Z panickej poruchy k biznisu s dosahmi až 3,6 milióna: 26-ročná Petra premenila svoje myšlienky na úspešnú značku

  • Z Instagramového účtu k vlastnej firme
  • Petra založila biznis, ktorý baví tisíce Slovákov
  • Jej produkty sa stali hitom
Petra a jej biznis
  • Z Instagramového účtu k vlastnej firme
  • Petra založila biznis, ktorý baví tisíce Slovákov
  • Jej produkty sa stali hitom
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Keď Petra založila instagramový účet Dotyk slov, netušila, že sa z jej osobného ventilu stane prosperujúci biznis. Dnes, o šesť rokov neskôr, predáva tričká a doplnky s vtipnými nápismi, ktoré oslovujú tisíce ľudí.

Za najväčší úspech považuje jeden z jej anglických príspevkov, ktorý dosiahol neuveriteľné dosahy – 3,6 milióna. Jej cesta od Instagramu k vlastnej firme ukazuje, ako možno postupne budovať značku založenú na autentickom obsahu.

Začiatky a motivácia

„V podstate ma k tomu priviedol život a jeho okolnosti, moja panická porucha k tomu tiež veľmi prispela, potrebovala som sa niekde ‚ventilovať‘,“ vysvetľuje Petra svoje začiatky. Už od detstva si zapisovala myšlienky a hľadala inšpiráciu v knihách a na internete. Tieto zápisky sa postupne transformovali do krátkych textov, ktoré začala zdieľať na sociálnych sieťach.

Hoci instagramový účet Dotyk slov funguje už šesť rokov, k oficiálnemu založeniu firmy došlo až minulý rok v septembri. Vtedy 25-ročná Petra spojila sily s dvoma kolegami z Balbi Capital s.r.o. – Matúšom a Michalom, ktorí do projektu vniesli potrebný kapitál.

„Bolo už viacero pokusov o predaj tričiek, skúšala som si najskôr dávať potláčať externe, ale to boli naozaj také mini pokusy,“ spomína Petra na svoje začiatky. „Tie ma utvrdzovali v tom, že to má potenciál, keďže ľudia si to hneď chceli kúpiť.“

Proces tvorby v Dotyk slov začína nápadom, ktorý Petra najprv zdieľa na Instagrame. Ak má príspevok úspech a ľudia prejavia záujem o jeho zhmotnenie do podoby produktu, nasleduje ďalší krok.

Pri výrobe používajú dva druhy potlače – sieťotlač a DTF tlač. „Obe sú v podstate ručná práca,“ vysvetľuje Petra. „Tričká následne dávam ‚zapiecť‘ alebo lisovať a hotovo. Máme ešte drevené tabuľky, do ktorých gravírujeme, a sublimačnú tlač na hrnčeky a šálky.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Petra Štefáková (@dotykslov)

Financovanie a tímová spolupráca

Petra otvorene hovorí o tom, ako jej projekt financovali jej dvaja kolegovia. „Ja som do toho investovala svoju energiu, čas a nápady a kolegovia investovali financie, ktoré sa im teraz vracajú a zhodnocujú,“ vysvetľuje.

V súčasnosti tvorí jadro tímu Dotyk slov predovšetkým sama Petra, ktorá sa stará o väčšinu chodu firmy – od výberu sortimentu až po výsledný produkt. Jej kolegovia jej pomáhajú s účtovníctvom a prípravou tlače. „Zároveň spoločne brainstormujeme, aby sa Dotyk slov stále rozvíjal a rozširoval,“ dodáva.

Pred založením firmy Petra študovala anglický jazyk a kultúru v odbornej komunikácii a pracovala vo vinotéke. Žiadna z pracovných ponúk jej však nesedela tak, ako nápad založiť firmu a venovať sa jej naplno. „Táto príležitosť prišla v tú najvhodnejšiu chvíľu a som za to kolegom vďačná.“

Predajné hity a obchodné výsledky

Keď sa Petry opýtate na najpredávanejší produkt, odpoveď je jednoznačná: „Je to text ‚Need money for letenka do prdele‘. Tento text potláčam na náš sortiment už niekoľko mesiacov a stále je to naša jednotka.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Petra Štefáková (@dotykslov)

Hoci je firma stále mladá, už teraz dokáže Petru živiť na plný úväzok. „Je to niečo, čo ma živí na full-time, čiže určite sa to oplatí a kolegovia si privyrábajú,“ hovorí. „No stále je potrebné do firmy investovať a tie peniaze refinancovať späť do firmy.“

Za najsilnejší mesiac doteraz označuje jún. „Veľmi nás to motivuje. Takže v podstate jún bol taký míľnik, ktorý sa teraz snažíme zasa prekročiť,“ vysvetľuje s nadšením.

Distribučné kanály a expanzia

Dotyk slov sa zatiaľ sústreďuje predovšetkým na slovenský a český trh. Produkty prezentujú na rôznych trhoch a festivaloch.

Zaujímavé je, že Petrine nápady majú potenciál aj za hranicami Slovenska a Česka. „Keď som dala slogan na Instagram po anglicky, poriadne vybuchol jeho dosah, pretože sa dostal mimo SK/CZ algoritmus,“ hovorí s nadšením. „Mám tam momentálne 3,6 milióna dosah a 173-tisíc lajkov. Na jeden post je to pre mňa obrovský úspech.“

Hoci sa momentálne sústreďuje predovšetkým na československý trh, do budúcnosti nevylučuje ani expanziu do zahraničia. „Na základe tohto mi písalo mnoho ľudí z celého sveta, takže určite to má potenciál,“ dodáva.

Trhové výzvy a stratégia rastu

Petra otvorene hovorí o výzvach, ktorým čelila pri budovaní značky. „Moje okolie ma vždy podporovalo a jediný, kto ma v celom tom brzdil, som bola ja sama, pretože som z toho mala rešpekt. Predsa len uchytiť sa v tomto svete sociálnych sietí je náročné, pretože už je všade všetkého pomerne dosť a svet je preplnený skvelých nápadov. Je ťažké preraziť.“

Do budúcnosti má Petra jasné plány. Chce otvoriť kamenný obchod, rozšíriť sortiment a zabezpečiť čo najkvalitnejšie a najdostupnejšie produkty. Momentálne pracuje na vylepšení balenia, aby bolo vizuálne krajšie. „Vždy je čo zdokonaľovať,“ hovorí.

Takisto uvažuje o zamestnaní ďalšieho človeka, ktorý by pomáhal s chodom firmy, a dokonca aj o spustení vlastného podcastu. „Som podcastová fanatička a už takmer nemám čo počúvať, pretože mám všetko, čo ma zaujíma, už vypočuté,“ priznala.

Marketingová stratégia a sociálne siete

Kľúčovým faktorom úspechu Dotyk slov je bezpochyby efektívne využívanie sociálnych sietí. Instagram slúži nielen ako platforma na zdieľanie nápadov, ale aj ako priamy marketingový kanál, ktorý generuje objednávky.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Petra Štefáková (@dotykslov)

„Reklamy na Instagrame mi tvoria iba cca 6% dosahu,“ vysvetľuje Petra, čo naznačuje, že väčšina jej úspechu pochádza z organického dosahu a budovania komunity. Tento prístup je v dnešnej dobe, kedy mnohé značky investujú značné sumy do platenej reklamy, pozoruhodný.

Petra využíva aj rôzne offline marketingové príležitosti. „Snažíme sa chodiť na rôzne trhy, ako sú SaShE alebo Urban Market. V rámci Urban Marketu sme boli teraz naposledy na festivale Grape. Najbližšie sa chystám na Vianočné SaShE,“ vymenúva. „V budúcnosti plánujem navštíviť aj ČR, keďže aj tam mám obrovskú komunitu fanúšikov.“

Podnikateľské ponaučenia

Petrin príbeh ponúka niekoľko cenných podnikateľských lekcií. Po prvé, ukazuje, že aj osobný projekt môže prerásť do úspešného biznisu, ak existuje dopyt po produkte. Po druhé, zdôrazňuje dôležitosť autentického obsahu, ktorý rezonuje s cieľovou skupinou. A po tretie, demonštruje, ako môže spolupráca s investormi urýchliť rast firmy.

Dotyk slov je príkladom toho, ako možno v dnešnej digitálnej dobe premeniť kreativitu a autentický obsah na životaschopný biznis model. Petra svojím prístupom ukazuje, že v preplnenom svete sociálnych sietí môže uspieť ten, kto ponúka niečo jedinečné a autentické.

Pre začínajúcich podnikateľov je jej príbeh dôkazom, že niekedy stačí začať s tým, čo máte – v jej prípade to boli myšlienky a nápady – a postupne budovať značku, ktorá osloví ľudí svojou originalitou a úprimnosťou.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá