Volvo v závode pri Košiciach nebude vyrábať automobily Volvo. Do hry vstúpila iná značka
- Volvo pripravuje svoju prevádzku vo Valalikoch na východe krajiny od roku 2023
- Teraz už je jasné, že nebude produkovať svoje modely, ale Polestar 7
- Volvo pripravuje svoju prevádzku vo Valalikoch na východe krajiny od roku 2023
- Teraz už je jasné, že nebude produkovať svoje modely, ale Polestar 7
Volvo Cars sa rozhodlo začať výrobu modelu Polestar 7 v závode v Košiciach. To je dôležitým krokom nielen pre automobilku, ale aj pre slovenský automobilový priemysel. Nejde o model tejto automobilky a výroba by sa mala realizovať na základe memoranda o porozumení. Je uzatvorené medzi dvoma spoločnosťami, uvádza v správe samotný investor.
Tento krok je ďalšou súčasťou dlhodobých plánov značky Polestar expandovať a prispôsobiť výrobu elektromobilov, pričom táto investícia má ďalekosiahly vplyv na trhy v Európe, ale aj v Ázii. Pre Slovensko to znamená, že fabrika bude produkovať, aj keď iný automobil, ako sa odborníci domnievali.
Spolupráca s čínskymi partnermi a dôsledky na clá
Súčasťou tohto strategického rozhodnutia je aj fakt, že švédska spoločnosť Polestar sa týmto spôsobom vyhne vysokým clám, ktoré by inak museli platiť pri dovoze áut zo zahraničia. Najmä z Číny. V prípade Valalík totiž pôjde o prvú európsku produkciu. Tento krok je významným strategickým rozhodnutím, pretože umožní automobilke vyrábať v Košiciach modely, ktoré budú určené na export. A to bez zbytočného zaťaženia vysokými clami, ktoré by inak narazili na prípadné dovozové tarify. Volvo týmto spôsobom pomôže spoločnosti Polestar.
$PSNY – Polestar Automotive
?European production of Polestar 7 confirmed in Kosice, Slovakia
?Polestar selects Volvo Cars as development and manufacturing partner for Polestar 7
?Access to the latest technologies, in a cost-efficient manner
?Polestar 7 planned to launch in… pic.twitter.com/JG9Oo6vQXj— John Zidar (@JohnZidar) July 5, 2025
Výroba Polestar 7 v Košiciach bude mať značný vplyv aj na slovenský trh. Prvotne to bude znamenať nárast pracovných miest, keďže Volvo sa chystá spustiť svoje výrobné kapacity pri Košiciach. Okrem priamych pracovných miest bude tento krok pravdepodobne mať aj pozitívny vplyv na dodávateľské reťazce a partnerské firmy, ktoré budú so závodom spolupracovať.
Slovensko, ktoré je už dlhodobo považované za automobilovú veľmoc v Európe, týmto krokom opäť posilní svoju pozíciu na medzinárodnom trhu automobilovej výroby. Košice sa stávajú významným centrom pre elektromobilitu a môžu sa tak zaradiť k technologicky vyspelým lokalitám v rámci Európy. Volvo dostane východ Slovenska na mapu producentov elektromobilov.
Håkan Samuelsson, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Volvo Cars, o tomto zámere uvádza: „Naša spolupráca so spoločnosťou Polestar na vývoji a výrobe modelu Polestar 7 podčiarkuje, ako spoločnosti Volvo Cars a Polestar naďalej využívajú synergie na efektívne dodávanie vynikajúcich vozidiel vyrobených pre naše špecifické segmenty zákazníkov.“
Volvo a budúcnosť
Výroba modelu Polestar 7 v Košiciach je aj jasným signálom pre celý automobilový priemysel o rastúcej dôležitosti elektromobility. To súvisí so zameraním na výrobu ekologických vozidiel. Polestar 7 sa radí do segmentu elektromobilov, ktoré sa stávajú čoraz dôležitejším pilierom automobilového trhu. Tento trend bude mať v nasledujúcich rokoch stále väčší vplyv na rozhodovania výrobcov, ktorí musia reagovať na prísnejšie environmentálne normy a očakávania spotrebiteľov v oblasti znižovania emisií CO2. A to vrátane Volva.
Volvo a Polestar
Volvo a Polestar spolupracovali už od roku 2002, keď Polestar pôvodne pôsobil ako úpravca vozidiel Volvo. V roku 2015 vytvorili spoločný podnik, v ktorom Volvo vlastnilo väčšinový podiel, zatiaľ čo Polestar sa špecializoval na výkonové vylepšenia. Následne v roku 2017 Volvo rozhodlo o transformácii spoločnosti Polestar na samostatnú značku zameranú na elektromobily, pričom Volvo si v nej zachovalo menšinový podiel. Polestar sa neskôr osamostatnil a začal samostatnú výrobu elektromobilov. V súčasnosti Volvo rozhodlo, že už nebude ďalej financovať Polestar, čo vychádza z jeho zamerania na vlastné elektromobilové línie. Obe automobilky sú dnes prepojené cez ich spoločného vlastníka, ktorým je čínska spoločnosť Geely.
Volvo Cars are pioneers of the safest, most intelligent technology solutions in mobility and everyday life to protect what is important to people. Find out more here: https://t.co/JLjpt896Xe pic.twitter.com/zc96H5XbXN
— Portland Volvo Cars (@PortlandVolvo) May 1, 2025
Pre Volvo a jeho materskú spoločnosť Geely, ktorá je čínskym konglomerátom, je tento krok logickým pokračovaním ich stratégie zameranej na zefektívňovanie výroby. Automobilka takisto zvyšuje podiel elektromobilov v celkových predajoch. Volvu sa podarilo vyvinúť silné technologické základy pre elektromobily, čo využije aj pri spolupráci so spoločnosťou Polestar. Výroba v Košiciach umožní nielen vyrábať kvalitné vozidlá pre európsky trh, ale aj predpoklad ďalšieho rastu na ázijských trhoch.
Fabrika pri Košiciach sa tak stáva kľúčovým hráčom v rámci globálnej stratégie Volvo a jej ambícií v oblasti elektromobility. Tento krok zlepší výrobnú kapacitu a strategicky prispeje k expanzii na európskom trhu. Aj to je kľúčové pre celkový rast a úspech automobilky v nasledujúcich rokoch. Pre Slovensko to znamená nielen posilnenie automobilového sektora, ale aj rast technologického a inovačného potenciálu v regióne.
Čítaj viac z kategórie: Ekonomika
Zdroje: Volvo, Polestar, Hospodárske noviny