Z jediného produktu stvorila úspešný biznis, ktorý sa stal slovenským hitom: Ešte ani raz som si nezaplatila reklamu

  • Do svojho obchodu zháňala produkt, ktorý nevedela nájsť, a tak objavila dieru na trhu
  • Jemnô je na scéne už 5 rokov a zákazky mu iba pribúdajú
  • Do svojho obchodu zháňala produkt, ktorý nevedela nájsť, a tak objavila dieru na trhu
  • Jemnô je na scéne už 5 rokov a zákazky mu iba pribúdajú

Ak si si myslel, že na biznis potrebuješ veľký vstupný kapitál a komplikovanú ponuku, tento príbeh ťa presvedčí o opaku. Barbora Moravčíková je autorkou jednej z úspešných slovenských značiek, ktorá sa zaoberá solitérnym produktom. Objavila dieru na trhu a z hobby v podobe výroby sviečok sa stala jej hlavná pracovná činnosť. 

„V čase, keď som so sviečkami začala, mala som už rozbehnutý e-shop a kamennú predajňu zameranú na prírodnú kozmetiku. Okrem kozmetiky som mala v ponuke aj rôzne ekologické doplnky. Sviečky, ktoré by som zaradila do ponuky, neboli na trhu. Ale spočiatku to bolo naozaj len o tom, vyplniť si čas. Mať niečo tvorivé, zamestnať si hlavu, ruky a oddýchnuť si,“ hovorí Barbora o vzniku značky Jemnô.

  • Čím sú špeciálne sviečky Jemnô
  • Prečo Barbora nedala za 5 rokov ani cent do reklamy
  • Ako vznikajú vône a nové kolekcie

Trh si značku okamžite osvojil

Myšlienka vytvoriť zo záľuby značku prišla postupne. Nakoľko trh neponúkal, čo Barbora hľadala, rozhodla sa vytvoriť si produkt sama. Spočiatku ho chcela predávať len vo svojej predajni, ktorú vedie dodnes. „Nakoniec ma oslovilo pár obchodíkov s podobným zameraním a Jemnô si začalo budovať svoju cestu. Bol to zo začiatku riadny punk. Vlastne, stále tak trochu je, preto ma to asi tak baví,“ priznáva autorka.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jemno.sk (@jemno.sk)

Umelé a výrazné vône

Na klasických sviečkach Barbore vadilo viacero vecí, ktoré ju ako zákazníka odrádzali od ich kúpy. „Najmä šialene výrazné vône. A tiež nie som fanúšik parafínového vosku. Nie je ekologický, nie je rozložiteľný, ani z obnoviteľných zdrojov. Často sa do vosku pridávajú rôzne aditíva,“ vysvetľuje a dodáva, že špecifickou časťou sú aj knôty, ktoré najmä pri lacných sviečkach môžu obsahovať olovo a látky uvoľňujúce sa pri horení do okolia.

Sójový vosk v posledných rokoch zažil na trhu boom, ktorý využilo aj Jemnô. Produkty sú 100 % bio, no na balení to napísané nenájdeš. „Nemám rada toto označenie. Nemám kúpený žiaden certifikát, ktorý by mi túto nálepku na sviečky dal a ani to nemám v pláne. Za ich kvalitou a čistotou si však stojím. Používam čistý sójový vosk, pôvodom z USA , ktorý je bez GMO. Do sviečok nepridávam parfumy a farbivá. Vône sú miešané z prírodných silíc, ktoré sa využívajú aj pri výrobe kozmetiky.“

OBROVSKÝ ÚSPECH: Slovenský startup Exponea sa s novým partnerom rúti na Ameriku. Jeho konto stále rastie

Výrobu chce mať pod kontrolou

Dopyt po produktoch Jemnô rastie a Barbore pomaly ale isto nestíhajú ruky vyrábať. Najradšej by sa prijatiu ďalšieho člena do výroby vyhla, pretože jej na celom procese a kvalite sviečok záleží. „S nárastom dopytu, ktorý prišiel tento rok, budem musieť v najbližšej dobe svoj postoj prehodnotiť. Bude to však ťažké, rada pracujem úplne sama a mám veci plne pod kontrolou. Nie som v komfortnej zóne, pokiaľ sa mám na niekoho spoľahnúť a výsledok len skontrolovať,“ objasňuje svoj pohľad na vec.

Ďalej dodáva, že chápe pripomienky svojho okolia a snaží sa pomaličky delegovať niektoré činnosti mimo svoju osobu. „Naozaj mi to ide ťažko. Som často upozorňovaná blízkym okolím, že to takto dlho nebude udržateľné. Uvedomujem si to. Posledná vianočná sezóna bolia šialená. Veľmi veľa som sa naučila a pochopila.“

Uvedomuje si, že raz k rozdeleniu činností bude musieť dôjsť. Na predvianočné obdobie spomína ako na preexponované a dodáva, že ďalšie takéto mesiace by už sama nezvládla. „Väčšinu výroby plánujem zastrešovať ja osobne. Činnosti ako prípravu na výrobu, etiketovanie sviečok, balenie, administráciu okolo e-shopu a veľkoobchodných partnerov, marketing a propagáciu značky by som si vedela predstaviť čiastočne zveriť do iných rúk.“

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jemno.sk (@jemno.sk)

Jej vône vznikajú intuitívne

Na miešanie a vytváranie nových vôní využíva iba prírodné silice. To robí jej sviečky zvláštnymi a výnimočnými. Pokiaľ nie si na esenciálne oleje zvyknutý, po ich ovoňaní sa budeš cítiť ako v inom svete.

„Nemám presný vzorec, podľa ktorého by som vône miešala. Je to individuálne, podľa nálady, intuície, niekedy cielene podľa účinkov silíc v ich kombináciách  Veľa pokusov však aj nevyjde. Naopak, k niektorým kombináciám sa po čase vrátim a vôňu vnímam úplne inak ako keď som ju skúšala prvýkrát,“ opisuje autorka priebeh tejto malej alchýmie a svojho zdroja radosti. Tá bola dominantným faktorom aj pri tvorbe kolekcie „milujem, snívam, žijem“, pretože sa jej každá z vôní spája s konkrétnym zážitkom a pocitom.

Krása, ktorá stojí 15 eur

Na otázku, či sa zákazníci ponosujú na vysokú sumu produktu, odpovedala Barbora, že občasným reakciám a ponosom o cene sa vyhnúť nedá. Za sumou si však pevne stojí. Výroba sviečok je vďaka ich kvalite a precíznosti náročnejšia na materiál aj ručnú prácu.

„V cene sviečky nie je len sklo, vosk a vôňa. Je v nej ručná práca, kvalitné suroviny a materiály, nájom za výrobné priestory, keďže to nerobím doma v kuchyni, energie, DPH či marža pre veľkoodberateľov, aby cena sviečok mohla byť približne rovnaká na všetkých predajných miestach. V neposlednom rade, kvalitné silice nie sú úplne lacná záležitosť a sójové sviečky vydržia horieť omnoho dlhšie ako sviečky z parafínu či palmového vosku,“ zdôvodňuje predajnú sumu.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jemno.sk (@jemno.sk)

Gramáž sviečky Jemnô je 150 g a vydrží horieť až 40 hodín. Okrem lepších vlastností a vône netreba zabúdať na to, že je sviečka ekologická. „Uvedomujem si, že Jemnô sviečky nie sú cielené pre masy zákazníkov a je to v poriadku. Vážim si každého jedného a najviac sa poteším, ak sa vrátia a nakúpia znova. Verný a spokojný zákazník je najväčšia odmena.“

Ak ti práve beží hlavou, kde by si si sviečky mohol pozrieť a objednať, máme pre teba skvelú správu. Nemusíš sa trápiť s návštevou jediného obchodu, nájdeš ich vo viacerých prevádzkach v Českej republike aj na Slovensku. Výnimkou nie sú ani e-shopy ako napríklad DM drogéria.

„Väčšina odberateľov sú malé lokálne obchodíky s prírodnou kozmetikou, zdravými potravinami alebo pop-up obchodíky s dizajnovými vecami. Nájdete nás aj v rôznych e-shopoch. Spolupracujem aj s DM drogériou, ale dohodli sme sa výhradne na spolupráci cez ich e-shop,“ vraví autorka. Všetky prevádzky, s ktorými značka spolupracuje, nájdeš na jej webovej stránke.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jemno.sk (@jemno.sk)

Ekologický prístup bol vždy základom

Pred samotným vznikom sviečok Jemnô mala Barbora zabehnutý vlastný obchod, ktorému sa venuje dodnes. Ako sme už vyššie spomenuli, nájdeš v ňom prírodnú kozmetiku, a iné ekologické produkty. Vďaka tomuto obchodu mala autorka prehľad o aktuálnom dianí na trhu, na základe čoho sa nezamerala na kozmetiku, ale sviečky.

„Nevidela som na trhu miesto pre ďalšiu značku prírodnej kozmetiky. A úprimne, asi by som si na výrobu kozmetiky netrúfala. Medzi slovenskými výrobcami mám mnoho priateľov, čiže viem, že je to náročná práca.“

Odíď pracovať do tohto tropického raja a zadarmo budeš mať kanceláriu aj internet

Už od vzniku nápadu bolo ekologické smerovanie jasné. Vždy k tomu inklinovala, no dnes sa už nesnaží robiť všetko na 100 %. „Samozrejme, nie som absolútne ekologická vo všetkom a vždy. Už sa ani nesnažím, mala som z toho potom len výčitky. Robím veci najlepšie ako viem,“ hovorí a dodáva, že toto nastavenie sa odráža v celom jej živote.

„Viac ako 9 rokov nejem mäso, nakupujem zväčša lokálne a snažím sa aj sezónne, ale tam mám ešte rezervy. Oblečenie nakupujem naozaj minimálne a ak, tak väčšinou v secondhand-och. Rada však podporím lokálne značky. Myslím si, že je dôležité pristupovať k všetkému udržateľnejšie. Vždy máme možnosť si vybrať. No netreba sa stavať do pozície, že všetko bude na 100 %.“

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jemno.sk (@jemno.sk)

Dnes je Jemnô jej hlavný zdroj zárobku

Prirodzeným vývojom priorít sa značka dostala na prvú priečku. Darí sa jej zaujať čím ďalej, tým väčšie publikum a obchod, ktorý predstavoval pre autorku hlavnú pracovnú činnosť, mierne ustúpil do úzadia.

„Ešte stále mám predajňu a aj e-shop s prírodnou kozmetikou a doplnkami, ale za posledné mesiace som sa tomu nestihla venovať toľko ako by si to zaslúžilo. Dalo by sa povedať, že e-shop je už len taká podpora ku kamennej predajni v Pezinku. Som tu každý deň, keďže obchodík je súčasťou mojej prevádzky na výrobu sviečok.

V podstate, ak cez deň nevyrábam, tak som za počítačom v obchodíku a venujem sa zákazníkom. Ale môžeme povedať, že Jemnô je hlavnou činnosťou. Minimálne v  sezóne, ktorá je od jesene do začiatku jari. Potom príde útlm, vtedy najviac tvorím nové vône, keďže je na to čas.“

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by jemno.sk (@jemno.sk)

Za 5 rokov nedala do marketingu ani cent

Barbora sa nm zdôverila, že v roku 2021 pripravuje nový produkt v spolupráci s ďalšou slovenskou značkou, no nebude to sviečka. O čo sa jedná, neprezradila, a tak si budeme musieť na novinky ešte chvíľu počkať.

Organický rast firmy zabezpečil produktom dostatok pozornosti a do marketingu nebolo nutné vložiť ani cent. „Ja sa v marketingu príliš nevyznám a asi som mala šťastie, že Jemnô si tak nejako organicky a pomaly rastie samé. Ešte ani raz som neplatila reklamu na Jemnô produkty na sociálnych sieťach. Celé sa to deje prirodzene a organicky. Toto bude 5. rok, čo je značka na trhu a v podstate som rada, že to ide pomaly. Mám čas sa prispôsobovať a rásť spolu so značkou,“ priznáva Barbora.

Kontinuálny rast plánuje autorka využiť a značku rozšíriť nadviazaním ďalších spoluprác s lokálnymi výrobcami. „Minulý rok som spolupracovala s výrobcami betónových doplnkov. Vyrábala som pre nich sviečky do betónu. V tejto spolupráci plánujeme pokračovať a tiež ju rozširovať, z čoho mám veľkú radosť. Mám toho v pláne ešte naozaj veľa a veľmi sa teším na to, čo nám všetkým rok 2021 prinesie,“ uzavrela.

Zdroj: Jemnô

Najnovšie