Za jeden nákup na internete dávajú Slováci stovky eur, viac ako Aliexpress nás zaujímajú lokálni predajcovia

  • Slováci vyhľadávajú pri nákupe tovarov cez internet predovšetkým slovenských predajcov
  • Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR tak za minulý rok urobilo vyše 82 % ľudí
 srcset
Pexels
  • Slováci vyhľadávajú pri nákupe tovarov cez internet predovšetkým slovenských predajcov
  • Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR tak za minulý rok urobilo vyše 82 % ľudí

Slováci vo vekovej kategórii 16 až 74 rokov najmenej dôverujú predajcom, ktorých pôvod je mimo krajín Európskej únie. Tovary z týchto krajín si za vlaňajšok objednalo len 22 % ľudí. 

„Najčastejšie nakupujeme oblečenie a obuv, v priemere na to míňame 300 eur. Až takmer 40 percent Slovákov práve za jeden nákup na internete minie v priemere od 100 až 500 eur. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne. 

Až 40 % Slovákov nakupuje cez internet nábytok a tovar do domácnosti, elektroniku kupuje štvrtina ľudí. Najmenej kupujeme lieky, robí tak len 16 % ľudí. Jedlo cez internet nakupuje takmer štvrtina Slovákov. 

zdroj: Pexels

Zhruba 18 % Slovákov uvádza, že pri nákupoch cez internet nemajú dostatočné digitálne zručnosti a vedomosti, preto uprednostňujú nákup v kamenných obchodoch. Až 77 % Slovákov uviedlo, že uprednostňuje nákup osobne, nakoľko je tam možnosť vidieť výrobky. Dôležitú úlohu zohráva aj vernosť obchodom a sila zvyku.  

Ani nie tri percentá Slovákov uviedlo, že mali nejaký problém pri objednaní tovaru cez internet. „Väčšinou ide o podvod, teda vôbec nedoručený tovar alebo služba, či zneužitie údajov z kreditnej karty. Častokrát aj reklamácie a odškodnenie boli problematické alebo reakcia na reklamáciu bola neuspokojivá,“ doplnila Buchláková. 

Celkovo internet na Slovensku využíva aktuálne 83 % Slovákov, a to každý deň alebo skoro každý deň. Prostredníctvom mobilného telefónu sa pripojilo na internet za posledné tri mesiace približne 80 % Slovákov vo veku 16 až 74 rokov.

zdroj: Pexels

Najčastejšie odosielame a prijímame maily a sme na sociálnych sieťach. Najmenej využívame internet na vyhľadávanie informácií o zdraví, robia tak len dve tretiny opýtaných, ktorí využívali internet v posledných troch mesiacoch.

Zhruba 12 % ľudí posiela názory na občianske alebo politické témy prostredníctvom internetových stránok. Aktívna účasť v online diskusiách alebo na hlasovaní k občianskym alebo politickým témam dosiahla úroveň 5,6 %. 

„Internetové bankovníctvo podľa Štatistického úradu využila za posledných šesť mesiacov približne 66 percent opýtaných, najviac ľudia vo vekovej kategórii 25 až 34 rokov. Zaujímavosťou je, že sa podiel starších, ktorí bankujú online postupne zvyšuje, a dokonca už vekové kategórie nad 60 rokov ale aj mladší do 20 rokov majú zavedený internetbanking,“ doplnila Buchláková.

5 tipov ako neprísť pri nákupe online o peniaze:

Dôveryhodnosť webstránky

Pochybné e-shopy je možné rozoznať, napríklad podľa zlej gramatiky na ich webstránke alebo podľa neúplných informácií o prevádzkovateľovi obchodu. Ďalším varovným signálom by malo byť, keď e-shop láka zákazníkov na nereálne nízke ceny. V prípade akéhokoľvek podozrenia odporúčajú odborníci z VÚB dobre si prečítať obchodné podmienky a aj recenzie na internete.

Šifrovaná komunikácia

Komunikácia na e-shope by mala byť šifrovaná, čo rozoznáš podľa „https“ na začiatku webovej adresy. Dôveryhodnosť stránky si môžeš pred nákupom jednoducho overiť napríklad na stránke www.scamadviser.com

Overovanie cez 3-D Secure

Jeden z najbezpečnejších spôsobov, ako zaplatiť kartou cez internet, je cez 3-D Secure. Zabezpečenie cez 3-D Secure už poskytuje väčšina bánk a platba je bezpečnejšia v tom, že žiadne údaje o karte sa nedostanú priamo k obchodníkovi. Zároveň musí byť platba overená ďalším bezpečnostným prvkom, najčastejšie kódom z SMS-ky, ktorú pošle banka držiteľovi karty. 

Najbezpečnejšie e-shopy sú teda tie, ktoré sú zabezpečené cez 3-D Secure. Rozoznáme ich podľa toho, že na stránke majú logo „Mastercard Secure Code“ alebo „Verified by Visa“.

SMS notifikácie a internetový limit

Nastavenie SMS notifikácií je veľmi dôležité, lebo tie upozorňujú na každú platbu. V prípade neoprávnených transakcií sa tak o nich dozvieš ihneď a môžeš si kartu zablokovať.

Možnosť blokácie alebo dočasnej deaktivácie karty je dostupná v Mobil bankingu aj v Internet bankingu. Kartu je tak možné zablokovať okamžite, či už si doma alebo v zahraničí, bez potreby kontaktovania banky telefonicky.

Prístupové údaje a phishing

Osobné údaje, prístupové heslá ani údaje z platobnej karty netreba poskytovať iným osobám a ani si ich ukladať v elektronickom zariadení. Podvodníci sa snažia zneužiť dôverčivosť ľudí a v jeho mene si aktivovať mobilnú aplikáciu alebo pomocou odcudzených prihlasovacích údajov sa prihlásiť do elektronického bankovníctva. Hovorí sa tomu phishing.

Zvyčajne pošlú email, ktorý sa tvári, že ho poslali z banky a v texte človeka žiadajú, aby klikol na priložený link. Po presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje vzhľad skutočného Internet bankingu, ho oznámením vyzvú, aby zadal svoje prihlasovacie údaje a heslo. Takto sa podvodníci dostanú k prístupovým údajom a bez toho, aby si to vedel a môžu ťa obrať o peniaze.

Zdroje: SLSP, VÚB

Najnovšie video