Z rodinného domu dobyli srdcia Bratislavčanov. Pizza Mizza po 16 rokoch hlási koniec, nádej na záchranu je malá

  • Priniesol ju na Slovensko pred viac, než 16 rokmi
  • Dnes je vďaka koronakríze a dlhom slávnej Pizza Mizza, takmer s istotou, koniec
  • Priniesol ju na Slovensko pred viac, než 16 rokmi
  • Dnes je vďaka koronakríze a dlhom slávnej Pizza Mizza, takmer s istotou, koniec

Ak ju zbožňuješ, objednaj si ju ešte dnes a predbežne sa s ňou rozlúč. Kedysi bývala najväčšou pizzou v meste a vďaka trefnej grafike, menu a kvalitným službám sa dostala do našich domácností. Z rodinného domu na Tobruckej ulici sa rozrástla takmer do všetkých kútov hlavného mesta Slovenska, ale aj do Čiech.

Dnes sa kvôli kvantám dlhov a koronakríze pozerajú jej majitelia na svet smutnými očami. O tom, či Pizza Mizza zanikne, majú ešte moc rozhodnúť aj prípadní podnikatelia so záujmom skúpiť tento lovebrand.

Najväčšia pizza v meste vznikla na prízemí

Prvá z prevádzok otvorila svoje brány zákazníkom v roku 2004. O začiatkoch legendárneho a mnohými milovaného, či nenávideného podniku porozprával v publikácii uverejnenej portálom Silo.tips jeho zakladateľ a bývalý spolumajiteľ Jozef Šétaffy.

„V lete roku 2003 sme prijali v rodine rozhodnutie, že na prízemí nášho domu na Tobruckej ulici č. 5 v bratislavskom Starom Meste zriadime reštauráciu. Dovtedy tam boli kancelárie mojej stavebno-obchodnej spoločnosti INVESTA. Túto firmu sme presťahovali na inú adresu a kancelárske (obchodné) priestory začali rekonštruovať pre účely gastronómie. Súčasne sa pripravovali všetky formálne náležitosti a tvoril koncept prevádzky.

Pizza Mizza najväčšia pizza
zdroj: Facebook/Pizza Mizza Slovakia/photos

Šétaffy ďalej dodáva, že jedálniček z mediteránskej kuchyne si zvolili zakladatelia z viacerých dôvodov. Hlavným z nich však bola túžba zaradiť do ponuky kvalitnú pizzu, najväčšiu v meste. To sa spoločnosti šťastlivo podarilo, už po roku prevádzkovania dosahovali hospodárske výsledky hodné uznania. Základom konceptu bol priestor, v ktorom sa zákazník môže uvoľniť, príjemne si oddýchnuť, no hlavne, sledovať prípravu jedla v otvorenej kuchyni.

Samotný názov a logo siete sa v priebehu rokov niekoľkokrát menilo. „Názov Pizza Mizza sa nám javil málo odlišný od názvov množstva iných pizzérií, pridali sme do varianty loga slová: pizza, pasta, caffé bar, čo malo zvýrazniť, že nejde čisto iba o klasickú pizzeriu, ale reštauráciu so širšou ponukou.“ Marketingová stratégia zabrala, tržby rástli, podnik sa začal rozrastať o ďalšie prevádzky. Len málokto sa v časoch prosperity díva na možný pád. Ten prišiel až o 15 rokov neskôr, dalo sa mu však vyhnúť.

Hríb: Matovič nechal ľudí infikovať sa kvôli…

Kedy sa zo štandardnej značky stal „lovebrand“

Malá reštaurácia mohla skončiť ako obľúbený rodinný podnik, no nestalo sa tak. Za veľkú mieru úspechu podniku spoluzakladateľ považuje dobre nastavenú stratégiu a marketing. Z Pizza Mizza sa stal „lovebrand“ Bratislavčanov. Jediná možnosť 50 centimetrovej pizze s chutnými ingredienciami. To je to, čo si pod pojmom Pizza Mizza začala verejnosť predstavovať a šíriť do sveta.

Pizza Mizza cestoviny, rizoto
zdroj: Facebook/Pizza Mizza Slovakia/photos

„Budovanie brandu je časovo a finančne náročný proces, ale predovšetkým je to odborná činnosť, ktorá má svoje pravidlá aj limity. Pri budovaní Pizza Mizza sme sa neobišli bez konzultácií a spolupráce s marketingovými odborníkmi, grafickým a dizajnovým štúdiom a reklamnými agentúrami. Nutným predpokladom pre jej úspešnosť bola ale kvalitná a poctivá gastronómia,“ dodáva Šétaffy.

Pizza Mizza Express

Rekoncepciu klasického reštauračného konceptu značky priniesol rok 2010 a v tom čase skvelá ponuka od Nákupného centra Eurovea. Vďaka záujmu o jednu z prevádzok Pizza Mizza vznikla nová prevádzka Express, ktorá bola modifikáciou reštaurácie pre podmienky prevádzky rýchleho občerstvenia.

Základom menu sa stali ľahké cestovinové jedlá a šaláty, aké mali v ponuke aj iné prevádzky tohto brandu. Napriek zmene konceptu si značka aj naďalej chcela zachovať varenie pred očami zákazníkov, a teda otvorené kuchyne, v ktorých sa jedlá pripravovali. Trhákom sa stali pizza sticks, pretože šlo o pizzu vo formáte, ktorý dokonale sedel do konceptu rýchleho občerstvenia, informuje GastroNet.sk.

Trojuholníčky pizze
zdroj: Facebook/Pizza Mizza Slovakia/photos

Vďaka koronakríze na kolenách

Napriek sláve sa táto sieť nevyhla kríze. Už v marci po prvotnom údere pandémie informoval médiá Šétaffy, že strach ochromil ľudí a gastro zažíva krušné chvíle. V dnešných dňoch po vyhlásení konkurzu potvrdil, že za krach spoločnosti, ktorý sa podľa jeho slov nenávratne blíži, môže okrem dlhov, jednoznačne, aj koronakríza.

„Už v prvej vlne pandémie Covid-19 sme mali problémy, keď sme museli zavrieť pobočky Pizza Mizza v obchodných centrách. Spoločnosť GastroNet ale bola ekonomicky na hrane už dlhodobo, jednoducho sme to neutiahli a toto je, pravdepodobne, koniec,“ hovorí Šétaffy pre Forbes.

GastroNet finstat zisk
zdroj: Finstat/GastroNet

Eseročke došla trpezlivosť

Ak by aj spoločnosť mala možnosť sa z dopadov pandémie vylízať, spoločnosť Drogéria Plus jej zasadila finálnu ranu. Tá totiž nedávno podala návrh na konkurz na spoločnosť GastroNet, pod ktorú obľúbená sieť reštaurácii patrí. Nevyriešené dlhy pretrvávali už dlhšiu dobu a  neschopnosť vyriešiť ich pramenila aj zo samotného sporu akcionárov spoločnosti, ktorí sa rozhodli, v konečnom dôsledku, riešiť problémy súdnou cestou.

Okresný súd Bratislava I v právnej veci navrhovateľa Drogéria Plus návrh na konkurzné konanie prijal a zahájil ho 5. januára 2021. Ako ďalej súd informuje, v tejto veci sa nie je možné zo strany spoločnosti GastroNet odvolať, čím aj obľúbená Pizza Mizza padá na lopatky.

Poisťovniam dlhuje tisíce

Predpokladaný krach spoločnosti sa neodvratne blíži, a to aj pre dlžoby v iných segmentoch. V podstate, pokiaľ sa nestane zázrak, spoločnosť to má spečatené už dnes. Podľa Finstatu GastroNet v roku 2019 zvýšila stratu až o 236 % na -43 556 eur a tržby jej klesli na 1,272 milióna eur.

GastroNet dlhy poisťovne
zdroj: VŠZP/zoznam dlžníkov, Sociálna poisťovňa/zoznam dlžníkov

Všeobecnej zdravotnej poisťovni dlží tejto subjekt 17 010,85 eur. Sociálnej poisťovni až 56 090,30 eur. Spolu teda dlhuje len poisťovniam financie prekračujúce sumu 75 000 eur.

Kto Pizza Mizza zachráni

Napriek tomu, že osud vlastníka prevádzok má teraz v rukách konkurzný súd, neznamená to, že s krachom materskej spoločnosti musí dôjsť nevyhnutne k zatvoreniu všetkých prevádzok.

Keďže ide o franšízový koncept, ktorého otcom je riaditeľ Slovenskej franšízovej asociácie, niektoré z už existujúcich prevádzok je možné zachrániť. Ide konkrétne o prevádzku v Podunajských Biskupiciach, v Petržalke na Starohájskej a v Starom meste v projekte Twin City.

zdroj: Facebook/Pizza Mizza Slovakia/photos

Prvotná reštaurácia na Tobruckej ulici musela zatvoriť svoje brány už v lete 2020, no je možné, že pri krachu GastroNetu bude v prípade záujmu značka posunutá do ďalších rúk, čo by znamenalo jej čiastočnú záchranu.

Zdroje: Justice, Forbes, GastroNet, Silo.tips

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá