Vytúžený úspech môže byť súčasťou tvojho života. Stačí, keď si uvedomíš jednu vec

  • V súčasnosti sa množstvo z nás pokúša viesť úspešný život
  • Byť veľkým, mocným, bohatým a vplyvným človekom, ktorého názor má hodnotu
  • Prispôsobujeme tomu svoje konanie a pomaly dosahujeme ciele
Unsplash
  • V súčasnosti sa množstvo z nás pokúša viesť úspešný život
  • Byť veľkým, mocným, bohatým a vplyvným človekom, ktorého názor má hodnotu
  • Prispôsobujeme tomu svoje konanie a pomaly dosahujeme ciele

Väčšina miliardárov ti povie, že úspech sa netýka peňazí, je o subjektívnom pocite šťastia a naplnenia. Avšak, na druhej strane väčšina chudobných im s radosťou vysvetlí „ako šťastne a naplnene“ sa cítia, pri rozhodovaní či tento mesiac zaplatia za elektrinu alebo jedlo.

Čo je teda úspech, ako súvisí so šťastím a ako ho môžeme nájsť?

Úspech sa stal absolútnym fenoménom dnešnej doby. Nevyhnutnosťou, po ktorej neustále túžime. Nestačí nám už takzvaný obyčajný život, potrebujeme byť úspešní a výnimoční.  Z evolučného hľadiska je daná potreba absolútne prirodzená. Od pradávna prežije iba najsilnejší, a tak sa aj my, ľudia, snažíme vynikať z davu. Dokázať, že sme hodní svojho postavenia a potvrdiť svoju úroveň.

Nie je náhodou, že aj v známej Maslowovej pyramíde potrieb nachádzame na štvrtej priečke potrebu uznania a úcty. Zatiaľ čo zvyšné úrovne si viac menej dokážeme obstarať sami, uznanie a úctu potrebujeme od svojho okolia. To znamená, že sa automaticky stávame závislými od vonkajšieho hodnotenia a teda aj zraniteľnými svojím vlastným, sociálnym prostredím.  Koniec koncov to, či som alebo nie som úspešný, závisí od toho, ako to vyhodnotí moje okolie.

zdroj: Unsplash

Prirodzene nás napadne, že definícia úspechu by mala súvisieť práve s našim vlastným, osobným a subjektívnym pocitom šťastia (tak, ako radia milionári). Zaujímavé je však to, že aj keď svoj život považujeme za dobrý a sme s ním spokojní, celý tento konštrukt vlastného úspechu dokážeme v jednej sekunde spochybniť, práve na základe negatívneho hodnotenia z nášho okolia.

Možno sa ti toto tvrdenie nezdá úplne pravdivé, no skús si spomenúť na tvoje pocity pred stretávkou zo strednej školy. Množstvo ľudí sa na podobné akcie teší. V takomto prípade si buď spokojní so svojim úspechom, alebo sa stretávaš so skupinou ľudí, v ktorej sa cítiš bezpečne, a teda hodnotenie tvojej úspešnosti nebude predmetom debaty. Vtedy sa môže pozornosť nasmerovať na toho spolužiaka či spolužiačku, ktorá si v strese v hlave opakuje svoj štrukturovaný životopis, pripravená zaujať pozornosť a odprezentovať sa v tom najlepšom svetle. 

Je to náročný proces, sprevádzaný silným stresom. Veď predsa väčšina spolužiakov je bohatých, majú vlastné byty, domy, autá, deti. Šéfujú oddeleniam a popíjajú drahé víno. Zatiaľ čo ty si objednávaš malú Kofolu a dúfaš, že ti kamarátka zavolá a s teatrálnou výhovorkou budeš môcť opustiť nádrž so žralokmi. 

zdroj: Unsplash

Porovnávanie úspešnosti je absolútne bežné. Vždy sa dá dosiahnuť viac. Aj keď som spokojný s tým čo mám, vedomosť, že človek, sediaci vedľa mňa, má toho viac, je znervózňujúca. Automaticky som konfrontovaný s tým, či moje majetky, skúsenosti, financie, potomstvo sú dostatočné a môžem sa cítiť úspešne. 

Viac detí, viac peňazí, viac dovoleniek, viac áut… 

Tak, ako býva zvykom i v iných oblastiach, ani tu kvantita nie je priamoúmerná kvalite. Násobné množstvo majetku či potomkov nie je zárukou šťastného, naplneného života. Porozprávať o tom by vedel nejeden podnikateľ, ktorého majetok prevyšuje ročný obrat menšieho štátu, a ktorý napriek tomu (či práve vďaka tomu) pociťuje úzkosť a prázdnotu.

V tomto prípade je už len na tebe, či jeho život považuješ za úspešný alebo nie. Na ktorej strane plota stojíš: či budeš „radšej plakať v bavoráku, ako smiať sa v autobuse“ alebo naopak, „radšej sa smiať v autobuse, ako plakať v bavoráku“. Samozrejme, väčšina by sa chcela smiať v bavoráku a hotovo. Tretia možnosť je rovnako reálna ako prvé dve, no je potrebné uvedomiť si, že vozidlo ako také, tu nehrá rolu. Minimálne nie z dlhodobého hľadiska.

Pozor na trendy

Každá doba určuje nejaký trend a výnimkou nie je ani téma úspešnosti. Predstav si situáciu stretávky zo strednej. Krásna, upravená a bohato odetá spolužiačka očaruje kolektív svojimi historkami z ciest, radami ohľadom dokonalého materstva a kariérnymi úspechmi. Cítiš sa zle, nakoľko sa s tebou práve rozišiel priateľ, najďalej ste boli u babky v Žiline a oblečenie máš po kamarátke. Vtom však dorazí ďalší spolužiak, odetý v batike a plátenkách, hlásajúc materiálny minimalizmus. Vyzdvihne tvoju slobodnú dušu, rodinné hodnoty a ekologické zmýšľanie v oblasti slow fashion. Zrazu sa karta obráti a celý dav s nadšením tlieska tvojej skromnosti. 

Zatiaľ čo sa trend uberal dlhé roky smerom k materiálnemu bohatstvu, postupne je možné vnímať absolútny obrat a orientáciu na duchovné hodnoty. A tak sa môže stať, že prvá „úspešná“ spolužiačka bude konfrontovaná s novým trendom a odíde domov v jemne úzkostnom stave (plačúc v bavoráku). Na prvý pohľad o nič nejde. No pokiaľ táto osoba, celý svoj život budovala tak, aby bola vzorom pre sociálne okolie, náhle čelí veľmi závažnému problému – strate zmyslu života.  

O čom hovorí tento príklad?

Ako sme spomínali na začiatku, z evolučného hľadiska je absolútne pochopiteľné, že túžime po výhodnom sociálnom postavení. Nikto nechce byť na konci reťazca. Na rozdiel od zvierat nám ľuďom však miestami stačí vytvoriť iba ilúziu úspechu, ktorú následne prezentujeme svojmu okoliu osobne, či prostredníctvom sociálnych sietí. Tu sa však dostávame do rizika, že to, čo bolo považované za úspech jeden rok (auto, dom, manžel, Dubaj, kariéra, desať detí) vytlačí na druhý rok batikovaný spolužiak, hlásajúc duchovné hodnoty a zbavenie sa materiálnych vecí. A preto, ak dopustíme, aby náš úspech závisel od toho, čo si myslia ostatní, stávame sa zraniteľnými a náchylnými na psychické problémy ako úzkostné stavy či depresie.

zdroj: Unsplash

Úspech si musíme definovať sami. Ak je ním materiálny dostatok, budiš. Ak je ním cestovanie, budiš. Ak je ním veľká rodina či adopcia všetkých psov z okresu, budiš. Je to len na tebe. 

Je množstvo príbehov, ktoré hovoria o akomsi reverznom úspechu. Odvrátení sa od dobou určovanej definície a nájdenie svojej vlastnej. Príkladom je príbeh kaderníka, ktorý vyhrával súťaže, pôsobil v popredných editoriáloch a za účes od neho ženy platili stovky eur. Zrovna keď bol na vrchole slávy, zavrel salón, vyštudoval vysokú školu a teraz učí deti plávať. 

Na záver iba toľko. Ak sa sám seba pýtam, či som úspešný, zrejme nie som. Ak mi to je jedno, cítim sa dobre a nemám potrebu o tom niekoho presviedčať – gratulujem ti k úspešnému životu.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá