Volkswagen môžu žalovať všetky európske krajiny. Spoločnosť do áut inštalovala nelegálny softvér

  • Súdny dvor Európskej únie dnes vydal rozhodnutie, ktoré potešilo poškodených majiteľov áut značky Volkswagen po celom svete
  • Nemecká spoločnosť totiž opäť inštalovala nelegálne softvéri do áut, ktoré tak rástli na cene
  • Pokiaľ si sám majiteľom takéhoto auta, môžeš nemeckú spoločnosť žalovať
volkswagen
Unsplash/Martin Katler/ Julian Hochgesang
  • Súdny dvor Európskej únie dnes vydal rozhodnutie, ktoré potešilo poškodených majiteľov áut značky Volkswagen po celom svete
  • Nemecká spoločnosť totiž opäť inštalovala nelegálne softvéri do áut, ktoré tak rástli na cene
  • Pokiaľ si sám majiteľom takéhoto auta, môžeš nemeckú spoločnosť žalovať

Súdny dvor Európskej únie dnes rozhodol o tom, že majitelia áut značky Volkswagen môžu žalovať výrobcu. Týka sa to áut, ktoré v sebe majú nainštalovaný softvér slúžiaci k manipulácii s emisiami, informovala ČTK. Dnešný rozsudok by pre nemeckého výrobcu áut mohol znamenať poriadne peripetie so žalobami.

Volkswagen spochybňoval spôsobilosť rakúskych súdov

Podnet na prešetrenie veci prišiel k Súdnemu dvoru z Rakúska. Ako uvádza súdny dvor v rozsudku, rakúsky súd dostal žalobu od rakúskeho združenia spotrebiteľov VKI, ktoré zastupuje 574 majiteľov áut. Títo majitelia tvrdia, že v aute majú nainštalovaný nelegálny softvér.

Rakúskych predstaviteľov zaujímalo, či majú rakúske súdy dosah aj na tento prípad, ktorého hlavným aktérom je spoločnosť sídliaca v Nemecku. Volkswagen dlho spochybňoval spôsobilosť rakúskych súdov. Podľa nariadenia by súdny proces mal prebiehať na území krajiny, kde došlo k porušeniu zákona.

Pokiaľ ale dôjde k incidentu, ktorý sa týka zodpovednosti za škodu, je možné začať právne konanie na mieste, kde sa škoda prejavila.

volkswagen
zdroj: Unsplash/Cesar Salazar

Žalobu môžu podať všetky členské štáty

V tomto špecifickom prípade sa škoda prejavila až po kúpe áut. V rozsudku súdneho dvora sa ďalej uvádza, že zákazníci, ktorí mali záujem o vozidlá značky Volkswagen, okrem toho priplácali nemalé peniaze. Keby v autách nebol nainštalovaný softvér, ceny áut by boli podstatne nižšie.

Na základe týchto okolností dnes súd rozhodol o tom, že spoločnosť Volkswagen nemusí byť žalovaná iba v Nemecku, ale kdekoľvek v európskom štáte. „So spotrebiteľmi sa nesmie zaobchádzať rozdielne podľa ich štátnej príslušnosti,“ uviedol vo vyhlásení rakúsky minister ochrany spotrebiteľov Rudolf Anschober. Podľa jeho slov dnešné rozhodnutie súdu potešilo mnohých poškodených Rakúšanov.  

Pre Volkswagen to môže byť začiatok súdnych peripetií. „Súdny dvor navyše poznamenal, že výrobca automobilov sídliaci v členskom štáte, ktorý sa dopúšťa nedovolených manipulácií s vozidlami predávanými v iných členských štátoch, môže rozumne očakávať, že bude žalovaný na súdoch týchto štátov,“ odkazuje súdny dvor v rozsudku. 

Rovnaký scenár sme zažili pred piatimi rokmi

Ani zďaleka pritom nejde o prvú kauzu, ktorá súvisí s touto známou nemeckou spoločnosťou. V roku 2015 v Amerike spoločnosť povolila používanie nelegálneho softvéru v dieselových autách, ktorý umožňoval manipuláciu s emisiami. Výsledkom bola nižšia produkcia emisií pri emisných kontrolách áut, čo bol, samozrejme, podvod.

O rok neskôr, v 2016, musel Volkswagen vyplatiť odškodné nielen majiteľom áut, ale aj jednotlivým americkým štátom a regulačným orgánom pre otázky životného prostredia. Spoločnosť ponúkla 25 miliárd amerických dolárov.

Zdroje: ČTK, Reuters, BBC, Súdny dvor Európskej únie

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá