Vyštudovala prestížnu školu v New Yorku a stala sa úspešnou právničkou. Zlákal ju však vlastný biznis

  • Andrea Novosedlíková z Redcoco je prvou Slovenkou, ktorá vyštudovala prestížny Fordham law School v New Yorku
  • Úspešná právnička roky pracovala v korporácii a pred posledným povýšením sa rozhodla ísť vlastnou cestou
  • Zdravá výživa, ale aj neznáme vody podnikania ju zlákali natoľko, že sa rozhodla oživiť európsky trh kvalitnými produktami z kokosu
Michal Zajaček
  • Andrea Novosedlíková z Redcoco je prvou Slovenkou, ktorá vyštudovala prestížny Fordham law School v New Yorku
  • Úspešná právnička roky pracovala v korporácii a pred posledným povýšením sa rozhodla ísť vlastnou cestou
  • Zdravá výživa, ale aj neznáme vody podnikania ju zlákali natoľko, že sa rozhodla oživiť európsky trh kvalitnými produktami z kokosu

Prečo je kokos úžasným plodom?

Hovorí sa, že kokos je „dar z nebies“ – je zdravý, chutný a veľmi prospešný. Kokosová voda je svojím zložením najbližšia k ľudskej krvnej plazme. Keď počas vietnamskej vojny nemali dostatok krvnej plazmy, podávali kokosovú vodu vojakom priamo do žily. Aj malým deťom v niektorých oblastiach dávajú kokosovú vodu, keď matka nemá dostatok mlieka.

Aké látky teda obsahuje voda z kokosu?

Kokosová voda má vysoký obsah minerálov ako je horčík, fosfor, draslík, vápnik, sodík; tiež obsahuje vitamín C, vlákninu. A, samozrejme, dobré tuky.

Aké bolo vaše „zoznámenie sa“ s kokosovou vodou?

Vždy som veľa cestovala či už služobne alebo súkromne a na takzvaný jetlag a dehydratáciu je vynikajúca kokosová voda z čerstvých kokosov. Začala som sa o ňu viac zaujímať a zistila som, že keď ju pijem z tetrapakových balení, vždy chutí inak, niekedy až zvláštne. Dozvedela som sa, že v každej krajine rastú iné druhy kokosových paliem a aj voda v každom čerstvom kokose má inú chuť. Brazílske a thajské kokosy sú zvonku zelené, malajské sú zas dožlta, na Srí Lanke či Bali sú úplne žlté a pod. Okrem rôzneho výzoru, majú aj inú chuť, farbu tekutiny a názvy: napríklad kokosy na Srí Lanke sa volajú King coconuts. V Thajsku sú to kokosy Nam Hom, ktoré sú výrazne zelené. Sú vzácne, pretože ich nie je veľa, rastú iba v takzvanom „thajskom trojuholníku“. Naša organická voda je z Vietnamu, z provincie Ben Tre, ktorá je známa ako „hlavné mesto kokosov“ vo Vietname. Mladé kokosy z tejto provincie sú tiež dokonale zelené, plné čírej kokosovej vody, ktorá je  plná živín a vitamínov. Chutia fantasticky.

zdroj: Michal Zajaček

Je veľkým šťastím, keď človek pracuje s tým, čo miluje a u vás to tak očividne je…

Doslova žijeme kokosovou vodou – kamkoľvek cestujeme, všade si ju kupujeme. Nápad vyrábať a dovážať ju vznikol asi pred dvomi rokmi, keď ešte kokosová voda na Slovensku nebola tak známa ako dnes. Poznali sme ju zo Spojených štátov a Británie, kde bola veľmi populárna. Tam sme ochutnali pár značiek,  ktoré spracovávajú brazílske kokosy. Neskôr sme ochutnali iné a zistili sme, že chutia inak a že používajú kokosy z rôznych krajin. Tak sme začali ochutnávať a testovať a máme asi 100 obalov rozdelených do skupín: „palec hore“ a „palec dole“.

Takto teda vzniklo „REDCOCO“?

Áno. REDCOCO je naša značka – nápad, logo, dizajn aj výrobky boli vymyslené na Slovensku. Nasledovalo zadanie výrobcovi v zahraničí, ktorý pre nás produkty vyrába. Kokosová voda je z Vietnamu, čipsy z Thajska, ďalšie výrobky sú z rôznych krajín, ako napríklad Srí Lanka, Malajzia či Indonézia. Máme dve línie, jedna do kuchyne, kde patrí kokosový olej, cukor, múka, mlieko. Na priamu konzumáciu   – voláme ju yummies –  sú to: kokosová voda, čipsy a vynikajúce kokosové tyčinky, čo sú momentálne náš bestseller.

Pôsobíte aj mimo slovenského trhu. Kde všade sa môžu ľudia stretnúť s vašimi produktmi?

Prekvapujúco sa nám viacej darí mimo slovenského trhu. Naše výrobky môžete nájsť v Rakúsku v Bille, v Merkure alebo v Hoferi. V Nemecku v ich najväčšom reťazci Edeke. Na Slovensku sme hlavne v Bratislave v Yeme, Biolande a ďalších lokálnych bio-obchodoch.  Tiež v rôznych fitnescentrách ako je Golem a Yoga štúdiach, kde kokosová voda určite patrí, už len kvôli tomu pocitu exotiky a chuti Ázie….Rozbehli sme tiež aj pre vlastný eshop ‚eshop.redcoco.com.  Chceme uspokojiť zákazníkov aj mimo Bratislavy, prípadne mimo územia Slovenska.

Čo pre vás znamenalo najväčšiu komplikáciu pri tvorbe novej značky?

Okrem chuti, ďalšie veľké rébusy boli názov značky, logo a potom design obalu. Na mene sme sa pomerne rýchlo zhodli a hneď mali právnici pokyn registrovať. Problém s našou značkou mala spoločnosť CHANEL, nakoniec sme sa dohodli a je tu REDCOCO celosvetovo registrovaná značka. Na logu a designe sme s agentúrou robili veľmi dlho, odhadujem, že skoro aj rok. Vedeli sme, že to je dôležité a nesmieme urobiť chybu. Počas roka 2018 vznikol aj slogan „Taste the nature“, ktorý sme tiež hneď registrovali, zdalo sa nám to výstižné, keďže ide naozaj o dary prírody v komerčnom balení.

zdroj: Michal Zajaček

Dlhodobo ste pôsobili v korporácii Deloitte na pozícii senior manažér. Aké to bolo odrazu sa postaviť na vlastné nohy?

Rozhodnutie prišlo v čase, keď som pracovala na svojom povýšení a bola som v tzv. Leadership Development Programe v Deloitte, kde som pocítila, že keď zmena tak teraz alebo nikdy.  Nebolo to ľahké rozhodnutie a podnikanie tiež vôbec nie je ľahké J Robím niečo úplne iné ako som vyštudovala a v čom som mala prax. Už v New Yorku a neskôr doma na Slovensku, som pracovala vo svete bánk a korporácií, v oblasti compliance,  boja proti praniu špinavých peňazí a korupcie a vyšetrovania podvodov. Teraz som vo svete potravín. Každý deň sa učím niečo nové. V oblasti potravín je strašne veľa regulácií, je to ďalšia veda, v ktorej sa snažím vyznať. Plus začať obchodovať na dnešnom presýtenom trhu tiež nie je najľahšie. Človek potrebuje byť na správnom mieste, v správny čas a so správnym produktom.

Ako ste vytvorili team? Z koho pozostáva?

Ľudí som hľadala cez inzerát na profesii.sk. Na začiatku sme nemali ani kancelárie, pohovory som robila po kaviarňach a reštauráciách, no bolo to zábavné. Na ľudí som mala vždy dobrý cit, už v Deloitte som mala vynikajúci tím a aj teraz sa mi podaril dať dokopy fungujúci tím ľudí. Som veľmi spokojná.  Pozostáva z dvoch obchodných zástupcov, piatich obchodníkov – back office, jedného grafika a office manažéra.

Pri fotení a rozhovore ste sa stihli venovať aj vašej malej dcérke Laure. Aký máte timemanagment?

Tuším sa obe narodili naraz, aj firma aj Laura. No mať bábätko pri začínajúcej firme vyžaduje veľmi dobrú organizáciu. Snažím sa venovať Laure čo najviac času. Asi ako všetky podnikajúce matky, pri malom dieťati musím mať veľmi dobrú organizáciu dňa. Snažím sa venovať Laure čo najviac času. Počas týždňa je v škôlke, čo je obrovská pomoc. Keď musím cestovať či už na veľtrhy, ku klientom alebo k dodávateľom, tak pomôžu starí rodičia, všetko sa nejako dá zvládnuť.

Aké krajiny ste navštívili popri práci s kokosmi?

Navštívili sme snáď všetky „kokosové“ krajiny,  Sri Lanku, Filipíny, Indonéziu, Vietnam, Thajsko – snažili sme sa pozrieť čo najviac fabrík, kde sa pracuje s kokosmi, aby sme videli, ako ich spracovávajú. Samozrejme, že sme chceli vidieť aj ako funguje fabrika, ktorá plní naše výrobky. Či naozaj pracujú s čerstvými kokosmi. A teda v tej „našej“ chodia pracovníci o štvrtej ráno na farmu a veľmi šetrne trhajú kokosy. Robievajú to napríklad tak, že ich hádžu do vody. Je dôležité, aby sa nepobúchali a nezačali kysnúť. Potom ich naložia na nákladné auto a privezú do fabriky. Všetky sa musia ešte v ten deň spracovať, vždy nazbierajú iba toľko, aby to zvládli.

Ďalej ich prevezmú ľudia, ktorí ich otvárajú a spracovávajú, filtrujú od kúskov dužiny. A ešte v ten deň sa plnia do obalov. Všetko sú to mladé kokosy do jedného roka – vtedy je ich dužina ešte veľmi tenká a všetky vitamíny, minerály a živiny sú ešte v tej vode. Po roku už totiž kokos začína starnúť a živiny prechádzajú do dužiny, ktorá sa rozširuje na takú tú bielu, ktorú poznáme ako kokos. Aj voda v takomto kokose je stále hodnotná, ale už menej a ani nie je tak chutná. Postupne je olejovitejšia a zožltne. Tieto kokosy my už nepoužívame. Niektoré spoločnosti miešajú aj tú staršiu vodu do výrobkov, keď potrebujú vyprodukovať čo najviac.

A napríklad na Srí Lanke je zákon, ktorý limituje spracovanie mladých kokosov do jedného roka – pretože ich využitie je iba na vodu. Zvyšok kokosu sa vyhodí a je z toho veľký odpad. Pričom zo starších kokosov sa okrem vody využije aj dužina – napríklad na olej, čipsy, múku. Keď sa vylisuje olej, z odpadu, ktorý zostane, je múka. Keď sa dužina vysuší a nastrúha, je z toho strúhaný kokos. Alebo sa môže nastrúhať na väčšie kúsky, ktoré sa upečú alebo vysušia a vzniknú čipsy. Spracováva sa tiež aj škrupina, z ktorej vlákna sa vyrábajú napríklad koberce, rôzne kefy, škrabadlá pre mačky. Tiež sa z nej vyrábajú brikety na kúrenie. Mladé kokosy sú preto aj oveľa drahšie.

zdroj: Michal Zajaček

Cestovali sme, aby sme videli, ako sa kokosy spracovávajú a ako to celé funguje. Tiež sme si chceli byť istí, že sme si vybrali kvalitu. Spolupracujeme iba s dodávateľmi, ktorí majú najvyššie medzinárodné certifikáty týkajúce sa bezpečnosti potravín. Je to veľmi dôležité pre spotrebiteľov, aby vedeli rozoznať kvalitné výrobky. Keď idem občas do „bio“ obchodov, rôzne výrobky sú zabalené iba v mikroténovom vrecku, na ňom je nalepená nálepka a nikto netuší, odkiaľ to je a aké štandardy spĺňa ta baliareň, väčšinou stačí len „bio“ certifikát, ktorý má iné podmienky. Častokrát sú potraviny v malých obchodíkoch menej kontrolované ako vo veľkých reťazcoch.

Spomínali ste kokosové „čipsy“ – ako sa vyrábajú? Čo si máme pod tým predstaviť?

Kokosové čipsy máme tiež z Thajska a sú skvelým doplnením celej línie. Keď človek má čo piť, tak si môže k tomu aj niečo „zobnúť“ a toto je zdravšia alternatíva. Čipsy sú ochutené, nie je to iba sušená kokosová dužina. Sú pečené s pridaním trošky cukru a príchute sú: karamel a „natural“, teda prírodné. Čipsy sú super ako snack alebo ako alternatíva k zemiakovým chipsom napríklad k pozeraniu televízie. Hľadali sme niečo, čo u nás nie je a je to chutné.

Z ktorej krajiny pochádza váš olej?

Srí Lanka je veľmi známa tým, že majú veľmi veľa kokosov a spracovávajú tie staré orechy, dvojročné. Z nich sa napríklad robí pre nás REDCOCO organický panenský kokosový olej. Je veľmi chutný, kvalitný, osemkrát filtrovaný, panenský olej. Je to vynikajúca prísada napríklad pri výrobe raw koláčikov, lebo dobre tuhne a drží koláčik pokope. Alebo sa dá natrieť na vlasy a telo na hydratáciu. Dokonca ho vyrábame aj pre domácich miláčikov, na labky, suché nošteky alebo na zlepšenie trávenia.

Spomedzi iných výrobkov tie vaše celkom „svietia“ napriek tomu (či práve preto), že sú čierne…

Dizajn našich výrobkov sme si navrhli tak, aby bol mladistvý, trošku hipsterský a rozhodne iný ako sú všetky ostatné. Väčšina výrobkov z kokosu je v bielych, modrých či jemne zelených obaloch, a preto sme sa rozhodli pre čiernu farbu. Bielu sme ponechali pri organickej rade na varenie, kde nám to viac pasuje.

REDCOCO nájdete aj na Instagrame.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá