Všetky elektromobily aj na Slovensku budú musieť už čoskoro povinne vydávať zvukové signály

  • Podľa nového nariadenia EÚ budú musieť všetky vozidlá s alternatívnym pohonom vydávať zvuk
  • Toto nariadenie vstúpi do platnosti už 1. júla
zdroj: wikipedia.org-Mariordo,Cereus
  • Podľa nového nariadenia EÚ budú musieť všetky vozidlá s alternatívnym pohonom vydávať zvuk
  • Toto nariadenie vstúpi do platnosti už 1. júla

V uplynulých rokoch sme svedkami masívneho vývoja a inovácií vozidiel s alternatívnym pohonom. Predpokladá sa, že do roku 2020 sa na celom svete predá viac ako 4,5 milióna automobilov s takzvaným čistým pohonom. Informuje o tom Governmenteuropa.eu.

Tieto vozidlá poskytujú oproti ich náprotivkom – autám so spaľovacím motorom – množstvo výhod. To, čo sa nám na jednej strane môže javiť ako veľký benefit však môže v bežnej praxi narobiť aj pomerne veľké problémy. Mnohí si na e-autách pochvaľujú ich tichú prevádzku, nakoľko mnohé z nich vydávajú len minimum zvuku.

Tento fakt však predstavuje nebezpečenstvo najmä pre neostražitých chodcov, ale aj cyklistov. Boli realizované výskumy, ktoré dokázali, že u chodcov je o 40 % väčšia pravdepodobnosť, že budú zasiahnutí autom na elektrický pohon, než autom na benzín či naftu.

zdroj: wikipedia.org-Vauxford

Európska únia preto prichádza s novým nariadením, podľa ktorého budú musieť všetky vozidlá s elektrickým pohonom vydávať varovné signály, a teda budú musieť byť vybavené špeciálnym akustickým systémom. Píše o tom Newatlas.com.

Podľa EÚ musí byť tento systém funkčný do rýchlosti až 20 km/h a vydávať zvuky o hodnote aspoň  56 dB. Ide o hodnotu, ktorú možno prirovnať k zvuku, ktorý vydáva elektrická zubná kefka.

zdroj: unsplash.com

Podľa nového európskeho zákona by nemal byť zvuk, ktorý budú vydávať elektromobily, vyšší než 75 decibelov. Ide o hodnotu, ktorú vytvára bežný automobil na konvenčný pohon. Nové bezpečnostné systémy AVAS preto zrejme neochránia chodcov, ktorí majú v ušiach slúchadlá. Mali by však špeciálne pomôcť znevýhodneným skupinám chodcov ako sú napríklad nevidiaci.

Zvuk musí spĺňať aj niekoľko parametrov. Musí ísť o nepretržitý zvuk a má byť z neho jasný úmysel vodiča pri jazde. Dá sa tak predpokladať, že akustika sa bude meniť podľa zrýchlenia a spomalenia vozidla. Toto nariadenie začne platiť už od 1. júla.

Novinka samozrejme zasiahne aj samotných výrobcov elektromobilov. Každý z nich však k nariadeniu pristupuje rôzne. V prípade elektrického modelu Jaguar I-Pace sa môžeme stretnúť s automatickým zvukovým systémom, ktorý funguje do rýchlosti 20 km/h a v automobile je zabudovaný už od výroby. V prípade iných značiek sa o splnenie nariadenia starajú výrobcovia audio systému. V takýchto prípadoch je výhodou, že je možné ho konfigurovať podľa požiadaviek.

zdroj: newatlas.com, governmenteuropa.eu

Najnovšie video