Z detskej izby na státisícové obraty. Michal založil startup v netradičnom segmente, ktorý dobýja Európu

  • Michal Fojcík zo Žiliny pôvodne pracoval u otca vo farbách-lakoch, v mladom veku si však založil prvý maliarsky e-shop na Slovensku
  • Tovar pôvodne skladoval v garáži a detskej izbe, hektolitre farieb nosil z garáže a prvý funding vo výške 3 000 € (vtedy 100 000 Sk) získal od rodiny
  • Efarby.sk majú dnes v sortimente vyše 25 000 produktov a tržby takmer pol milióna eur, firma si však zachováva startupového ducha
efarby
Efarby.sk
  • Michal Fojcík zo Žiliny pôvodne pracoval u otca vo farbách-lakoch, v mladom veku si však založil prvý maliarsky e-shop na Slovensku
  • Tovar pôvodne skladoval v garáži a detskej izbe, hektolitre farieb nosil z garáže a prvý funding vo výške 3 000 € (vtedy 100 000 Sk) získal od rodiny
  • Efarby.sk majú dnes v sortimente vyše 25 000 produktov a tržby takmer pol milióna eur, firma si však zachováva startupového ducha

Pod slovenskou startupovou scénou si ľudia predstavia prelomový technologický vynález, ktorý dokáže posunúť svet dopredu. Častokrát to sú však ľudské nápady s veľkým potenciálom pre komunitu ľudí, ktorej produkt dramaticky uľahčí život.

Michal Fojcík a jeho internetový obchod Efarby.sk je príklad úspešného slovenského startupu, o ktorom si pravdepodobne nepočul, no inovatívne myšlienky a odhodlanie, ktoré sa za úspechom projektu skrývajú, by mohli inšpirovať aj najúspešnejších slovenských startupistov.

zdroj: Efarby.sk – Zakladateľ Michal Fojcík.
 

Pôvodný vklad zostonásobil

Michal Fojcík zo Žiliny už od detstva vyrastal medzi farbami – jeho otec prevádzkoval farby-laky, kde sa Michal v mladom veku aj zamestnal. Otec je v tomto biznise už od roku 1992 a keďže teraz sám pracuje v Efarby.sk, e-shop sa môže chváliť až 28-ročnými skúsenosťami na vysokej úrovni.

Ako prvý na Slovensku však prišiel s nápadom, ktorý ovplyvnil stavebný priemysel na desaťročia dopredu. Už na počiatku internetovej revolúcie sa nebál presunúť predaj čisto do online sveta. Výsledkom boli Efarby.sk, ktoré 20-ročný Michal prevádzkoval ešte z rodičovského domu.

zdroj: Efarby.sk – Tím Efarby.sk, ktorý pomohol celý projekt vybudovať.

Rozbehnúť vlastné podnikanie po osemnástke je náročné, a to najmä v online svete, ktorý bol ešte len vo svojom zárodku. Efarby sú však rodinným startupom, ktorý sa nebál budúcnosti a nudný predaj farieb v kamenných obchodoch zmenil na e-commercový hit.

Firma si však stále zachováva startupového rodinného ducha, okrem Michala Fojcíka v Efarbách pracujú aj jeho sestra Oli a dokonca i otec, v ktorého kamennej prevádzke pôvodne pracoval aj samotný Michal.

Práve sestra Oli stála pri Michalovi už od začiatku, aj keď sa startup ešte rozbiehal. Výplaty boli minimálne, doba ťažká, no vlastnou odhodlanosťou dotiahli Efarby.sk do stavu, kde má dnes stonásobné obraty.

Tony farieb skladoval v garáži

Na každý začiatok je však potrebná investícia. „Od rodiny som si požičal 3 000 € (vtedy 100 000 Sk) a rozbehol firmu z garáže,“ smeje sa Michal. „Niekedy som ťahal 500 kg farieb na poštu, bolo to peklo.

Dnes sú Efarby.sk najväčší e-shop v krajine v danom segmente, ich ročný obrat dosahuje takmer pol milióna eur a Michal vďaka kreatívnemu nápadu prispel k vývoju slovenského e-commerce, aj keď v netradičnom segmente.

V šírke sortimentu sú neustále najväčší. Spustili dokonca aj vlastný affiliate systém i líniu obkladových razníc STAMP, ktoré sami vyrábajú a nájdeš ich v každých dobrých stavebninách na Slovensku.

Takto fungujú raznice STAMP

Startup zo Žiliny dobýja Európu

Pod e-shopom si človek predstaví skôr oblečenie či knihy, no predaj farieb hrá v slovenskom e-commerce veľkú rolu a potvrdil to aj koronavírus. „Pandémia nám otvorila oči, prišlo nám 10-krát viac objednávok než zvyčajne,“ opisuje posledné týždne Michal Fojcík z Efarby.sk. Niektoré objednávky museli dokonca presmerovať na iné e-shopy, aby situáciu zvládli.

Keď sa nútene zatvorili OBI či Dom farieb, Chemolak, Bal a ostatné predajne, boli sme to práve my, kde všetci nakupovali,“ dodáva Michal. Efarby.sk totiž majú najväčší sortiment na Slovensku.

Podľa zakladateľa e-shopu by farby mohli fungovať predovšetkým v stále rastúcom online priestore, aj keď tu stále je zopár prekážok. Tou najväčšou je zvyk.

Niekto bude stále chodiť do kamennej prevádzky, aby tam mal ľudský kontakt či videl farbu namaľovanú priamo na stene – alebo po osobnú radu,“ dodáva. „Lenže to už vieme aj cez internet. Máme chat, blog, telefón, webináre, ebooky aj odborný obsah na blogu, vždy poradíme,“ dodáva.

Prevoz veľkého nákladu a dokonca aj samotná návšteva predajní pomaly prestáva byť atraktívna a Michal predpokladá, že ľudia čoskoro vymenia výhody osobnej návštevy za rýchlosť a pohodlnosť. Počas korony s tým vraj problém nebol, Michalova vízia je, že sa e-shopom dostane čoraz viac priestoru.

zdroj: Efarby.sk – Efarby.sk už otvorili aj kamennú predajňu v žilinskom OC IDEA.

S inováciami a kreatívnym myslením sa Michalovi Fojcíkovi s e-shopom Efarby.sk podarilo preraziť aj v netradičnom segmente e-commerce priemyslu a ani po rokoch rodinná firma nestratila na startupovom a domácom duchu.

V sortimente dnes majú vyše 25 000 produktov a na Slovensku sú dnes najväčší. Aj napriek tomu si však zachovávajú ľudský a osobný prístup – a práve to môže byť dôležitým impulzom, ktorý Slovákov zlomí na pohodlnejší nákup farieb cez internet, o ktorých sa podrobnosti dajú zistiť v ebooku Efarby.sk zadarmo.

zdroj: Efarby.sk

Najnovšie video

Najnovší podcast

[ZmUPované] Mexico City otočil za 24 hodín. Za jedno fotenie môžeš dostať aj 50 000 eur.

Najnovšie