Všetky osobné vlaky v Holandsku od januára jazdia na veternú energiu

  • Holandská železničná spoločnosť NS oznámila, že od 1.1.2017 jazdia všetky vlaky v Holandsku na elektrickú energiu 100%-ne vyrobenú z vetra a vstupujú tak do novej éry ekologickej dopravy. Zástancovia obnoviteľných zdrojov energie dúfajú, že tento úspešne zvládnutý projekt inšpiruje v krátkom čase aj ostatné krajiny po celom svete, ktoré prevádzkujú vysokorýchlostné vlaky.
collageVLAK
  • Holandská železničná spoločnosť NS oznámila, že od 1.1.2017 jazdia všetky vlaky v Holandsku na elektrickú energiu 100%-ne vyrobenú z vetra a vstupujú tak do novej éry ekologickej dopravy. Zástancovia obnoviteľných zdrojov energie dúfajú, že tento úspešne zvládnutý projekt inšpiruje v krátkom čase aj ostatné krajiny po celom svete, ktoré prevádzkujú vysokorýchlostné vlaky.

Krajina tulipánov, syrov, drevákov a najmä veterných mlynov opäť raz potvrdila svoju výnimočnosť.

V roku 2015 holandská vláda vyhlásila ambiciózny cieľ: Všetky elektrické vlaky budú do roku 2018 poháňané energiou vyrobenou z vetra. No už v polovici roka 2016 priniesli správu, že cieľ je naplnený na 75% a čaká ho posledná etapa. Nikto však nečakal, že sa stanovený cieľ podarí dosiahnuť o rok skôr ako bolo plánované.

Jeden z najväčších železničných dopravcov, ktorý je známy pod skratkou NS, uzavrel partnerstvo s energetickou spoločnosťou Eneco, aby spolu zabezpečili energiu z obnoviteľných zdrojov pre vlaky, ktoré denne prepravia 600 000 cestujúcich.

Elektrické vlaky, ktoré prevádzkuje NS spotrebujú okolo 1,2 miliardy kWh ročne, čo môžeme prirovnať k celkovej spotrebe energie obyvateľov mesta Amsterdam. Aj keď sa železničná doprava považuje za najekologickejšiu dopravu vôbec, veľmi záleží aj od “zdroja” energie a to, akou formou sa dostane na miesto využitia.

16 Aug 2010, Amsterdam, Netherlands --- Canal at night in Amsterdam --- Image by © Jean-Pierre Lescourret/Corbis

zdroj foto: awesomefoundation.org

Možno ťa prekvapí informácia, že veterná energia je vlastne forma slnečnej energie. Vzniká nerovnomerným žiarením Slnka na zemský povrch a pri jeho nasledovnom stúpaní dochádza k prúdeniu vzduchu. Slnko vyžaruje k nám energiu, ktorá sa rovná 100 bilónov kWh. Áno, čítaš správne. Číslom 100 000 000 000 000 kWh. Z tejto hodnoty sa mení 1 až 2 % na veternú energiu. Je to aj tak 50 až 100-krát viac ako energia, ktorú premenia všetky rastliny na Zemi na živú biomasu. Vietor tak patrí k nevyčerpateľným zdrojom energie a jeho výhod je veľmi veľa. No v súvislosti s ekonomikou krajín spomeňme, že budovanie veterných elektrární nie je časovo náročné, trvá maximálne 12 mesiacov. Neprodukuje žiadny oxid uhličitý, a tak nezanecháva po sebe žiadne nebezpečie pre ďalšie generácie, no najmä pri svojej prevádzke nespotrebuje veľké množstvo životodarnej tekutiny – vody, ako je to pri iných typoch elektrární.

4KeAxqr

zdroj foto: reddit.com

Zmena pri vlakoch v Holandsku na výlučne obnoviteľný zdroj energie je tak nielen revolúciou vo svete dopravy, ale aj výrazne zmenší celkovú uhlíkovú stopu krajiny. Tá má už aj tak klesajúci trend vďaka investíciám do projektov obnoviteľnej energie. Energia, ktorá poháňa holandské vlaky pochádza z veterných fariem v Holandsku, Belgicku a Fínsku. Mnohé z nich boli postavené len nedávno. Nakoľko boli tieto farmy vystavané skôr, umožnilo to dokončiť aj celý projekt zelených vlakov v Holandsku.

zdroj: inhabitat.com, zdroj prezentačného obrázku: dailymail.co.uk/finnmoller.dk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK