Za kontroverznými billboardmi „Bez Ruska neprežijeme“ stoja Demokrati. Naď konečne vysvetlil zámer kampane

  • Združenie Mier na Ukrajine vyzýva na zastavenie neetickej kampane
  • Zadávateľom billboardov má byť strana Demokrati
  • Jaroslav Naď ich obhajuje
Na snímke Jaroslav Naď počas tlačovej konferencie mimoparlamentnej strany Demokrati.
Jaroslav Naď kampaň obhajuje, Reprofoto: Facebook/Demokrati 2023
  • Združenie Mier na Ukrajine vyzýva na zastavenie neetickej kampane
  • Zadávateľom billboardov má byť strana Demokrati
  • Jaroslav Naď ich obhajuje

Ešte minulý týždeň slovenským internetom zarezonovali fotografie billboardov s nie veľmi bežnými nápismi. Išlo o obyčajnú modrú plochu s bielym lemovaním, bez loga či označenia zadávateľa. Na prvom z nich stálo, že „Ukrajina je nepriateľ“.

Záber jedného z nich uverejnila občianska iniciatíva Mier na Ukrajine, ktorá vyzvala zadávateľa na odstránenie reklamy. Nelichotivé reklamné plochy si mala objednať strana Demokrati.

Neetická kampaň

Podobné pokusy o zapojenie vojny do predvolebnej kampane sa objavili už pred prezidentskými voľbami. Prostredníctvom plagátu na budove v Bratislave sa pokúsili odporcovia Ivana Korčoka presvedčiť voličov, že je podporovateľom vojny u nášho východného suseda. Jeho výrok visel vedľa dieťaťa z Gazy a počtu ľudí, ktorí vo vojne zahynuli. Bola to anitkampaň. 

Ako sme ťa informovali v tomto článku, za billboard zaplatilo občianske združenie Voľte s rozumom. Na jeho čele stojí exminister školstva Juraj Draxler, ktorý sa podieľal na antikampani už predtým. Namieril ju už aj proti Igorovi Matovičovi či Richardovi Sulíkovi.

Teraz však nejde o antikampaň, ale o rozbiehajúcu sa kampaň pred voľbami do Európskeho parlamentu. Aj keď sa môže na prvý pohľad zdať, že autorom plagátov je nejaká extrémistická strana, nie je to tak. Zadávateľom je podľa OZ Mier Ukrajine strana Demokrati.

Prvý plagát, ktorý zaregistrovali v Trnave 1. apríla, rázne skritizovali a vyhranili sa voči nemu. „Na základe nášho včerajšieho statusu, ktorým sme upozornili na billboard vyvesený v Trnave, sa nám ozval jeho zadávateľ. Podľa jeho slov nebolo konečným cieľom škodiť Ukrajine ani odídencom z Ukrajiny. Žiadame, aby zadávateľ v krátkom čase zjednal nápravu a zverejnil vysvetlenie celej situácie,“ zareagovali na sociálnej sieti.

Z organizácie uviedli, že pre členov OZ Mier Ukrajine je jediným riešením nevydarenej kampane okamžitá zmena textu na reklamnom nosiči, ktorý môže eskalovať nenávisť voči Ukrajinkám a Ukrajincom žijúcim (nielen) v meste Trnava.

Prelepilo ho, ale nestiahli

Mier Ukrajine považuje text na billboarde za hlbokú urážku všetkých, ktorí boli a stále sú ohrozovaní ruskou agresiou na Ukrajine. A to bez ohľadu na zámer. „Text uvedený na reklamnej ploche považujeme za nezákonný a vyjadrujeme ostrý nesúhlas s takouto kampaňou,“ doplnili. Žiadajú, aby Demokrati kampaň zrušili.

Komentujúci písali, že výrok už niekto premaľoval, ale zároveň upozornili na nové. Zo združenia pripomenuli, že verejne požiadali zadávateľa, aby v krátkom čase zjednal nápravu a zverejnil vysvetlenie celej situácie. „Predmetný billboard bol následne prelepený, avšak podľa aktuálnych fotografií je zrejmé, že zadávateľ v obdobnej kampani pokračuje. Na Slovensku v týchto dňoch objavili billboardy s textami Bez Ruska neprežijeme, EÚ a NATO nepotrebujeme,“ napísali v utorok.

Opätovne vyzvali stranu Demokrati na zastavenie kampane a zdôraznili, že ju považujú za nevhodnú, neetickú a tiež za hlbokú urážku všetkých, ktorí boli a stále sú ohrozovaní ruskou agresiou na Ukrajine.

Aj my sme zhrození

V stredu pred médiá predstúpil bývalý minister obrany Jaroslav Naď, ktorý tvrdí, že relevantné organizácie pred vyvesením billboardov o kampani vedeli. Poďakoval sa novinárom aj bežným ľuďom za to, že kritizovali, premaľovali a strhávali reklamné plagáty. Ukázali tak podľa neho ich jasný nesúhlas a kampaň sa dostala medzi viac ľudí, čo bolo aj jej cieľom. „Aj nás to pobúrilo, aj my sme ostali zhrození,“ začal na úvod.

Naď počas tlačovej konferencie prízvukoval, že síce sú objednávateľom billboardov, ale autormi výrokov na nich sú iní ľudia. Následne pustil video, na ktorom bol premiér Robert Fico, Ľuboš Blaha, Andrej Danko či Peter Pellegrini. Ukázali tiež úryvok rozhovorov z poľovníckej chaty. Kampaň Demokratov ospravedlnil tým, že ak Robert Fico vyhrá európske voľby, takýmito sloganmi budú komunikovať jeho zvolení poslanci v zahraničí. 

„V sobotu v podvečerných hodinách sme začali vylepovať 99 billboardov po celom Slovensku. 99 billboardov s týmito tromi vyjadreniami,“ povedal a ukázal na slogany „Bez Ruska neprežijeme“, „EÚ a NATO nepotrebujeme“ a „Skutok sa nestal“.

Podľa jeho slov komunikovali nielen z organizáciami, ale aj s ľuďmi z Ukrajiny. „Musím vám povedať, že pri diskusiách s Ukrajincami sme počuli vďaku vláde Eduarda Hegera. Vďaku za neoceniteľnú pomoc, ktorú im vláda Eduarda Hegera poskytla,“ prízvukoval Naď.

Uviedol, že v najbližších dňoch táto kampaň skončí, tak ako to bolo v pláne. V nedeľu prelepia nové billboardy so sloganmi Bez Ruska prežijeme, EÚ a NATO potrebujeme, Ukrajina je priateľ a Skutok sa stal. Pod nimi bude odkaz na novú doménu „Neustúpime“.

Ešte pritvrdia

Za kampaň sa Demokrati neospravedlnili, Naď povedal, že sú pripravení ešte viac pritvrdiť. „Hovoríte si, že toto je neprijateľné, že to je nechutné, že to je zlé, že to je kruté? No, súhlasíme. My s vami absolútne súhlasíme. Také sú ale činy Ficovej vlády. Neprijateľné, nechutné, zlé a kruté,“ skritizoval ostro.

Upozorňuje, že o chvíľu o tom bude hovoriť celý svet, pokiaľ sa to nezmení. Povedal, že najhoršie na tom je, že sa takto vyjadrovali predstavitelia koalície aj pred parlamentnými voľbami a prezidentskými voľbami a aj tak ich vyhrali.

Hovorí, že ak to demokratické spektrum nezačne robiť inak, vyhrajú aj eurovoľby. „Lebo sme príliš opatrní, jemní a slušní. Aby sme náhodou neprekročili nejakú líniu, lebo sa to môže niekoho dotknúť,“ povedal exminister. „Keď sme si my demokratické spektrum, mysleli, že slušné protesty, kde dvihneme prsty hore, nám zachránia voľby, tak v tom čase druhá strana klamala, strašila, urážala a vymýšľala si,“ nebral si servítku.

Naď sa potešil, že o billboardoach hovorili nielen médiá, ale aj jeho mama a syn. Značí to podľa neho, že zaujali nejaké komunity, ku ktorým by sa normálne nedostali. Zmeniť voľby podľa neho nemôže usmiata tvár na billboardoch len zmena komunikácie opozície.

„Je to kampaň tvrdá? Náročná? Je. Môže byť na hrane? Môže. Ale otázka je, čo bude záver,“ vyratúval. Hovorí, že vyhrať sa dá len tvrdo. Iná cesta ako zbaviť Slovensko „zapredancov“ a „zla“ podľa neho nie je.

Zároveň pozval obyvateľov na štvrtkové zhromaždenie v Bratislave. Neoznačil ho ako protest, povedal, že chcú „Petrovi Pellegrinimu poslať odkaz“. Juraj Šeliga zároveň odmietol, že by svojimi billboardami uškodili Ivanovi Korčokovi, keďže ich vylepili až po voľbách.

Zdroje: Facebook/Mier Ukrajine, Archív Startitup, Facebook/Mier Ukrajine, Facebook/Demokrati 2023, Neustúpime

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá