Z 300 000 km sa ľahko stane 100 000 km. Ako Slováci podvádzajú pri predaji áut?

  • Auto so stočenými tachometrami možno predať o približne 3 000 eur drahšie
  • Približne 50 % áut na slovenských cestách bolo kúpených z druhej ruky
  • Podvodníci bývajú v zmluvách naozaj kreatívni. Zalepujú varovné kontrolky či podvádzajú
Redakcia Startitup
  • Auto so stočenými tachometrami možno predať o približne 3 000 eur drahšie
  • Približne 50 % áut na slovenských cestách bolo kúpených z druhej ruky
  • Podvodníci bývajú v zmluvách naozaj kreatívni. Zalepujú varovné kontrolky či podvádzajú

Väčšina ľudí začína s ojazdenými autami, čo je ekonomické rozhodnutie. Tento trend však pretrváva aj v pokročilom veku, približne 50 % Slovákov totiž stále používa „jazdenky”. Aktuálne je v ponuke až 100 000 áut z druhej ruky, informovala SITA. Experti pritom tvrdia, že číslo je omnoho väčšie. Ak si však povieš, že kúpa ojazdeného auta nie je veda, môžu ťa poriadne oklamať, a to najmä, ak si kupuješ auto z ulice, bez akýchkoľvek záruk.

Nebezpečné sú aj pochybné autobazáry, z ktorých to podvodom priam kričí. Jedným z najčastejších podvodov je práve stáčanie kilometrov, čím predávajúci umelo navyšujú cenu omnoho staršieho auta. Slováci sú pritom v stáčaní kilometrov skutočnými expertmi a neraz sa vyskytli prípady, kedy sa 300 000 kilometrov záhadným spôsobom premenilo na menej než 100 000 km.

A dôvod? Stočené autá sa v priemere predávajú od 1 000 až do 10 000 eur drahšie. Autá s falošným pozlátkom sa podvodníci pokúšajú predávať aj bazárom, tie si však všetko pozorne overujú. Jeden autobazár napríklad zamietol až 65 % z výkupov vozidiel práve kvôli stáčaniu kilometrov. Pri nákupe ojazdeného auta tak treba byť poriadne ostražitý.

Jazdené autá sú na Slovensku naozaj populárne

zdroj: Redakcia Startitup

Bohužiaľ, predaj áut so stočenými kilometrami je za niektorých podmienok stopercentne legálny.

Spojili sme sa preto s Auto PDK – najlepším bazárom na Slovensku – aby sme ťa varovali pred najčastejšími podvodnými taktikami, ktoré na tebe môžu klamári skúšať. Kolektív v Auto PDK tvoria predovšetkým mladí ľudia, pre ktorých je práca dlhoročným koníčkom. Inými slovami, sú na slovo vzatými odborníkmi.

Toto sú najčastejšie podvody, ktorými ťa klamári budú chcieť okradnúť

zdroj: Auto PDK

Nenechaj sa oklamať dovozom

Autá sa dajú kúpiť nielen v bazároch či na ulici, no tiež si ho môžeš nechať doviezť. Pokiaľ máš zálusk na špecifický stroj, môžeš si sám nájsť inzerát na predaj v zahraničí alebo osloviť človeka, ktorý sa dovozom áut profesionálne zaoberá. V takom prípade však ani zďaleka nezaplatíš len cenu auta. Provízia takýchto ľudí sa pohybuje medzi 300 až 1 000 eurami, k tomu prirátaj pohonné hmoty, diaľničné poplatky a ďalšie cestovné výdavky, medzi ktoré patrí aj registrácia auta na Slovensku.

Vysoké sumy však nie sú tým najväčším rizikom. Ak pošleš niekoho po kúpené auto, dôveruješ mu, že skontroluje jeho stav a prinesie ti nezávadné auto – najmä, keď ťa to stálo toľko peňazí. Prechádzaním hraníc navyše padá väčšina garancií. A ak je tvoj partner navyše dohodnutý s predávajúcim na nejakom podvode, čaká ťa poriadne finančné sklamanie.

Najhorší spôsob, ako získať auto?

Nakupovať ojazdené auto prostredníctvom dovozu na vlastnú päsť je podľa chalanov z PDK jedným z najhorších spôsobov, ako môžeš prísť k novému vozidlu. Dotyčný musí byť naozaj odborník a mať prehľad vo všetkých možných podvodoch.

Treba preskúmať najazdené kilometre, skontrolovať kvalitu a hrúbku laku kvôli potenciálnym nehodám. V renomovaných bazároch, ako Auto PDK, však dovezené autá kontrolujú odborníci a tebe tak môže byť úplne jedno, či auto prišlo z našich končín alebo zo zahraničia.

zdroj: Auto PDK

Zákerné kľučky v zmluvách ťa môžu pripraviť o tisíce

Určite dobre vieš, že v zmluvách sa dá všetko šikovne obísť. Formulácia kúpnej zmluvy je mimoriadne dôležitá a špeciálne by si si mal dať pozor na dve formulky. „Stav tachometra” ani zďaleka nie je to isté, čo „Počet najazdených kilometrov”. V zmluve by si väčšina ľudí tento rozdiel ani len nevšimla, no pri právnom spore pôjde o všetko.

Kým Počet najazdených kilometrov znamená seriózny a pravdivý fakt o ojazdenosti vozidla, Stav tachometra sa viaže len k číslu, ktoré práve zobrazuje tachometer. A keďže všetci vieme, že sa tachometre v pochybných biznisoch pretáčajú, treba si dať pozor, aby tvoja zmluva obsahovala práve Počet najazdených kilometrov. Ak sa spomína Stav tachometra, treba spozornieť, pretože predajca môže mať nekalé úmysly.

zdroj: Auto PDK

Nechutné podvody so servisnými knižkami

Každá oprava či prehliadka by mala byť zaznamenaná v servisnej knižke vozidla, ktorú si pred nákupom auta treba poriadne preštudovať. Ak sú totiž medzi jednotlivými návštevami servisu podozrivo dlhé lehoty, je pravdepodobné, že si predávajúci nechal auto skontrolovať u kamaráta či v neautorizovanom servise za zlomok sumy. Nie každý z nich však má pečiatku, preto sa podvody dejú na dennej báze.

Niektorí pečiatky jednoducho falšujú, vtedy chalani z Auto PDK odporúčajú daný servis kontaktovať, prezrieť a overiť si ich záznamy. Ďalší do knižky jednoducho vlepujú ďalšie stránky, preto treba kontrolovať viazanie a čísla strán. Treba si všímať všetky detaily – pečiatka z roku 2009 bude výrazne bledšia, než tá z roku 2019.

A ak klame v takých banalitách, ako sú návštevy servisu, kde je istota, že u jedného z kamarátov -servisákov – tiež nestočil kilometre? Aj napriek tomu, že servisovanie auta u kamaráta nie je nič strašné, dvíha sa tu varovný prst, pretože majiteľovi zrejme na aute nezáležalo natoľko, aby siahol hlbšie do vrecka a navštívil poriadny autoservis.

zdroj: Auto PDK

Zavážia aj najmenšie maličkosti

Aj keď ľahkú búračku zakryješ vrstvou laku a vyklepaním plechov, modernú technológiu neoklameš. Dnes existujú prístroje, ktoré v kovových častiach umožňujú zmerať hrúbku laku a vďaka tomu zistiť, či auto nebolo v minulosti prelakované, havarované či dokonca zvárané. A o tých veľkých ti nepovie pravdepodobne kvôli tomu, že by musel ísť s cenou dolu. Aj po kompletnej oprave môžu vzniknúť problémy, preto je renomovaný odborník vždy skvelá voľba. Zadarmo ti síce nepomôže, no určite je to lepšie, ako kúpiť auto, do ktorého budeš musieť liať stovky eur ročne.

zdroj: Auto PDK

Podvodníci sú pri autách často poriadne kreatívni

Aby ušetrili čo najviac peňazí, sú ochotní kupcovi s radosťou zatajiť vážnu závadu. Ak nejaká kontrolka svieti, namiesto opravy či priznania nedostatku ju na staršom aute radšej zalepia čiernou lepiacou páskou. Pri skúšobných jazdách na autách z pofidérnych bazárov si preto dobre skontroluj, či svietia všetky kontrolky a ak niečo nie je v poriadku, opäť odporúčame zavolať odborníka.

Predávajúci niekedy chybu síce prizná, no sľubuje, že oprava vyjde na pár eur, ktoré ti pokojne odpočíta z nákupu auta. A po podpise zmluvy zistíš, že stav je omnoho horší a tvoja prvá cesta vedie do servisu, kde zaplatíš pokojne od 200 do 2 000 eur.

 

Pri nekalých praktikách hrajú úlohu aj bezdomovci

Niektoré autobazáry majú pochybné tendencie predať aj závadné auto za plnú cenu a definitívne sa ho zbaviť. Keďže by však kupec chcel kúpu pravdepodobne reklamovať, autobazár pred predajom prepíše auto na nemajetnú osobu – spravidla sú to bezdomovci či sociálne slabší. Tým nie je čo vziať a ty tak ostaneš zaseknutý s pokazeným autom. Samozrejme, peniaze z predaja idú autobazáru, ktorý pôsobí len ako sprostredkovateľ.

Človeku, na ktorého majiteľ bazáru auto prepísal, sa väčšinou odvďačí nejakými peniazmi a sumu za predaj auta zhrabne, pričom celá zodpovednosť padne na predávajúceho. Ak máš podozrenie, že na teba skúšajú podobné praktiky, vždy sa najprv pokús s človekom podpísaným na zmluve stretnúť.

Ak sme ti niektoré tvoje otázky nezodpovedali, alebo máš v hlave ďalšie otázky, chalani z Auto PDK ti na všetko odpovedia.

zdroj: Auto PDK

Najnovšie video