom priznal, že ak chce v Číne prežiť, musí hrať podľa pravidiel čínskeho trhu. Nové centrum v Hefei nie je len investíciou – je to symbolická kapitulácia tradičného modelu výroby a zároveň začiatok novej éry, v ktorej bude vývoj áut prebiehať tam, kde sa o ich úspechu rozhoduje.

Pre Volkswagen ide o riskantnú, ale nevyhnutnú transformáciu. Pre priemysel v Európe je to však znepokojivý signál: náklady aj tempo inovácií posúvajú ťažisko vývoja stále bližšie k Ázii – a Európa, ak nechce zostať na okraji, bude musieť zásadne prehodnotiť svoj prístup.

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroje: FonTech, Bloomberg

Najnovšie videá

Trendové videá