Z nuly k oblakom: Český startup Hugport posúva potenciál reklamných obrazoviek na nový level

  • Úlohou startupov nie je len vyvíjať cool produkty, ale predovšetkým hľadať riešenia reálnych problémov. CEO spoločnosti Hugport Stanislav Richter sa tak rozhodol vyriešiť neefektívne manažovanie reklamných obrazoviek v obchodoch a pomôcť tak firmám k vyšším ziskom, spätnej väzbe a spokojnejším zákazníkom.
collagewdwedh
Hugport
  • Úlohou startupov nie je len vyvíjať cool produkty, ale predovšetkým hľadať riešenia reálnych problémov. CEO spoločnosti Hugport Stanislav Richter sa tak rozhodol vyriešiť neefektívne manažovanie reklamných obrazoviek v obchodoch a pomôcť tak firmám k vyšším ziskom, spätnej väzbe a spokojnejším zákazníkom.

Ahoj, Stando, Hugport si založil spolu s dvomi co-foundermi. Ako ste sa spoznali a čo bolo impulzom k vzniku tohto projektu?

Všetko sa to začalo obrazovkou na recepcii v akcelerátore xPORT VŠE, kde sídlila naša predošlá firma. Obrazovka, na ktorú sa mali vkladať novinky a informácie pre tímy a návštevníkov, visela 2,5 metrov nad zemou. No a baby z recepcie s priemernou výškou meter šesťdesiat na ňu s flashkou jednoducho nedočiahli.

Traja zakladatelia, to sa často nevidí. Ako máte rozdelené úlohy vo firme?

Myslím si, že v tíme sa veľmi dobre dopĺňame. Niekto je „rozbiehač“, „kreatívec“, „vizionár“, iný zase technologický mág, ďalší „doťahovač“, „obchodník“ a „networker“. V počiatočnej fáze startupu je to však vlastne úplne jedno, pretože každý musí robiť všetko, či už na to má vlohy alebo nie. Mať troch co-founderov je preto veľká výhoda. V súčasnosti by nás však najlepšie doplnil android vývojár. :)

Foto: Hugport 

Je Hugport vašou prvou firmou alebo už máte nejaký projekt za sebou?

Pred Hugport mal každý z nás niekoľko projektov v rôznych oblastiach. Dokopy sme sa dali na predposlednom z nich v oblasti Business Intelligence, kde si so odskúšali spoluprácu v spoločnom tíme. Pre projekt sme nakoniec neboli schopní získať rizikové financovanie a tak sme skončili tesne pred realizáciou. Zdravé jadro tímu však zostalo.

To, čím sa zaoberáte, je celkom netradičné. Koho by napadlo, že za reklamnými obrazovkami v obchodoch je nejaká prepracovaná technológia? Prečo vás toto odvetvie zaujalo?

Ako som už spomenul, začalo sa to obrazovkou na recepcii akcelerátoru. Hľadali sme na trhu nejaké riešenia, ale nenašli sme ich. Tak sme čisto pre interné potreby vyvinuli malý rýchly program, ktorý mal do obrazoviek zadávať obsah na diaľku pomocou externého zariadenia. Onedlho sa však ukázalo, že práve dostatočne jednoduchá a funkčná vzdialená správa a riadenie obsahu nie je na trhu vôbec samozrejmosťou.

Pretože sa nám podarilo veľmi rýchlo predať naše MPV, rozhodli sme sa do digital signage (tak sa naše odvetvie nazýva) naskočiť. Je to obrovská technologická a obchodná výzva – na strane technológie riešime nielen webové rozhrania, ale najmä komunikáciu s hardvérom – obrazovkami. Na strane obchodnej sa potom potýkame s veľkými zabehnutými firmami.


Akým biznisom dokáže Hugport reálne pomôcť?

Každému, ktorý chce efektívne a centrálne riadiť komunikáciu prostredníctvom digitálneho média – obrazovky, a umožniť svojim zákazníkom, aby cez obrazovky informácie nielen dostávali, ale ich aj zasielali späť.

To znie, akoby bola vaša technológia skutočne univerzálna. Kde sú jej limity?

Obrazovky v obchodoch a pobočkách sa pomaly stávajú štandardom. Hugport je tu preto, aby umožnil ich jednoduchú centralizovanú správu a navyše dovolil vkladať aj lokálny obsah. Predstav si, že napríklad manažér predajne drogérie môže vložiť do výlohy pozvánku na akciu miestneho gymnázia, ktorú sponzoruje, bez toho, aby narušil kolobeh centrálne riadenej reklamy. Limitom je potom už len ľudská predstavivosť.

Spomenul si, že Hugport je interaktívny – zákazníci informácie nielen prijímajú, ale aj odosielajú. Ako presne to funguje?

Veľa našich klientov považuje za nevyhnutné získavať od zákazníkov spätnú väzbu – napríklad v jedálenských prevádzkach. Potrebujú jednoducho získavať informácie o tom, ako stravníkom chutilo, či je potrebné niečo zlepšiť, alebo ako sa osvedčil nový kuchár. V Hugport jednoducho vytvoria anketu, publikujú ju do všetkých pobočiek a zákazníci potom cez dotykový displej alebo smartfón hlasujú. Výsledky sú potom k dispozícii centrálne k analýze.

S akými prístrojmi je softvér kompatibilný a koľko môže firmu jeho inštalácia stáť?

Hugport je stavaný tak, aby si mohol zákazník vybrať z čo najväčšieho portfólia zariadení. Je to z toho dôvodu, že každý zákazník a projekt má špecifické požiadavky na umiestnenie a veľkosť obrazoviek a zobrazovacích plôch. V tejto chvíli sú podporované profesionálne displeje Samsung, LG, Phillips a Ďalší výrobci profi obrazoviek.

Celé riešenie ponúkame formou Software as a Service. Znamená to, že za jeden mesačný poplatok získa zákazník náš softvér, serverovú infraštruktúru, podporu a prevádzku celého riešenia.

Hugport však nie je vaším jediným projektom. Je to tak?

Áno, Hugport je de facto „klientom“ našej druhej služby, ktorá cieli viac na zahraničný trh a jej názov je signageos.io. Ide o operačný systém, vďaka ktorému je človek schopný riadiť akúkoľvek profesionálnu obrazovku.

Váš systém funguje na platforme Microsoft Azure. Prečo ste si vybrali práve tohto partnera?

Microsoft Azure používame vďaka programu Bizspark pre startupy. Ten nám prináša znateľnú úsporu v nákladoch na prevádzku celého riešenia a umožnil nám rýchly deployment pre produkčné nasadenie. Vybrali sme si ho kvôli predošlej skúsenosti a kontaktu na lokálnu pobočku, kde sa môžeme obrátiť o pomoc a radu.

Foto: Hugport

O tomto biznisovom odvetví skutočne nie je veľa počuť. Máte vôbec v okolí nejakú konkurenciu?

Konkurencia je vždy. :) Toto odvetvie je špecifické tým, že sú tu usadené veľké firmy dodávajúce „železo“, teda obrazovky, inštalácie elektriny a podobne, a ako vedľajší produkt riešia aj softvér na ovládanie. My robíme len softvér, čo nás odlišuje a súčasné firmy potom berieme ako partnerov pri dodávkach.

Kto tvorí vašu klientelu?

Naši zákazníci sú veľmi rozmanití. To, čo majú spoločné, je však väčší počet lokalít, ktoré je treba spravovať z jedného miesta. Medzi najčastejších klientov patria banky, siete predajní, developeri či vysoké školy.

Podarilo sa vám v biznise preniknúť aj za hranice Česka? 

Niekoľko inštalácií máme aj mimo Českej republiky. Je to najmú vďaka sieti našich partnerov, ktorí sú aktívni naprieč Európou. Keďže ide o softvér predávaný ako SaaS, nerobí nám problém ani klient z Antarktídy, ak by mal pripojenie na internet. :)

Ste stále začínajúca firma s pár zamestnancami. Pracujete aktuálne skôr na raste firmy alebo sa sústredíte na vývoj produktu?

Toto ide ruku v ruke, primárne sa však sústredíme na rast firmy. Zlepšovanie produktu potom vyplýva zo spolupráce so zákazníkmi a reakciami na trhu.

Čo vám pomáha odreagovať sa od práce alebo naopak byť produktívnejší?

Šport a pravidelná piatková pizza. :)

Foto: Hugport

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech