Vyrobila foťák z recyklovateľných materiálov. O Nikoletu sa vďaka tomu zaujíma aj odborná verejnosť

  • Nikoleta vytvorila v 3D tlačiarni retro foťák z recyklovateľných materiálov
  • Napriek tomu že ide o „hipsterský" foťák, záujem má najmä odborná verejnosť
  • Spolu s Nadáciou Tatra banky ti prinášame príbeh ďalšej inšpiratívnej Slovenky
zdroj: Nikoleta Györe Čeligová
  • Nikoleta vytvorila v 3D tlačiarni retro foťák z recyklovateľných materiálov
  • Napriek tomu že ide o „hipsterský" foťák, záujem má najmä odborná verejnosť
  • Spolu s Nadáciou Tatra banky ti prinášame príbeh ďalšej inšpiratívnej Slovenky

V súčasnosti žiješ v Čechách, máš tam lepšie podmienky pre tvorbu ako na Slovensku?

Život v Prahe som si nevybrala cielene. Prišla som sem v závere môjho magisterského štúdia. A tak nejako som tu zostala. Je pravda, že som sa v tvorbe viac uvoľnila a začala skúšať nové spôsoby ako zrealizovať vlastné projekty. Mesto je plné života a kultúry.

Myslím, že ak by som žila na Slovensku, moje podmienky pre tvorbu by boli podobné. Tvorím z domu v 3D programoch a mám doma k dispozícii 3D tlačiareň. Paradoxne, zo Slovenska klientov stále pribúda. Myslím, že jediný rozdiel, ktorý som tu pocítila, je vo výrobe produktov. V Čechách výroba vychádza lacnejšie ako na Slovensku.

Majú podľa teba Slováci dostatočné umelecké cítenie/kreativitu na podobný produkt ako Nikolajka?

Nemyslím si, že by mali ľudia na Slovensku nejaký deficit kreativity či cítenia. Skôr sa mi sami priznajú k svojej lenivosti nafotiť film a potom ho dať vyvolať a, nedajbože, čakať hodinu vo fotolabe na výsledok. Camera obscura je o radosti z procesu fotografovania a pre ľudí, ktorí majú radi prekvapenia, v tomto prípade zo zaujímavého výsledku, v podobe fotografie.

Koľko kusov sa ti podarilo predať? Aký je v súčasnosti dopyt?

Na fotoaparát Nikolajka mám veľmi pozitívny ohlas. Prekvapilo ma, že o produkt prejavilo záujem veľa rodičov a detí. Čakala som, že to bude skôr hipsterská záležitosť vo vekovej kategórii od 20 do 35 rokov. Taktiež sa teším, že o produkt prejavila záujem odborná verejnosť, keďže som pozývaná na rôzne predajné a dizajnérske akcie. Tam sa fotoaparáty najviac predávajú. Asi je tomu tak aj preto, lebo im vysvetlím princíp camery obscury a ukážem, akou technológiou a z čoho je fotoaparát vyrobený a taktiež vidia reálne fotografie z Nikolajky. Okolo stánku je vždy veľa ľudí, ktorí so záujmom počúvajú a pýtajú sa rôzne otázky. Sami sa pre fotoaparát nadchnú.  Po takýchto akciách vždy zachrípnem alebo stratím hlas, no stojí to za to.

Ako dlho trvá výroba jedného modelu?

Fotoaparát sa skladá zo šiestich 3D tlačených komponentov. To je približne okolo 14 hodín výroby aj s lepením, keďže celý fotoaparát funguje na báze magnetov, aby bol užívateľsky čo najjednoduchší.

V minulom roku ťa podporila Nadácia Tatra banky, na čo si využila grant Viac dizajnu?

Grant Viac dizajnu som použila na kúpu 3D tlačiarne, čo bolo nevyhnutné. Pri prototypovaní sme vyrobili niekoľko verzií fotoaparátov a súčiastok. Niekedy boli rozdiely len v milimetroch, takže by nebolo časovo ani finančne efektívne tlačiť produkt v spolupráci s inou firmou na ich 3D tlačiarňach. V minulosti som už grant dostala na hmatové pexeso Memonik, ktoré môžu hrať spolu vidiaci a nevidiaci ľudia. Hra Memonik bola ocenená na Slovensku národnou cenou a v Čechách cenou Design talent. V mojej tvorbe ma tento grantový program profesne veľmi posunul. Myslím si, že je to super, že takáto podpora zo strany Tatra banky vznikla. Donedávna to bola asi jediná grantová výzva v oblasti designu. Na Slovensku fungujú grantové výzvy skôr na voľné umenie.

Kde sa zrodila inšpirácia pre Nikolajku?

V čase, keď sme začali s mojím manželom len randiť, tak mi vyrobil cameru obscuru zo zápalkovej škatuľky. Samozrejme, že ma to očarilo a začala som premýšľať nad tým že by som tento najstarší princíp fotografie chcela spopularizovať a spojiť s novodobou hi-tech technológiou 3D tlače.

K realizácii ma trošku vyprovokovala dnešná „doba instagramová“. Snažím sa apelovať na to, aby užívateľ vymenil rýchle cvakanie (častokrát) prázdneho obsahu za uvážlivé fotenie, napríklad Nikolajkou, ktoré sa nevylučuje s prezentovaním na sociálnych sieťach.

Čo považuješ za najväčšiu prekážku pri umeleckej tvorbe na Slovensku? A naopak, najväčšiu výhodu?

Vidím veľký potenciál v prepájaní firiem a dizajnérov. Na Slovensku vidím v tejto oblasti rezervy, ľudia či firmy pri tvorbe nového produktu či interiéru nie sú navyknutí prizvať na spoluprácu dizajnéra. V ľuďoch pretrváva predstava, že dizajn je drahý a z toho dôvodu sa ani nepokúsia dizajnéra osloviť. Dizajnér im paradoxne môže ušetriť peniaze a zvýšiť predajnosť produktov alebo v interiérovom dizajne zvýšiť kvalitu života. Za výhodu považujem to, že naopak, spotrebitelia na Slovensku začínajú kupovať a podporovať lokálny dizajn a výrobcov.

V súčasnosti máš pod sebou množstvo projektov, tvoríš pocitovo, alebo sleduješ trendy vo svete?

Snažím sa zákazníkom poskytnúť pridanú hodnotu, nielen splniť zadanie. Častokrát mám diametrálne rozdielne zadania, takže si dôkladne preštudujem, čo sa na trhu nachádza. Trendy samozrejme sledujem, nevidím na tom nič zlé. V rámci interiéru zákazník často trend vyžaduje. Je na mne, ako dizajnérke, to spracovať nadčasovo.

Teraz som začala vytvárať a predávať šperky z 3D tlače, veľmi ma to baví a zdá sa, že aj ľudí okolo mňa, ktorí ich nosia. Sú trošku extravagantné a možno sa aj nejakým trendom vymykajú. Je to napríklad kolekcia šperkov Czechoslovakia, ktorá je vytvorená na 100. výročie Československa či kolekcia Botanika, čo sú živé šperky z islandského machu kombinované s 3D tlačou v podobe náušníc a brošní, o ktoré sa treba starať len minimálne.

Vyhrala si množstvo dizajnových ocenení, pomáhajú v poznateľnosti tvojej značky?

Tvorím pod značkou Nikoleta Design, ale mám pocit že každý produkt, ktorý vytvorím ide sám za seba, väčšinou má vlastný názov a je to zakaždým niečo iné a nové. Ľudia ma môžu poznať cez konkrétne produkty, ale asi sa nevyznačujem jedným rukopisom, ako to býva v iných odvetviach umenia. Mám rada rôznorodosť a rada sa púšťam do nových výziev.

Ocenenia určite pomohli pri medializovaní mojej tvorby a osoby. Práce je možno viac, ale zároveň klienti na mňa kladú väčšie očakávania.  Takže, zaspať na vavrínoch sa rozhodne nechystám.

Pracuješ iba na objednávku? Dá sa takýmto spôsobom v našej krajine uživiť?

Zo začiatku, hneď po škole, som reštaurovala, aby sme vykryli mesačné výdavky. Freelance je asi najzložitejšia cesta k finančnej istote. Je to dlhodobý proces systematickej práce. Momentálne som na materskej dovolenke, ale som dizajnérsky aktívna. Asi by som nedokázala nepracovať a zároveň by som nechcela riskovať, že by som sa odstavila. Dostávam zákazky zo Slovenska aj z Čiech, takže som si rozšírila pole pôsobnosti, čo nie je na škodu. Vytváram vlastné produkty a kombinujem to so zákazkami od klientov.

 

Najnovšie video